http://www.pueron.org/pueron/forum/
http://www.pueron.org/pueron/forum/
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Uceni za nov zakon za naucnite stepeni i zvania
 Forum
 Nov zakon za Vissheto obrazovanie
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 12/18/2006 :  13:21:04  Show Profile  Reply with Quote
Без такси за студенти отличници, предлага Даниел Вълчев
18 Декември 2006 | 13:43
www.express.bg

"Студентите, показали отличен успех, трябва да бъдат освободени от такси за обучение.” Това каза Даниел Вълчев, министър на образованието и науката в Пловдив, съобщи Дарик радио. „Трябва да се прави разграничение между студентите, полагали усилия и показали високи резултати, онези, които са на средно ниво, и тези, които не полагат усилия и не постигат никакви резултати”, посочи той. Според министъра студентите със слаб успех трябва да плащат най-високите такси. Така щели да бъдат стимулирани да повишават качеството на своето образование.
На среща между министър Даниел Вълчев и студенти и преподаватели от Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" и от другите висши учебни заведения в града бяха дискутирани проблемите на висшето образование и системата за финансирането му. „Новата стратегия за развитие на висшето образование ще даде по-голяма свобода на ръководствата на висшите учебни заведения да определят студентските такси”, посочи Даниел Вълчев. Според него може не само са се увеличат, но и да се намалят таксите и така някои университети да привлекат повече студенти.
Министърът обяви, че с промяната в системата за финансирането ще бъдат увеличени с около 50 милиона лева средствата, които ще постъпят във висшето образование. Това според него ще доведе до повишаване на възнагражденията на преподавателите в тях. В академичните съвети на висшите училища трябва да бъдат избирани и хора, които не работят в тях, за да се подобри качеството и контролът на управлението, смята Вълчев.

-------------------------------------------------------------------
От 2007 университетите сами определят учебните такси
news.bg
Министърът на образованието Даниел Вълчев заяви в Пловдив, че от следващата година академичните ръководства на университетите сами ще определят таксите за студентите.

По думите и това се налага, защото държавното финансиране е недостатъчно и висшето образование е невъзможно без допълнително финансиране от страна на студентите, информира БНР.
Според министър Вълчев не може да се говори за драстичен скок в размера на таксите, защото университетите ще ги определят по точни критерии.


За най-добрите студенти обучението ще бъде напълно безплатно.
За тези със среден успех ще се запази сегашният модел , а най-изоставащите ще заплащат обучението си изцяло.


Това са част от промените, залегнали в стратегията за висшето образование, които просветният министър представи пред студенти и преподаватели в пловдивския университет.
В стратегията е заложено още сериозно увеличение на заплатите на преподавателите, което, според Вълчев ще бъде с около 40%.

Предвижда се още във всеки ВУЗ да има настоятелство или съвет, в които да влизат и хора извън академичната общност, за да има обществен контрол.

Edited by - moderator on 12/18/2006 18:09:00
Go to Top of Page

nivine

145 Posts

Posted - 12/21/2006 :  16:40:25  Show Profile  Reply with Quote
Разложението в системата на висшето образование у нас е достигнало такава напреднала фаза, че очаквам в най-скоро време системата да се разпадне и да рухне от само себе си. Всъщност няма никакъв учебен процес, всичко е наужким, всичко е менте. И така започва от първи клас до края на следването. Все повече преподаватели рекетират студентите за пари, въпреки, че на нищо не ги научават.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 01/13/2007 :  06:58:37  Show Profile  Reply with Quote
На 17 май избират новия ректор на ВТУ

