Author |
Topic |
Dimitar_Nikolov
Bulgaria
62 Posts |
Posted - 10/22/2007 : 15:11:27
|
Като се връщах от САЩ в самолета се заговорих с един немски професор, който сподели с мен нещо интересно. В развитите страни има демографски срив. Само 9% от младежите се раждат в развитите страни, 91% се раждат в неразвитите страни. Университетите в Западна Европа, особено техническите срещат затруднения с намирането на студенти, които да учат за инженери, понеже е трудно. Затова в Германия в много университети, се откриват паралелни факултети с преподаване на английски език, където се обучават студенти от Африка и от Азия. Германия не е колониална страна и няма бивши колонии, които да говорят немски, затова тя вече не държи толкова кандидат-студентите да знаят немски. за техническите специалности английският е за предпочитане, пък и той ще върши повече работа на завършилите африкански и азиатски студенти. Ето една добра идея, която може да се възприеме и в ТУС. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/23/2007 : 06:39:20
|
Един много полезен анализ на проф. Лазаров от неговия форум:
Назначаемостта на ректорите на държавните университети не само че не е „оригинална” идея, но е европейска препоръка. ОЕCD-експертни комисии, обследвали българската наука и ВО, специалисти на ЕК и Световната банка, нееднократно са заявявали, че автономията на българските университети излиза извън рамките на академичната и не позволява на държавата и обществото да търсят отчетност и отговорности. Че не може ректорите да се отчитат само пред ‘общи събрания’ и да са безотчетни към държавата. Защо толкова трудно се провеждат реформите в нашето ВО, които не целят нищо друго, освен нашите университети да станат по-европейски и да бъдат по-ефективни в условията на пазарна икономика? Държавата и обществото се оказват безпомощни да изискват и най-малките реформи – ректорът, общото събрание, „академичният състав” не могат да бъдат задължени, но държавата е задължена да дава пари... Сегашната система за избор на ректор стимулира запазването на статуквото, а не стимулира развитието и подобряването на качеството на университетите. Днес имах online-разговор с един школуван професор и опитен администратор от СУ по повод на ‘сравнителния анализ’ на програмите на кандидатите за ректор, който пост-нах вчера. Попитах и него защо кандидатите вземат толкова слабо и неясно отношение по това, което ЕК и Световната банка искат да се промени в нашата университетска система, по това, което МОН предлага да залегне в разработваната „Стратегия за висшето образование’ и в подготвяния нов ЗВО. Попитах го: „Нима тези кандидати не следят европейските препоръки, политиката на МОН?” Отговорът бе: „Следят ги и ги знаят, но съзнателно избягват да вземат отношение. Ако те подкрепят предлаганите реформи в своите програми, значи да не бъдат избрани”. Е, питам се аз – на кого да имам по-голямо доверие, на общото събрание и широкия академичен състав, който го избира, или на европейските експерти? И ако съм убеден, че изпълнението на европейските препоръки е от интерес на българската общественост, защо трябва системата да е такава, че да не може да бъде избран ректор, който да ги следва?
Опитвали сме от ИРИОН да поставим въпроса за дефиниране на по-осезаема рамка на автономията на университетите, която днес е равносилна на произвол и си струва да видите, как настръхват университетската номенклатура и зам.министърката на МОН само като чуят, че някой мисли да им посяга на неограничената автономия, т.е. на произвола. За МОН автономията върши идеална работа защото там с нея много лесно си измиват ръцете. Като им се посочи някой крещящ недъг, чието оправяне ще им донесе главоболия в МОН щастливо разперват ръце и казват: "Да, прави сте много е зле това, което прави Вашия университет, но нали знаете автономия е и ние в МОН нищо не може да направим." Щом се направи подобна бележка вътре в университета, само като усетят, че нещо може да ги въкне, номенклатурята се разкрещяват истерично - ти, Галя искаш да върнеш социализма, като пропускат това, че всички те са били членове на БКП, а аз НЕ и всъщност тяхната прословута автономия само циментира комунистическото статукво и комунистическия състав в университетите. Интересно, кога ще се намери куражлия на държавно ниво, който да осветли тази жестока измама наречена автономия. |
Edited by - moderator on 10/23/2007 06:40:31 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 12/13/2007 : 11:53:33
|
Бартер с декан Автор: Симион ПАТЕЕВ http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=406944 13.12.2007 Бартер с декан Александър Воденичаров
Да отпадне ограничението за два последователни мандата на деканите. Тази промяна в Закона за висшето образование прие вчера на първо четене парламентарната комисия по образование. Ако текстът мине през пленарната зала на Народното събрание, това ще означава, че някои декани могат да бъдат пожизнени. Колко мандата ще имат ще решава университетът. В същото време за ректорите не се предлага подобно изменение.
