Author |
Topic |
Andrey_Kurtenkov
Bulgaria
578 Posts |
Posted - 03/31/2007 : 09:04:38
|
Ето още два материала за поредния круиз на министър Вълчев: "Студентите у нас не били много, 30.03.2007 16:40, Не е вярно, че в България има много студенти. Статистиката сочи, че малка част от младите хора у нас са заети с учение във висшето образование, заяви в Бургас министърът на образованието и науката Даниел Вълчев. В момента в България има малко над 240 000 студенти или 32 процента от населението са заети в сферата на висшето образование. Спрямо броя на студентите в други държави, у нас техният брой е малък, поясни министърът. По думите му, многото хора с висше образование не представлява проблем за една страна. Вълчев каза, че има ясни тенденции в развитието на световното образование. На първо място това е масовизацията на образованието. Функцията на висшите училища в света далеч не се изчерпва в днешно време с това да обучават само за висше образование. Напротив, те правят всякакво обучение по всичко, защото имат капацитет - интелектуален, битов, организационен. Нещата обаче не стоят така у нас. Този проблем не е само за България, каза още образователният министър." "Очакват се 15-20 хил. свободни места във ВУЗ, 30.03.2007 16:37, "Ако влязат в сила предвидените промени в закона за висшето образование, можем да очакваме 15-20 хиляди свободни места за студенти повече от кандидатите. Така конкуренцията между висшите училища е осигурена напълно", заяви в Бургас министърът на образованието Даниел Вълчев по време на лекция в Бургаския свободен университет. Той добави, че трябва ясно и еднозначно да се премине съм модел, базиран на такси още от 1 октомври т.г. Според министър Вълчев е необходимо да се премахне регулацията на броя студенти, които всеки ВУЗ може да приеме, както и всяко висше учебно заведение да определя само таксите за обучение. Като гаранция за запазване на достъпа до образование министър Вълчев посочи системата за студентско кредитиране. Според него един от начините за нейното въвеждане е създаването на фонд от оперативна програма "Човешки ресурси", достъпен за студентите и в държавните и в частните висши училища. В една голяма част от университетите има сериозен спад в мотивацията на академичния състав,смята още просветният министър. Даниел Вълчев съобщи още, че ще бъде разгледан законопроектът за премахване на степента "специалист" и преобразуването й в степен "професионален бакалавър по…". Той ще дава възможност за завършване и на магистърска степен, но за два пъти по-дълъг период и то в същата професионална област. Другият законопроект, който подлежи на обсъждане дава възможност за получаване на бакалавърска степен и за тригодишен период, а не както досега само след четиригодишно обучение. Вълчев изрази надежда промените да бъдат приети до 15 май." |
|
|
Dimitar_Nikolov
Bulgaria
62 Posts |
Posted - 04/01/2007 : 17:17:44
|
Сутринта чух по телевизията, че през деня ще има обсъждане на промените в закона за висшето образование от младежката организация на социалистите. Ще се говори основно за бройката студенти и за таксите. Знаете ли нещо? |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/05/2007 : 18:15:00
|
Санкции за университетите, които обучават повече студенти от позволеното Боряна Джамбазова 5 Април 2007 www.mediapool.bg
Ще има санкции за университетите, които обучават повече студенти, отколкото им е позволено, каза в четвъртък просветният министър Даниел Вълчев след среща с представители на от Националната агенция по оценяване и акредитация (НАОА).
По думите на Вълчев едно от възможните наказания е от следващата учебна година да се намали броят на студентите, за които държавата отпуска субсидия.
В момента около четири-пет университета са надвишили капацитета си. От държавните ВУЗ-ове това са Великотърновският, Шуменският, Медицинският, като най-сериозното превишаване има във Великотърновския, където има над 2500 студенти повече от позволеното, обясни Вълчев.