в. Янтра днес, Велико Търново
12-01-2007

На заседание на Академическия съвет в понеделник ще бъде определен съставът на комисията, която ще започне подготовката на изборите за нов ректор във Великотърновския университет. Мандатът на проф. дфн Иван Харалампиев изтича на 8 май, а според Закона за висшето образование изборите трябва да се проведат до 2 месеца след тази дата.
На Академическия съвет ще бъде определена и датата на изборите. Тя е била обсъждана и на разширен ректорски съвет във вторник. Тогава е било предложено изборите да са на 8 май, а на празника на университета 11 май да стане тържественото предаване на инсигниите от стария на новия ректор. Според запознати обаче е надделяло искането изборите да се проведат на 17 май, като тържеството по смяната ще бъде на 24 май. Тогава със специален ритуал новият ректор ще поеме властта. На ректорския съвет спор е предизвикал и въпросът дали кандидатите за ректор могат да влязат в състава на изборната комисия.
Един от най-упоритите слухове, които обикалят коридорите на университета, е, че ректорът проф. Харалампиев иска отлагане на изборите за октомври. Така, когато той обяви кандидатурата си за кмет, все още ще бъде ректор, тълкуват преподаватели. Други обясняват отлагането с чакани промени в Закона за висшето образование, с които щяла да отпадне мандатността на ректорите и проф. Харалампиев ще може да се кандидатира за пореден път.
Не е вярно, че искам отлагане на изборите, коментира проф. Харалампиев. Не знам на кой му е хрумнало това, но аз не искам да си провалям лятото, още повече, че вече имаме планове къде ще почиваме с моята съпруга. Осем години като ректор ми стигат. От моя страна и на ръководството желание за отлагане няма. Говори се, че МОН може би ще поиска уеднаквяване на изборните събрания във всички университети. Но нямаме основание да чакаме, дори вече се спряхме на датата 17 май. От София достигат слухове, че се готвят промени в закона, свързани с процедурата около избора, но на този етап няма никаква яснота, каза още той.
“Янтра ДНЕС” научи, че при ректора са постъпили и предложения новият ректор да встъпи в длъжност от 1 октомври, а не след изборите през май. Те обаче не са обсъждани.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 01/14/2007 :  13:12:10  Show Profile  Reply with Quote
От блога на Лазарин Лазаров

КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ И АНГАЖИМЕНТИ – НАПЪЛНО ИГНОРИРАН ПРОБЛЕМ В БЪЛГАРСКИТЕ НАУЧНИ ИНСТИТУЦИИ

На възможни конфликти на интереси и ангажименти в политиката, бизнеса, журналистиката, организациите с идеална цел, научно-образователните институции и др. се обръща изключително голямо внимание в условията на демокрация и пазарна икономика. Българските научни институции се характеризират със затвореност и автономност, наследени от тоталитаризма стил и методи на управление, и ниска регулация на вътрешния ред и политика. Може направо да се каже, че проблемът за конфликт на интереси и ангажименти – дълбоко осъзнат и високо регулиран в Западните университети и научни институции – е напълно игнориран в българските такива. Българските научни ръководители и администратори не осъзнават неговото значение, често търсят неправилно причините за редица проблеми не виждайки, или не желаейки да видят, че те се коренят в такива конфликти. Както в законите за висшето образование, за БАН, за научните степени и звания, така и във вътрешните правилници за дейноста на университетите и научните институти, тази материя практически отсъства. Българските научно-образователни институции не могат да се интегрират с европейските без нови съществени регулации, които да пресекат това явление и методите на работа, свързани с него.

Причините за такива злокачествени, типично български, явления като невъзможността да се въведе проектно финансиране на научните изследвания, масовото използване на ‘пътуващи’ лектори в новопоявяващи се университети, и др., се коренят в игнорирането и нерегламентирането на конфликти на интереси.

Навсякъде по света, научните изследвания се финансират почти изключително на проетен/конкурсен принцип. У нас, Националният фонд за научни изследвания повече от 10 години експериментира този начин и все още не може да го въведе (само 2.5% от държавното финансиране е на проектна/конкурсна основа), не само поради липса на достатъчно финансови ресурси. Българската система за рецензиране компрометира този начин на финансиране. Некачествен и недобросъвестен peer review – процес опошлява и българската система за оценка на научните постижения. А такава система е решаваща за ефективно развитие. В българския закон за научните степени и звания е записано, че е допустимо един от рецензентите да е имал общи публикации с рецензирания. Надали има друга страна на света с подобна регулация в науката и висшето образование.