Промяната в закона е внесена от независимите депутати Петър Берон и Христо Величков и Станислав Станилов от "Атака". Законопроекта подкрепиха депутати от ДПС, НДСВ и "Атака". Против гласуваха социалисти и представители на десницата, по думите им "възмутени от наглостта на колегите си".
Заседанието на комисията премина при бурни спорове и обвинения. Според Мирослав Мурджов от Българския народен съюз колегите му прокарват поправката, за да удовлетворят интересите на скандално известния декан на Правно-историческия факултет в Югозападния университет в Благоевград Александър Воденичаров, който имал намерение да се кандидатира за трети мандат. Според Мурджов поправката ще създаде
предпоставки за корупция
и ще въведе грозен прецедент - промяна на закон заради амбициите на един човек.
Докато депутатите заседаваха, в Благоевград се провеждаше общо събрание, което трябваше да избере декан на факултета. Воденичаров е заемал поста два последователни мандата и според сегашния закон няма право на трети. Депутати веднага казаха, че точно заради това е лобистката атака за поправки в закона по никое време. От факултета не коментираха случая до редакционното приключване на вестника. Оттам се затрудниха да посочат колко точно мандата е бил декан Воденичаров, като предположенията варираха между един и два.
"Деканът е пряко свързан с учебния процес и докато си върши добре работата, няма никакво основание да му се ограничава броят на мандатите." Това е аргументът на вносителя Петър Берон. Депутатът и колегите му се позоваха на
прецедента в Българската академия на науките
Там преди няколко години учените премахнаха ограничението от два мандата на председателя и той може да заема поста доживот.
Според другия от вносителите - Станислав Станилов, мандатността ограничава развитието на факултетите. "Деканът тъкмо е задвижил механизма, но минават 4 години, идва друг, който има нова политика, сменят се и започва бъркотия", твърди депутатът. По думите му обаче това няма да има нищо общо с ректорите. За тях ще настояваме твърдо да бъдат назначавани от министъра, който е техен работодател, и няма да отпада ограничението им за два мандата.
Подобна теза разви и Татяна Калканова, която преди броени дни се отцепи от НДСВ. "С настоящия закон за научните степени и звания често изпадаме в ситуация, в която няма млади и енергични хабилитирани преподаватели, които да станат декани", коментира депутатът. Според нея премахването на мандатността "ще развърже ръцете на факултетите", които имат добър ръководител, който е бил ограничен от мандатност. "Не сте права, госпожо Калканова. Ние сме тези, които доведоха университетите до положение да нямат качествени кадри. Ние създадохме 43 висши училища и куп бъркотии", репликира я Мурджов.
Димитър Камбуров от ДСБ също смята, че законът се променя
под лобистки натиск
По думите му това е подигравка с Народното събрание, което променя закони заради определени хора. Според Мурджов поправката ще ощети всички онези декани, които не са успели да се възползват от нея. По данни на депутатите тази година се провеждат избори за ръководства на университетите в цялата страна. Една малка част обаче се притаяват и изчакват да мине поправката, за да се възползват от нея.
Председателят на комисията по образование Лютви Местан от ДПС също подкрепи поправката. По думите му тя няма нищо общо с изборите на декани, защото имало още много време, докато законът мине и на второ четене. Според Местан висшите училища трябва сами да определят мандатността на деканите и шефовете на катедри, защото това е в унисон с автономията им. Депутатът също се позова на прецедента в БАН.