Частните висши училища, които обучават студенти над лимита, са две – Нов български университет и Свободният университет във Варна. За тях обаче не е ясно какви наказания ще има, тъй като те не получават субсидия от държавата и една такава мярка едва ли би имала ефект. ... Според проф. Иван Панайотов, председател на НАОА, едногодишният срок за акредитация на колежите ще бъде достатъчен. Той коментира, че доста от колежите, които са към университетите, вече са подали документи за преструктуриране във филиали или факултети. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/06/2007 : 17:43:37
|
На 10 април, вторник, министърът на образованието и науката Даниел Вълчев ще се срещне със Съвета на ректорите /13.00 часа, Заседателната зала на Националната спортна академия „Васил Левски”, Студентски град/
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/11/2007 : 10:58:38
|
Ректорите са против степента “професионален бакалавър” Боряна Джамбазова 10 Април 2007 www.mediapool.bg
Идеята колежите да дават образователна степен “професионален бакалавър” предизвика недоволство сред ректорите на висшите училища у нас, стана ясно във вторник по време на среща на просветния министър Даниел Вълчев със Съвета на ректорите.
Негативната реакция на академичната общност дойде седмица преди промяната в статута на колежите да влезе в пленарна зала.
Предложението за промяна в статута на колежите, която се подкрепя и от Министерството на образованието и науката (МОН), бе направено от депутатите Лютви Местан (ДПС) и Пламен Славов от левицата. Според вносителите трябва да отпадне образователната степен “специалист по”, която не се признава в Европа.
Идеята е колежаните вече да излизат с диплома за “професионален бакалавър”. Обучението по новата степен ще е по-кратко - три години, а след това студентите ще могат да следват за магистър, но единствено по същата специалност. За сравнение - обикновените бакалаври учат с година повече и нямат ограничение при избора на магистратура.
Притеснен съм, че с една деформация в системата се пробва да се оправи друга, коментира проф. Марко Тодоров, ректор на Русенския университет. Той не подкрепя въвеждането на новата бакалавърска степен, тъй като промяната не е съобразена с нуждите на пазара, а само за да се реши проблем, който държавата сама е създала.
До няколко години България ще бъде единствената страна, която следването за бакалавър ще бъде четири години, прогнозира той, като подчерта, че тенденциите в ЕС са тъкмо обратните.
Ректорът на Техническия университет проф. Камен Веселинов също е скептично настроен. Той определи идеята за два вида бакалаври като “малко странна”, още повече, че според него на практика никой няма да прави разлика между тях.
Някои от ректорите се обявиха против правото професионалните бакалаври да продължават образованието си. Според тях това трябва да е възможно, единствено ако кандидатстват наново.
Академичната общност е на мнение, че у нас липсва развито професионално обучение между средното и висшето образование, което да дава на бизнеса подготвени специалисти. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/13/2007 : 13:15:50
|
Внасят поправка на закон заради ВТУ, университетът се обявява против в. Борба, Велико Търново 13-04-2007
СТАНОВИЩЕ ПРОТИВ ПОПРАВКА В ЗАКОНА ЗА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ ДЕПОЗИРА ВТУ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ” пред зам.-шефката на Комисията по образование и наука в Народното събрание Татяна Калканова. Тя е вносител на единия от двата проекта за промени в закона. Автор на проекта обаче е Министерството на образованието и науката. Идеята на министерството е да бъде прередактиран чл. 21, който дава правото на университетите да сключват договори с научни институции и с други университети в страната за подготовка на специалисти с висше образование. Според новата версия на този член в закона висшите училища ще могат да се сдружават с научни звена само за извършване на научноизследователска дейност, но не и за да подготвят студенти. „Това обаче означава, че университетите няма да имат право да подписват договори нито с други вузове, нито с бизнеса, защото той дава поръчки за различни кадри и финансира тяхното обучение, нито пък с научни организации”, коментира проф. д-р Стоян Буров, зам.