Лични интереси от финансов, материален, политически, кариеристичен, сексуален и друг характер могат да противоречат на целите, задачите и мисията на институцията. Но и много ангажименти могат да доведат до отклоняване от пълното и качествено изпълнение на служебни задължения. Конфликтът на ангажименти в научно-образователните институции е осъзнат проблем в Западните университети и се регулира с правилници наред с конфликта на интереси. Ако отидете на сайта на североамерикански, австралийски, японски, западноевропейски университет, неминуемо ще намерите писана university policy, регламентираща възможните конфликти на интереси и ангажименти. По-долу, привеждам за илюстрация откъс от Conflict of Interest University Policy на един от най-големите и известен университет на Австралия - Monash University. С червено са отбелязани възможни конфликти на ангажименти.




MONASH UNIVERSITY



Examples of Conflicts of Interest - Activities incompatible with University policy



· Where a staff member has a financial/personal interest in an enterprise with which the University does business and is in a position to influence relevant business decisions.

· Situations where the time or creative energy a staff member devotes to activities additional to their University responsibilities appears substantial enough to compromise the amount or quality of their University activities.

· Activities for which employees are personally remunerated from an external source/party. (eg. research projects, conferences, teaching programs, remunerative consulting agreements, etc) that involve, or might reasonably be perceived to involve, the University's name, facilities, equipment and staff.

· A staff member having a commitment outside the University that involves frequent or prolonged absence from the University on non-University business.

· Holding positions, such as Chief Scientific Officer, in organisations sponsoring and conducting research at the University while simultaneously a staff member.

· Chairing a committee responsible for allocating internal funding for research at a faculty or university level where funding is granted to the Chairs' school/department.

· Providing lecturing and tutoring services for another tertiary education provider.

· Situations in which a staff member assumes responsibilities for an outside organisation that diverts their attention from their University duties, or creates other conflicts of loyalty.

· Use of unpublished information emanating from University research or other confidential University sources for personal profit, or assisting an outside organisation by giving it unreasonably exclusive access to such information.

· Consulting under arrangements that impose obligations that conflict with the University's intellectual property or with the University's obligations to its research sponsors.

· Circumstances in which research that could and ordinarily would be carried on within the University is conducted elsewhere to the disadvantage of the University and its legitimate interests.

· A staff member directing University resources that can influence an external entity's development where they are directors of that entity.

· A staff member accepting gifts of value, grants and/or favours from persons or associates who would be seen to benefit from the making of these gifts.

· A staff member involved in the admission, supervision, assessment or examination of a student with whom they have, or have had, a close personal relationship.

· A staff member taking part in any selection, promotion, reclassification, оr evaluation process with prospective or current staff members with whom they have, or have had, a close personal relationship or common interest.

· A staff member using University assets or confidential University information for their personal gain, or for the benefit of family or friends.

· A staff member with responsibility for the supervision of a student or another member of staff with whom they have a sexual relationship.

· A staff member taking part in the assessment of a tender application where they have, or have had, a close personal relationship with a person or organisation submitting a tender application.

· A staff member undertaking research/clinical trials which are sponsored by a company in which the researcher (or an associate of the researcher) has a financial interest, or holds an executive position.

· Accepting payment for private tutorials for students enrolled at the University.





Много от горните случаи са си напълно нормално явление в българските университети и научни институти. Но те не могат да се сработват със световните, ако не унифицират своите порядки и правилници.



Как стоят нещата, например, в БАН? По време на тоталитаризма много политически и идеологически фигури и висши администратори заемаха формално длъжности в ръководставата на БАН или нейни институти. Това служеше за централизирането на властта и за украсяване на имиджа на такива личности. Сега, в новия устав на БАН този въпрос въобще не е третиран. Съгласно този устав, Общото събрание на БАН би трябвало да е одобрило правилници за дейността на всеки институт на БАН, но никой до дега не е видял публикуван такъв правилник. А правилник за дейността на ЦУ на БАН въобще не съществува. Въпросът за конфликт на интереси и ангажименти в Ръководството и УС на БАН въобще не се поставя. Структурата, стилът и методите на управление са същите както преди 20 години. И сега може един и същ висш ръководител да заема по 2-3-4 и повече длъжности. Защо е необходимо това?