Последва остро изказване и на Иван Славов от БСП. "Във време, когато министерството на образованието налага мандатност на училищните директори, ние правим обратното. Нека не правим длъжността декан вечна", обърна се депутатът към колегите си. Недоволството си изрази и Андрей Пантев. Според него 12 години мандат са множко на един декан. По думите му поправката се прави за точно определено лице. Вносителите на текста обаче отрекоха да лобират за Воденичаров.
Председателят на съвета на ректорите Йорданка Кузманова коментира пред "Дневник", че такава частична промяна не е демократична спрямо университетските ръководства. По думите й е по-добре мандатността да си остане записана в закона, а не да се определя от университетите. "Отдавна трябваше да се направи нов Закон за висшето образование, а не този да бъде променян толкова пъти заради лобистки интереси", добави Кузманова. _ " _
Александър Воденичаров изкара почти пълен мандат като член на Висшия съдебен съвет (ВСС). Докато беше в кадровия орган на съдебната власт, синът му Асен Воденичаров беше назначен за районен съдия в София без конкурс, а след това рекордно бързо, само след година стаж, беше повишен в градския съд. Професорът не участва в гласуванията, но след това непрекъснато обясняваше какъв добър юрист е синът му и че шеметната му кариера като магистрат е напълно заслужена. Година след това, при една от най-големите групи назначения без конкурс, за които ВСС беше критикуван от европейските посланици, негова близка асистентка в Югозападния университет стана съдия в Благоевград. Отначало тя беше назначена само по заместване, но после със съдействието на Воденичаров щатът й стана постоянен. Професорът разбуни духовете и когато предложи бившият районен прокурор на София Славчо Кържев да получи почетен знак при напускането на системата. Сега Кържев е подсъдим за престъпление по служба и срещу правосъдието.
Като декан на правния факултет в Югозападния университет Александър Воденичаров нашумя с това, че при него дипломи "по бързия начин" получиха известни политически и културни дейци. През 2005 г. в. "Струма" писа за заведените няколко дела от главен асистент Петър Дошков срещу университета заради незаконния прием в специалността "Право" на 200 души. Те са записани директно във 2 и 4 курс в началото на първия декански мандат на Воденичаров.
Сред студентите бяха бившият директор на БНР Поля Станчева, бизнесменът Илия Ризов, моделът Евгения Калканджиева, спортистът Бранимир Кочев, бившият кмет на Дупница Пламен Соколов и съпругата му, шефът на РДВР - Благоевград, ген. Богомил Янев, политикът Гюнер Тахир. Факултетът е завършил и скандалният зам.-министър по бедствията и авариите Делян Пеевски.
Тогава от университета коментираха, че да се поставят под съмнение почтеността и усилията на висококвалифицирани университетски преподаватели, които заемат престижни позиции в образователната и правосъдната система, е, меко казано, позорно.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 12/17/2007 : 12:20:49
|
Червен картон Бизнесът недоволен от университетите в.Стандарт 17.12.2007 г. Червен картон на родните университети вдигна бизнесът вчера. Причината е, че току-що завършилите висшисти рядко покриват изискванията на фирмите. Това стана ясно на кръглата маса на ГЕРБ и фондация "Ханс Зайдел" по проблемите на висшето образование и науката. Събитието се проведе под патронажа на столичния кмет Бойко Борисов. Трябва да работим за съвместимост на обучението и различните дипломи в Европейския съюз, заяви председателят на фондация "Ханс Зайдел" д-р Волфганг Глезкер. Той предложи ръководството на ГЕРБ да направи фондация към партията, както е популярно в Германия.
|
|
|
nivine
145 Posts |
Posted - 12/17/2007 : 14:44:28
|
Партия ГЕРБ заслужава поздравления затова , че е решила да повдигне булото на висшето образование, което не смее да направи нито една от досегашните партии, нито ДСБ, нито СДС, нито дори БСП. Поздравления на Бойко Борисов и неговия екип за смелото и находчиво решение. |
|
|
kkabakciev
Bulgaria
616 Posts |
Posted - 12/17/2007 : 18:43:22
|
quote: Originally posted by nivine
Партия ГЕРБ заслужава поздравления затова , че е решила да повдигне булото на висшето образование, което не смее да направи нито една от досегашните партии, нито ДСБ, нито СДС, нито дори БСП. Поздравления на Бойко Борисов и неговия екип за смелото и находчиво решение.