-ректор по научната дейност. Той присъства на последната среща на съвета на ректорите с министъра на образованието Даниел Вълчев. Според ректорското ръководство по-добрият вариант е не да се променя текстът, а да бъде предвидена възможност за бърза и опростена акредитация на такъв тип съвместна дейност. „Няма какво да крием, тази поправка отново е заради нашия университет, но ние така или иначе вече взехме решение и прекратихме договора с БАН”, каза още проф. Буров. „Ако тази поправка бъде приета, това ще означава, че българското висше образование се капсулира и феодализира на принципа „никакво изнесено обучение”, призна и ректорът на вуза проф. дфн Иван Харалампиев. Той определи поправката като „лоша”, защото се блокира работата на висшите училища. НАЙ-ДОБРАТА ЧАСТ В ПРОЕКТА НА МОН ПРОМЕНЯ МОДЕЛА НА ФИНАНСИРАНЕ НА УНИВЕРСИТЕТИТЕ, нещо, което нито един министър на образованието ат 1999 г. насам не се е осмелил да направи. Според идеята на ведомството на министър Вълчев, всеки вуз сам ще определя броя на студентите и техните такси. Националната агенция за оценка и акредитация определя капацитета на всеки университет, който капацитет за ВТУ е 10 000 студенти. „Държавата ще финансира определен брой от тях и това вероятно ще стане на исторически принцип. Това значи, че бюджетът ни за тази година ще е приблизително колкото е бил и м.г”, уточни проф. Буров. Вузовете ще имат таван при определяне на таксите и няма да имат долна граница. „Колкото и да повишим таксите, които сега са 120 лв. на семестър, повече от 300-400 лв. няма как да станат. Вероятно специалностите, към които студентите проявяват най-малък интерес, ще са и с най-ниска такса”, уточни зам..-ректорът. ПРОЕКТЪТ НА ЛЮТФИ МЕСТАН ЗА ПОПРАВКИ В ЗАКОНА ПРЕДВИЖДА ВЪВЕЖДАНЕТО НА термин „професионален бакалавър” вместо „специалист по”. С такава квалификация досега завършваха колежаните, но такава степен в европейската практика няма. „Идеята на г-н Местан е да съществува и академичен бакалавър, т.е. това ще са студентите, които завършват в университета, но аз не съм напълно сигурен каква е разликата между двете степени и дали тя ще бъде съществена”, коментира проф. Буров. Съвет на настоятелите и студентски омбудсман са другите промени, които предлагат двата проекта, но и те според ректорското ръководство на ВТУ не са добре обмислени и напълно изяснени. „Министърът бърза тези поправки да станат факт и голяма част от ректорите са съгласни, че това е пътят, но нашият справочник вече е готов. Ако Народното събрание гласува промените до края на май, каквито са плановете, ще настане лека бъркотия в кандидатстудентската ни кампания”, призна ректорът на ВТУ. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/19/2007 : 15:22:43
|
НС гласува на първо четене промени в Закона за висшето образование www.actualno.com 19.04.2007г.
Висшите училища ще могат ежегодно да определят и размера на таксите за обучение. Народното събрание прие на първо четене два законопроекта за промени в Закона за висшето образование, с вносители Татяна Калканова от НДСВ и Лютви Местан от ДПС и Пламен Славов от Коалиция за България.
Проектът на Татяна Калканова от НДСВ подкрепиха 145 народни представители, 10 бяха против, а 5 народни представители се въздържаха, предаде агенция "Фокус".
Проектът за промени в Закона за висшето образование на Лютви Местан и Пламен Славов бе приет на първо четене със 145 гласа "за", 10 "против" и 7 "въздържали се".
Проектът на Татяна Калканова от НДСВ предвижда възможност висшите училища сами да определят за всяка учебна година броя на приеманите за обучение студенти и докторанти над този, утвърден от Министерския съвет, в рамките на капацитета, определен от Националната агенция за оценяване и акредитация.
Висшите училища ще могат ежегодно да определят и размера на таксите за обучение, който не може да бъде по-висок от утвърдената от Министерски съвет издръжка на обучението по професионални направления, предвижда още проектозаконът.
Въвеждане на система за диференциране на таксите, включително и за освобождаване от тях, въз основа на критерии, определени в правилниците на висшите училища, предвиждат още промените в проекта на Татяна Калканова.
Измененията, свързани с таксите за обучение, не се отнасят за приетите студенти и докторанти, тъй като за тях се запазва условието таксите да не надхвърлят 30% от диференцирания норматив за издръжка, се посочва в мотивите на вносителя на проектозакона. Въвежда се студентски омбудсман за защита на правата на студентите пред органите за управление, който по право участва в Съвета на настоятелството. Проектозаконът за промени в Закона за висшето образование на Лютви Местан и Пламен Славов предвижда да отпадне образователно-квалификационната степен "специалист по". При дебатите на проекта вчера Лютви Местан посочи, че тази степен няма аналог в Европа. Той обясни, че стремежът е обучението във висше училище да завършва със разпознаваема в Европа степен - "бакалавър" като минимум. Народното събрание прие на първо четене два законопроекта за промени в Закона за висшето образование Според Местан въпросът с колежите може да бъде решен или като те бъдат извадени от системата на висшето образование, или ако се съхранят в системата, но за целта трябва да им бъде признато правото да провеждат обучение в първата степен от висшето образование.