Нека се конкретизираме със случая на Заместник-председателя и Главен научен секретар на БАН Наум Якимов. Той изпълнява едновременно функциите на:

Ст.н.с. I ст. в Института по физиология на БАН
Председател на НС на Института по физиология на БАН
Хонорован преподавател в Нов български университет
Член на АС на Нов български университет
Член на УС на Нов български университет
Главен научен секретар на БАН
Зам.председател на БАН
Съвместяване на толкова много длъжности е невъзможно в една европейска научна институция. Какво го налага? В крайна сметка, коя от всичките тези длъжности е основната за г-н Якимов? Ако се предполага че последните две, защо трябва да бъде член на АС и УС на един нов частен български университет? Това начин за осъществяване на връзка ли е? Ако е така, защо Web of Science не показва никакви публикации на N. Yakimoff след 1996 г? Как той изпълнява функциите си като ст.н.с.Iст. в Института по физиология? И защо неговите публикации между 1990 и 1996 са главно с адреса на Нов български университет?



Защо трябваше неотдавна Общото събрание на БАН да избере д-р Якимов и за зам. председател в допълнение на длъжността му като Главен научен секретар? И БАН да има 3-ма зам.председатели? В какво, всъщност, се състоят достойнставата на тази личност? Като учен без публикации през последните десет години? Или в това, че като Главен научен секретар пуска годишните отчети на БАН в формата, както преди 20 години - без нито едно име на конкретен проект и конкретна личност? Или заради това, че БАН все още не е изпълнил уставното си задължение съгласно чл. 58(1), да изработи правилник с критерии и методика за периодично атестиране на учените, работещи там?



Членовете на Общото събрание на БАН, като върховен орган на управление, на изпитват ли някаква отговорност? Като ходят по Европа, не виждат ли как е там? Не помагат ли, всъщност, за стабилизирането на лични и групови интереси? Така ли българската наука ще се присъедини към европейската?



Конфликти на интереси, при липса на правилници, гласност и прозрачност, могат да бъдат пагубни.



Лазарин Лазаров

Go to Top of Page

nivine

145 Posts

Posted - 01/17/2007 :  12:48:04  Show Profile  Reply with Quote
Л.Лазаров е прав да поставя темата за конфликта на интереси. Но отново се страхува да бъде достатъчно задълбочен в анализа си и леко се плъзга по повърхността, подход, който е типичен за него.
Да не говорим, че това далеч не е единствения, а може би не е и най-важния проблен за науката и висшето образование в момента.Той е по-скоро следствие на по-базисни проблеми, които докато не се решат няма да се реши и този на конфликта на интересите и ангажиментите.
Разбира се, фактът, че лицето Якимов не е изпуснало да се назначи и в Нов Български Университет не учудва никого, там са все такива като него - лапачи - от управата на БАН или настоящи и бивши политици.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 01/19/2007 :  23:28:51  Show Profile  Reply with Quote
Стратегията за висшето образование готова до април

Dnevnik.bg
19-01-2007

Стратегията за развитие на висшето образование ще бъде написана като документ вероятно през април, в момента тя е готова като основни идеи и виждания, предаде БТА, позовавайки се на министъра на образованието и науката Даниел Вълчев, който днес се срещна с Националното представителство на студентските съвети.

Министър Вълчев посочи, че до тогава предстои да се организира ректорска среща, на която да бъде обсъдена стратегията. Тази среща ще бъде в края на февруари или в началото на март. Ще бъде направена и публична дискусия по въпросите на висшето образование с участието на социолози и политолози.

Готовата стратегия - като документ, ще бъде представена на ръководствата на парламентарните групи, след което предстои да бъде одобрена от Министерския съвет и Народното събрание, каза министър Вълчев.

Той съобщи, че е разговарял с представителите на студентските съвети за развитието на висшето образование, за неговото финансиране и за социалния статус на преподавателите. Националното представителство на студентските съвети вече ще участва в изработването на бъдещите закони за висшето образование и за научните степени и звания.

Според Даниел Вълчев прякото участие на студентите в управлението на висшите училища трябва да се засили, за да има повече "прозрачност и по-ясни правила в управлението на университетите".