Не съм привърженик нито на мадридския шмекер, нито на Костов, още по-малко на комунистите, но недоумявам в какво аджеба се изразява голямата "смелост и находчивост" на бодигарда на правешкия дебил, при положение че изключително ниското качество и корупцията в т.нар. висше образование са широко известни на всички. |
Edited by - kkabakciev on 12/17/2007 18:44:09 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/22/2008 : 12:20:22
|
Депутати спорят за промените в Закона за висшето образование Фокус Нюз 18-01-2008
Никой няма право да налага ограничения върху академичната общност. Това заяви депутатът от ДПС Лютви Местан при обсъждането на промените в Закона за висшето образование, предаде репортер на Агенция “Фокус”. Според Местан – единствената причина, поради която в момента се водят дебати по този закон, е законодателната инициатива на няколко депутати. Ние чак вчера разбрахме, че правителството имало намерение да прави нов закон за висшето образование. Абсурдно е да не обсъждаме промените, защото след шест месеца правителството ще внесе нов закон, коментира Местан. Хасан Адемов допълни, че в момента университетските болници са регистрирани като търговски дружества, но има и изключения в търговския закон. Ако целта на всички е да превърнем изключението в правило, да променим закона, коментира Адемов. Със статута на университетските преподаватели в момента тези болници имат висок рейтинг и привличат пациенти. Вчера започнаха дебатите по промените в закона – внесени са два законопроекта – на Лъчезар Иванов, който засяга преобразуването на университетските болници в бюджетни, а не в търговски дружества, каквито са в момента. Другата поправка, внесена от Петър Берон, касае мандатността на деканите. Тогава на дебатите присъства и вицепремиерът и министър на образованието и науката Даниел Вълчев. Тогава той коментира, че не вижда причина да се променя закона “на парче”, след като след време ще бъде гледан изцяло нов закон. |
Edited by - moderator on 01/22/2008 12:21:05 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/25/2008 : 17:40:50
|
Ректорите остават с 2 мандата 25 Януари 2008, 11:38 News Bg Парламентът отхвърли на първо четене и двата законопроекта за промени в Закона за висшето образование, съобщи БНР. Първият от тях, на независимия депутат Лъчезар Иванов, предлагаше преобразуване на университетските болници от търговски дружества в държавни структури. При обсъждането миналата седмица министърът на образованието и науката Даниел Вълчев обясни, че и в момента тези болници получават средства от държавата. Мнозинството отхвърли предложението на независимия депутат Петър Берон и група народни представители за неограничен брой мандати на ректорите на Висши учебни заведения. То беше подкрепено миналата седмица от председателя на образователната парламентарна комисия Лютви Местан.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 02/29/2008 : 13:49:23
|
Ректори искат висше за 3 години За магистър да се учи още 2 г., предлагат вузове в.Стандарт 29.02.2008 г.
СОФИЯ. Родните студенти да стават бакалаври за три, а не за четири години, както е сега. За магистър пък младежите ще залягат над книгите 2 години. Тази идея беше обсъдена на заседание на Управителния съвет на Съвета на ректорите. Шефовете на университетите искат висшето образование у нас да се взима както в повечето европейски държави и младежите да учат по-малко за бакалавър и повече за магистър. Обсъдихме идеята, но тя е още на начален етап и много детайли предстои да бъдат уточнени, коментира председателят на Съвета и ректор на УНСС проф. Борислав Борисов. Ако висшите училища избистрят концепцията си и промените бъдат записани в новия Закон за висшето образование, възможно е още от следващата година да се приемат първокурсници по новия модел. Според Борисов основният проблем пред взимането на диплома за висше за 3 години е съществуването на степента "професионален бакалавър", която в момента придобиват завършилите колеж. Те получават тапия, която не е равна на висше. Затова младежите трябва да си доучват, ако искат по-висока квалификация. За да станат професионални бакалаври, в момента студентите трябва да вземат 180 кредита. Академичните бакалаври пък покриват по 240. Именно голямата ножица между двете е най-сериозната пречка за въвеждането на единно 3-годишното бакалавърско образование във всички вузове. Предстои нова среща, на която да продължим обсъжданията. Въвеждането на бакалавърско обучение за 3 години ще направи излишни колежанските степени. Това е логична стъпка, тъй като дипломите на завършилите колеж са неразпознаваеми на европейско ниво, категоричен беше Борисов. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/18/2008 : 16:14:24
|
Даниел Вълчев призна за неефективност на ВУЗ-акредитацията 18 Април 2008 www.mediapool.bg
За проблеми с акредитацията на висшите учебни заведения и невъзможност да бъдат хванати и санкционирани някои много тежки нарушения от ръководствата на ВУЗ-овете, призна в петък министърът на образованието и науката Даниел Вълчев. По време на парламентарния контрол той заяви още, че са нужни спешни промени в Закона за висшето образование, за да стане акредитацията на ВУЗ-овете работещ механизъм.