Предвижда се колежите да минат през нова акредитация, като покрият нови условия - да изградят свой информационен център и да развиват научна дейност.
Само колежи, които до една година от приемането на закона получат положителна акредитация според новите изисквания, ще съхранят правото си да обучават студенти в степен "бакалавър", поясни Местан. |
|
|
Dimitar_Nikolov
Bulgaria
62 Posts |
Posted - 04/23/2007 : 13:18:39
|
Според мен не е редно едни да стават бакалаври за 3 години, а други за 4 години. Нивото в колежите е много по-ниско от това в университетите, а сега и едните и другите ще са бакалаври. Нещо не е в ред!!! Какво са се умълчали всички като затишие пред буря? Най-големите мекерета поздравяват най-учтиво и бързат съсредоточено занякъде. Има нещо гнило в Дания... |
Edited by - Dimitar_Nikolov on 04/23/2007 16:06:11 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 05/03/2007 : 05:50:54
|
Стратегията за висшето образование трябва да бъде приета от НС www.actualno.com 02.05.2007 г.
Стратегията за развитие на висшето образование трябва да бъде приета с акт на Народното събрание - това гласува днес парламентарната комисия по образование и наука, обсъждайки промените за второ четене в Закона за висшето образование.
Народните представители приеха предложение на депутатите проф. Димитър Камбуров и Веселин Методиев от ДСБ за приемането на стратегията за развитие на висшето образование, която да съдържа национални приоритети и цели за развитие на висшето образование, както и мерки за тяхната реализация.
Министър Даниел Вълчев постави въпроса дали студентските кредити ще се отпускат както за такси за обучение, така и за средства за издръжка. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 05/03/2007 : 13:12:39
|
Първанов заплаши с вето Закона за висшето образование www.news.bg 04.05.2007г. Президентът Георги Първанов предупреди, че ако не се намери едновременно решение по проблемите за студентските такси и студентското кредитиране ще упражни правото си на вето върху Закона за изменение на Закона за висшето образование. В поздравителния си адрес до участниците в откриващия се в НДК Фестивал на българското образование държавният глава използва случая да коментира и проблема за студентското кредитиране, който според Първанов без отлагане трябва да намери адекватно решение.
Това не е нов проблем, заявява президентът. Досега са подготвени и внесени два законопроекта - първият с участието на Георги Първанов в качеството му на председател на парламентарната група на Коалиция за България; вторият от правителството на НДСВ, преминал през първо четене, но не приет и досега.
Наскоро, припомня Георги Първанов, в парламента бе внесен законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, който предвижда за новоприетите студенти вузовете сами да определят размера на студентските такси.
Държавният глава подкрепя финансовата самостоятелност на висшите училища, но ако без забавяне се въведе механизма на студентското кредитиране. Сега този механизъм не може да заработи, тъй като липсва необходимата законова уредба, подчертава Първанов.
Фестивалът на българското образование, който е под патронажа на държавния глава, има за цел да представи българските образователни институции, да популяризира модели за обучение и да осъществи обществен дебат по проблемите на развитието на българското образование. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 05/03/2007 : 15:43:44
|
в. Сега 03-05-2007 СПОР Размяна на реплики между шефа на просветната комисия в парламента Лютви Местан и Вълчев предизвика предложението на депутата от ДПС, което дава право на висшите училища да сключват договори с БАН за обучение на магистри. Мотивът на Местан е, че по този начин ще се използва научният капацитет на БАН. Вълчев обаче заяви, че е скептично настроен, тъй като вече съществува порочна практика. Той визира договор между Великотърновския университет и Института по икономика към БАН, по който в София, а не във Велико Търново се обучават няколко хиляди студенти. "Нямам нищо против да се използва базата на БАН, но ако практическите занятия са в институтите на академията, а основното обучение е в университета-майка", уточни Вълчев. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 05/05/2007 : 13:57:57
|
Българското висше е безнадеждно остаряло в. Стандарт 05.05.2007г.