Представителите на студентските съвети заявиха, че като цяло одобряват идеята студентите да заплащат семестриални такси според успеха.

Министър Вълчев отбеляза, че моделът на финансиране на висшето образование не трябва да включва само бюджетни средства, а трябва да има и съфинансиране от страна на студентите, за да има стимул за съревнование както между висшите училища, така и между самите студенти.

На срещата е било обсъдена и възможността за въвеждане на повсеместно тестово оценяване на студентите, за да са намали корупционния натиск във висшето образование.

вестник "СЕГА", 20.01.2007 г.
Студентските съвети поискаха повече права при управлението на ВУЗ-овете от министър Даниел Вълчев. Те настояват за свои представители в ректорския и деканския съвет и активно участие при вземането на решения, включително и право на блокиращ механизъм над тях.



Edited by - moderator on 01/20/2007 19:37:57
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 01/22/2007 :  17:19:08  Show Profile  Reply with Quote
Просветният министър може да назначава новите ректори
в. Сега
22-01-2007
Новите ректори на университетите може да се назначават от министъра на образованието. Според предложението той няма да има право да влияе на избора, а ще подписва договора на избрания ректор и ще следи за закононарушения. Подобна идея се обсъжда в просветните среди, но още няма окончателно становище, което да се запише в стратегията за висше образование. Тя се подготвя в просветното министерство и най-късно до март трябва да се обсъжда с ректорите на всички университети.
Според сега действащия закон за висшето образование ректорът се назначава от председателя на общото събрание. Част от университетските ръководители обаче предлагат друга структура на управлението на висшите училища. Според тяхното предложение университетът ще се ръководи от общо събрание, настоятелство, академичен съвет, ректор, помощник-ректор (мениджър). Настоятелството ще се състои от 7 до 9 души, които не са в трудовоправни отношения с университета. До конкурса за ректор ще се допускат външни на вуза лица. Чрез таен избор академичният съвет ще номинира до трима кандидати, а настоятелството ще избере един от тях и ще го предложи за назначение на министъра.
Практически всички държавни университети трябва да си изберат нов ректор в периода от май до декември, уточни председателят на Съвета на ректорите проф. Йорданка Кузманова. Според нея въпросът за избора на ректори предстои да се обсъжда и ако има промяна, тя трябва да се запише в нов закон.

МАНДАТИ
Със сигурност ново ръководство ще има СУ. Сегашният ректор проф. Боян Биолчев не може да участва в тазгодишните конкурси, тъй като в момента изтича вторият му мандат. По закон ректорите нямат право да заемат поста повече от 2 мандата. С първи мандат са ректорите на УНСС проф. Борислав Борисов, избран през 2003 г. , и проф. Камен Веселинов, който бе избран през януари 2005 г.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 01/29/2007 :  15:13:09  Show Profile  Reply with Quote
Студентът за първи път е във фокуса на реформата
в. Монитор
29-01-2007