В момента висшите училища са в непрестанна акредитация - скъпа процедура, с променящи се правила, коментира просветният министър. По думите му има идея оценката от акредитацията да се обвърже с размера на държавната субсидия и броя на студентите, определяни от правителството. Освен това оценката на висшите училища може да се прави с участието на чуждестранни експерти.
Вълчев даде конкретен пример с нарушения, констатирани във Варненския свободен университет "Черноризец Храбър". Заведението приело 2000 студенти повече от позволената от правителството бройка, установила проверката на просветното министерство през миналата година. Заради тази причина бил обявен нулев прием за девет специалности през учебната 2007 - 2008 г. "Това не са единствените
нарушения в областта на висшето образование", заяви министър Вълчев. Той добави, че към държавните ВУЗ-ове контролът е много сериозен.
Вълчев съобщи, че в момента Агенцията по акредитация проверява звеното на Варненския свободен университет в Смолян. Тя трябва да установи дали в него се обучават самостоятелно студенти, въпреки че това е забранено. Според министъра на образованието, в Смолян можело само да се подпомагат бъдещите висшисти, които обаче да учат във Варна. |
|
|
Blagovest_Sivenov
Bulgaria
2 Posts |
Posted - 10/09/2008 : 02:28:35
|
Какви са тези дълги мандати а ректорите на университетите? Трябва да са по 6 месеца и да си ходят. |
|
|
donnka
22 Posts |
Posted - 10/10/2008 : 11:57:18
|
Ех,шест месеца е нищо време.За този период един ректор какво може да направи.Но един мандат от четери години им стига. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/03/2008 : 15:44:23
|
Даниел Вълчев контраатакува ректори като им праща проверки 3 Ноември 2008 www.mediapool.bg Просветният министър Даниел Вълчев отговори на исканията на ректорите за отделно министерство за висшето образование като обяви в понеделник, че МОН започва проверки във всички висши училища за това спазват ли последните промени в Закона за висшето образование. В петък ректори поискаха отделно министерство, тъй като средното и висшето образование имали съвсем различни проблеми, които изисквали много работа и министърът не смогвал.
Вълчев обясни, че по закон два пъти годишно висшите училища трябва да правят допитвания до студентите по отношение на начина на преподаване и всички изпити да бъдат писмени. Това обаче били неща, които не навсякъде се спазвали. Освен това ВУЗ-овете били задължени да качват на сайтовете си учебната програмата, въпросниците, препоръчителната литература от всеки преподавател, но това също не се изпълнявало.
"Би трябвало да се изпълнят промените в сегашния закон за висшето образование, а след това да се искат нови изменения и нов закон", коментира министърът.