Българските университети страдат от липса на пари, а обучението в тях е безнадеждно остаряло. Те се нуждаят от основна реформа, но правителството предлага само половинчати мерки. Студенти от Софийския университет "Св. Климент Охридски" описват лошото състояние на материалната база и липсата на практическа насоченост в преподаването. Работодателите пък се оплакват от слабата подготовка на младите специалисти и твърдят, че дори дипломирали се със солидни академични познания студенти трябва да преминат подготовка по практически познания. Трудно е да се оценят или сравнят висшите учебни заведения в България, тъй като няма статистика за назначаването на работа на дипломиралите се студенти и тяхното заплащане. Но нито един български университет не е в списъка с най-добрите 500 в света, съставен от Института за висше образование към шанхайския университет "Иао Тонг". Затова и много млади българи се записват в чуждестранни университети. Според данни на ЮНЕСКО 10 024 българи са учили в чужди университети през 1999 г., докато днес броят им е 54 000. Според някои икономисти проблемът не е в средствата, а в начина, по който Министерството на образованието ги разпределя между университетите. Според тях настоящата централизирана система на финансиране, с която министерството определя таксите за обучение и субсидиите, елиминира конкуренцията между институтите. За 17 години преход правителствата са отказвали да увеличат реално субсидиите за университетите с аргумента, че е безсмислено да се наливат средства в неработеща система. От 1996 г. насам Законът за висшето образование е бил преправян над 20 пъти, но никой не е успял да оправи системата.По данни на Министерството на образованието България харчи 0,8% от БВП за висше образование. За ЕС средната цифра е 1,2%, за Канада - 2,3%, а за САЩ - 2,6%. Разходите за студент годишно в България възлизат на 1100 евро. В останалата част на ЕС цифрата е 8600 евро, а в САЩ - 20 000 евро.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 05/11/2007 : 14:57:52
|
Приеха промените в Закона за висшето образование www.actualno.com 11.05.2007 г. НС прие на второ четене промените в Закона за висшето образование.
Основната промяна в закона е, че се премахва степента на обучение "специалист по" и всички български студенти, учещи в българските висши учебни заведения ще излизат оттам със завършена степен "бакалавър", предава агенция Фокус.
Студентите, които се обучават в момента по степента "специалист по" ще продължат образованието си според закона след неговото влизане в сила и при завършване ще имат степен "бакалавър".
Останалите, които вече са завършили със степента "специалист по", "ex lege" ще придобият степента "бакалавър".
Втората по-важна промяна в закона е, че се дава възможност макар и постепенна за това университетите да могат да приемат допълнително студенти, ако има разлика между броя на обучаващите се и капацитета на съответния ВУЗ. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 09/07/2007 : 16:32:05
|
http://www.politika.bg/ Брой: 176, 31 Август - 6 Септември 2007
Въпросите на министър Даниел Вълчев: 1. Какви национални приоритети - до 5 такива, които да отчитат тенденциите за развитие на науката в Европа, а също и да създават предпоставки за максимално концентриране на наличните ресурси в страната биха могли да бъдат дефинирани 2.Какво трябва да бъде финансирането от бюджета, отчитайки годишния ръст на БВП 3. Какво е оптималното съотношение между институционално и програмно финансиране и порядъка, в който то се променя в следващите години 4. Какви възможности виждате за ефективно комбиниране на различни инструменти за финансиране на научните изследвания - възможни подходи и схеми за ефективна реализация 5. Какви действия трябва да бъдат предприети в подкрепа на талантливите млади учени - инструменти за стимулиране на развитието им, адекватно заплащане, бърз старт в кариерата, реинтеграция на млади хабилитирани учени, работещи извън страната 6. Считате ли, че националната научна система се нуждае от оптимизиране и/ или преструктуриране.