Вълчев: Не е морално платеното висше 03 ноември 2008 / News.dir.bg Идеята за платеното висше образование е изключително лоша и порочна, заяви пред журналисти министърът на образованието и науката Даниел Вълчев. Надявам се, че нито това Народно събрание, нито което и да е от следващите, ще приеме такова разделение на студентите, коментира Вълчев по повод на доклада със законодателни предложения на Съвета на ректорите, предаде БТА. В доклада се настоява на държавните висши училища да бъде разрешен платен прием на бакалаври. Платеното обучение, искано от двама-трима ректори, ще създаде два вида студенти - едни с ниски и други с високи такси, посочи министър Вълчев. Студентите с ниски такси ще бъдат онези, които са с добри постижения на приемните изпити или на матурите, в зависимост от това как са приети. Тези студенти, които нямат толкова добри постижения, но имат по-добри финансови възможности, ще плащат, защото имат по-ниски оценки при приемането, допълни той. От морална гледна точка това е едно много лошо разделение между студентите, изтъкна Вълчев. Според него по този начин се създава корупционна среда, защото преподавателят по един начин ще се отнася със студентите от държавната субсидия и по друг с онези, които си плащат, тъй като, "ако биват скъсани, университетът ще загуби няколко хиляди лева такса". |
Edited by - moderator on 11/03/2008 15:47:31 |
|
|
Andrey_Kurtenkov
Bulgaria
578 Posts |
Posted - 11/03/2008 : 16:25:54
|
quote: Вълчев обясни, че по закон два пъти годишно висшите училища трябва ... всички изпити да бъдат писмени.
Поправете ме ако греша, но според мен такова законово изискване няма - ето го точния текст от чл.44, ал.2 от ЗВО:quote: Формите за проверка и за оценка на знанията и уменията на студентите се определят в учебните планове и програми. Основна форма на оценяване на знанията са изпитите, които са писмени, освен когато спецификата на учебната дисциплина и/или модул изисква друго.
- т.е. - има си вратичка - и на основата на тази вратичка нашите титани си изпитват устно - понеже спецификата им била такава... За това, защо те предпочитат устното изпитване пред посочената като основна писмена форма, аз си имам работна хипотеза - и тя е, че тези хора имат нужда постоянно да се чувстват велики - нещо като мижитурката, която си взима куче, за да има на кого да крещи и да раздава команди - та да се чувства велик. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/09/2008 : 19:18:22
|
Преподавателите само с един трудов договор в. Труд 08-11-2008
Преподавателите във висшите училища да работят само на един основен трудов договор, който включва 8-часов работен ден, или 40 часа седмична заетост. Това предлага Съветът на ректорите да бъде включено в поредните промени на Закона за висшето образование. Кога обаче те ще бъдат одобрени и внесени в парламента, не се знае, тъй като дебатите за университетите текат вече втора година. Ректорите обаче са категорични, че само в академичната общност имало такова чудо да се тълкува какъв е трудовият договор не според Кодекса на труда, а според срока му. Той е основен, ако е безсрочен, а ако е срочен - не е. Така един преподавател може да чете лекции в минимум 12 университета, в които е назначен на договор с работно време от 1 час. Така ще се реши проблемът и с пътуващите лектори, още повече че преподавателите са три пъти по-малко от нужното (в България има 52 вуза). В същото време висшите училища не могат да провеждат кадрова политика за хората си, оплакват се от ръководствата им. Оттам идва проблемът с т. нар. пожизнени асистенти. Назначени веднъж като такива и по някаква причина не успели да се хабилитират, те си стоят до пенсия на най-ниското научно стъпало. Ректорите настояват в срок до 5 или максимум 10 години един преподавател да носи титлата асистент. И ако не успее да напише научен труд, да имат право да го отстранят. Висшите училища продължават да искат сами да определят таксите на обучението си. Според тях само така щяла да се оправи финансовата картинка във вузовете. Таксата нямало да бъде повече от издръжката на един студент - до 600 лева. Проблемът е, че в момента тя е по-малка от тази за един ученик - около 1150. В същото време университетите настояват да се възстанови т. нар. платено обучение. Аргументът им за това е, че вече е приет Законът за студентското кредитиране и всеки младеж, който не е приет, а иска да учи, ще може да изтегли пари за обучението си. Проблемът е, че заради финансовата криза в света той няма изгледи да започне да действа през тази учебна година. Въпреки това ректорите вече неколкократно получиха обещание от премиера Сергей Станишев, че ще им разреши платен прием. Срещу тази идея обаче са частните университети. |
|
|
Topic |
|
|
|