Мандатността е една безподобна глупост НИКОЛЕТА СТОЙЧЕВА Акад. Иван Юхновски, председател на БАН - Академик Юхновски, изпратихте ли вече отговорите си на въпросите, които ви зададе министърът на образованието Даниел Вълчев? - В два материала сме отговорили - единият по неговите шест въпроса, а другият в много страници по така наречената Зелена книга. Предали сме ги в срок, но не мога сега да ви ги цитирам. Намирате ме на морето. - В момента са обявени конкурси за избор на директори на звената в БАН. Защо се получава така, че в голямата си част се избират едни и същи хора? - Не се избират едни и същи хора. Избират се едни и същи хора, когато са много добри. Избират се до три пъти. Няма ограничение - ако един директор е добър, преизбират го. Знаете, че имахме проблем с Института по археология например. Той беше един мандат и беше заменен с друг съгласно правилата на института. - А защо отпадна мандатността в избора? - Мандатността е една безподобна глупост. Смятам, че не може един способен човек да не бъде избран за ръководител заради едно правило, което някой е решил да въведе. - Вие бяхте удостоен и като почетен член на БАН. Какви са критериите за присъждането й? - Аз съм почетен член на БАН - категория, която съществува от няколко години и която е възстановена като почит и уважение към някои хора. Академик Вера Мутафчиева и така нареченият Дими Паница. - През пролетта вие се оплакахте от недостиг на средства, които държавата трябва да ви отпуска. Подобри ли се положението сега? - Ние сме го закъсали изключително много. Похарчили сме парите за парно за есенно-зимния сезон още пролетта по простата причина, че не ни дават средства от бюджета. Дадоха ни 90% от бюджета и 10% са това, което ни липсва - хем го имаш на хартия, хем ги нямаш, защото не ти дават целия бюджет. Дават ти 10% по-малко. Проблемът се задълбочи тази година. Предишните години само 7% задържаха, а тази година дават още по-малко и това ужасно ни затруднява. Какво можеш да планираш, като не разполагаш със средства? Иначе бюджетът изглежда голям, обаче реално тези 10% ги няма. А в края на годината вече те не вършат работа.
--- ШОК И УЖАС В БАН Светломира Димитрова Шок и ужас са обзели Българската академия на науките (БАН), откакто министърът на образованието Даниел Вълчев поиска през май от научната общност отговор на 6 въпроса, свързани със Зелената книга на Европейската комисия. В писмото си министър Вълчев иска от председателя на БАН акад. Иван Юхновски да назове "пет национални приоритета, които да отчитат тенденциите за развитие на науката в Европа". При това те трябва да създават предпоставки за максимално концентриране на наличните ресурси в страната. Преведено на по-прост език, това означава да се хвърли камък в блатото, защото академията е пренаселена с нейните 78 от знайни и незнайни структури, а назоваването на пет успешно работещи и развиващи се обрича останалите на гибел. В писмото си министърът предлага научната общност да обсъди до края на септември бъдещето на българската наука, което да се онагледи в 10-годишна стратегия. Пак до края на септември трябва да подадат документи кандидатите за директори на 18 звена на БАН, а до 30 юли е изтекъл срокът за 10 научни института според страницата на академията. Това поставя под заплаха преизбирането на голяма част от тях, защото дискусиите около бъдещето на науката неминуемо ще се отразят и върху статуквото в БАН. Клубът на несменяемите Още през 2000 година Общото събрание на академията тихомълком отмени изискването за пределна възраст за заемане на ръководни постове и за ограничаването на броя на мандатите. Така самият акад. Юхновски, който тази година празнува 70-годишен юбилей, е трети мандат председател на БАН. Няма данни за рождените дати на повечето директори на звена в академията, чиито имена дори рядко фигурират върху интернет-страниците, камо ли да се добие представа за работата им. "Не се избират едни и същи хора, контрира пред "Политика" акад. Юхновски. Избират се едни и същи хора, когато са много добри. Няма ограничение, ако един директор е добър, преизбират го. Знаете, че имахме проблем с Института по археология например. Той беше един мандат и беше заменен с друг съгласно правилата на института. Младите учени в БАН протестират срещу ниските заплати и имотите на БАН се рушат, но ръководството няма воля да промени това. Пак според председателя на БАН "мандатността е една безподобна глупост". Той смята, че не може един способен човек да не бъде избран за ръководител заради едно правило, което някой е решил да въведе. Но това статукво дава шанс на практика ръководните постове да се заемат до живот, точно както е с избраните академици, по-голямата част от които са на синодална възраст. Най-младият от тях, уважаваният проф. д-р Борис Тенчов, е роден през 1946 г. и е в компанията на малцината академици, които все още се занимават с наука. Сред тях има и достойни имена, но фигурират и такива като печално известния с мракобесието си юрист Ярослав Радев, роден през 1920 година и провъзгласен за академик в далечната 1981. Иначе мнозинството от "най-младото попълнение" сред академиците от 2003-2004 година са родени през 30-години на миналия век. "Вероятно има нужда от такъв клуб, който да отдава нужното уважение към "безсмъртните" и да ги подпомага финансово, но голяма част от тях отдавна вече не се занимават с наука, камо ли да дават насоки и идеи за нейното развитие", казаха за "Политика" източници от Министерството на образованието и науката, пожелали анонимност. БАН хронично се оплаква от липса на пари дори и за битови нужди, но всъщност бюджетът й отпуска 68 милиона лева. Самата политика на академията по отношение на кадрите напомня късния социализъм. Научният принос - по домашному По данни на самата академия в нея в момента на щат се водят 69 учени над 70 годишна-възраст, 505 са на 61-65 г., като почти още толкова са и специалистите с висше образование. Прави впечатление и това, че младите учени са пренебрежимо малко. Точно такъв е един от въпросите на министър Велчев - как да се подкрепят младите талантливи учени. Дежурното оправдание е, че заплатите са ниски. Но редовите учени в БАН се възмущават, че не може научни работници, на които през целия живот е плащано, за да правят наука, да нямат дори и докторска дисертация. В същото време в атестациите, които се изготвят при разпределението на средствата за заплати не се отчита нито приносът на учените, нито публикациите им или участието в международни конференции, нито ползването на езици, нито компютърната грамотност. "Единственото, което директорите гледат, е "лоялност" при тяхното избиране", каза за "Политика" възмутен учен. Отчитането на приноса към науката на звената също става "по домашному" - научните публикации като цяло имат нисък рейтинг в световен мащаб, каквато е практиката. През пролетта обаче академията обяви, че държи едва ли не палмата на първенството. Според сайта институцията заема 132-ро място сред водещите 500 научни организации в света по качество на присъствието и представянето си в Интернет, а сред изследователските институции от Европа е 58-а в първите 100. "Как е извършена тази класация, след като има ясни критерии за класиране на научни организации, учудва се експерт по науката. Поначало и в университетите, и в научните институции престижът се гради на базата на брой нобелисти и цитирани научни изследвания, които наистина представляват принос в световната наука. Факт е, че и до ден-днешен България си остава единствената страна на Балканите, която няма своя нобелист - все едно дали в науката или в литературата. Анахронизъм Оказва се, че във вида, в който и досега функционира, БАН е истински анахронизъм. Всички бивши соцстрани, които вече са членове на Европейския съюз, отдавна са въвели радикални промени в организацията на такива структури, изградени по подобие на съветската система. Нещо повече, дори в Русия вече тече обсъждане за разформироването на тежката и неефективна машина. |
|
|
nivine
145 Posts |
Posted - 09/10/2007 : 13:10:00
|
С просто око се вижда, че в синодалното ръководство на БАН скачат като ожилени на иначе съвсем регулярни въпроси на министъра на образованието. Не са свикнали така другарите. Те са свикнали само на едно великодушно отношение на Партията към тях, което включва гарантиране на завидна кариера, обезпечаване на необходимите социални екстри за ръковоството на БАН, а то от своя страна се отплащаше с високо-академично послушание и недостойно за един учен лакейничене пред партийните величия. Мандатност ли, че нима другарят Тодор Живков имаше мандат - по същият начин отгоре до долу по партийната пирамида. Че всеки беше на своето място - нямаше никакъв спор, Партията беше гарант за това, тук грешка не се допускаше. Така че господин Министър, моля Ви, не се опитвайте да разбутвате блатното статукво, но е много стабилно! Построено е върху солиден номенклатурно-партийна арматура. |
Edited by - nivine on 09/10/2007 13:11:28 |
|
|
Topic |
|
|
|