Проф. Грозданов чел лекции в 7 висши училища при пълен норматив и имал 4000 часа годишно. Това значи, че той преподава по 15 часа на ден. Преподавателка от Юридическия факултет на СУ пък е с ангажименти към 5 ВУЗ и има общо над 2000 часа.
Справка: Нормата на година е около 360 академични часа при двеста преподавателски дни.
Няма проблеми един преподавател да разгаря факела на знанието на много места, но някои явно търчат така бързо, че могат да драснат само кибрита, коментира вицепремиерът и образователен министър Даниел Вълчев.
Повечето преподаватели правят това не от любов към науката и студентите, а за пари. Пари, които държавата не може да им осигури, за да изиска от тях и качествено преподаване.
В момента у нас има 99 "легитимни точки", в които се дава висше образование и които в по-голямата си част изразходват парите на бюджета, т.е на данъкоплатците.
Резултатът: България е на 76-о място в света по качество на образованието, докато през 1980 г. е била на 34-о.
Като става въпрос за пари, сравнението е най-доброто средство. Страните-членки на Европейския съюз приеха през миналата година решение, според което до 2010 г. този дял трябва да достигне 3%, а в България се наблюдава обратната тенденция. През 2006 г. са били отделени 0.4 % от БВП, а за тази са предвидени 0.3 на сто.
Проблемът за финансирането на висшето образование все повече се задълбочава. Не случайно в подготвяната Стратегията за развитие на висшето образование се обръща основно внимание на парите.
Стратегията трябва да е готова през април. Първата среща по идеята за нея Вълчев направи преди седмица с Националното представителство на студентските съвети.
Образователният министър преди време постави ученика в центъра на стратегия за средното образование, сега явно се готви да стори същото със студента.
Лирическо отклонение: преди време попаднах на конференция с международно участие за висшето образование. Английски експерт помоли наш да начертае структурата на висшето ни образование. Нашият сложи най-отгоре в едно просторно квадратче държавата, намали размера на втория ред за университетите, последваха факултетите, научните звена и връзките с бизнеса и най-отдолу ­ почти извън черната дъска, в малко разкривено каренце изписа "студент".
Англичанинът грабна тебешира и най-отгоре с огромни букви написа "студент", а под него университет със своите факултети и научни звена, връзката с бизнеса...
Край на отклонението.
Националното представителство на студентските съвети вече ще участва в изработването на бъдещите закони за висшето образование и за научните степени и звания. Даниел Вълчев отбеляза, че моделът на финансиране на висшето образование не трябва да включва само бюджетни средства, а трябва да има и съфинансиране от страна на студентите, за да има стимул за съревнование както между висшите училища, така и между самите студенти.
Министърът предложи да се увеличат правомощията на студентите в управлението на висшите училища. Това ще доведе до по-ясни правила и по-голяма прозрачност при управлението им, изтъкна той.
Университетското управление трябва да бъде осъвременено, както и да бъдат създадени органи с най-високо равнище на отговорност за управлението на университетите, които са независими от държавата, но също са независими и от каквато и да е група вътре в университета. Те, разбира се, би трябвало да включват представители на научните среди и на студентите, но те трябва да са малцинство. По-голямата част от органа за управление трябва да включва широко представителство на външни лица, отговорни за развитието на сектора, които имат интерес от успешното развитие на университета.
В плановете на министър Вълчев е да последва ректорска среща, на която да бъде обсъдена стратегията ­ в края на февруари или в началото на март. След това публична дискусия по въпросите на висшето образование с участието на социолози и политолози.
Готовата стратегия ще бъде представена на ръководствата на парламентарните групи, след което предстои да бъде одобрена от Министерския съвет и Народното събрание.
Като разглеждаме мястото на България между други страни по отношение на разходите за висше образование се набива на очи, че пропорцията на БВП, определена за висше образование намалява през деветдесетте години.
А като членка на ЕС България трябва да готви конкурентоспособни кадри за европейския пазар на труда. Нова бюджетна политика, усвояване на парите от структурните фондове, справяне с миграцията и енергийна програма ­ тези проблеми ще са най-важни за обединена Европа. За решаването им ще трябват отлично подготвени специалисти. Ето защо преди 15 години ЕС започна да гради академичната мрежа "Жан Моне". В нея вече членуват 70 университета. Европейската комисия одобри и 750 професори, които отговарят на високите критерии.
България не е представена в европейската академична мрежа "Жан Моне" нито с професори, нито с университети...
За топ 1000 на най-добрите университети в света на в. "Таймс" страната ни не съществува.



Процент от БВП за висше образование*
ЕС (25) 1.1
ЕС (15) 1.1
Новите 10 1.0
Белгия 1.4
Чехия 0.8
Дания 2.7
Естония 1.1
Гърция 1.2
Испания 1
Франция 1.0
Ирландия 1.2
Итария 0.8
Кипър 1.2
Латвия 0.9
Литва 1.3
Унгария 1.1
Малта 1
Нидерландия 1.3
Австрия 1.4
Полша 1.1
Португалия 1.1
Славакия 0.8
Финландия 2.1
Швеция 2.1
Великобритания 0.8
България 0.6**
Румъния 0.8
Турция 1.2

*Данните са за 2005 г.
**За България за 2006 г. процентът пада на 0.4,, а за тази година - до 0.3%.
Източник: Eurostat




Анкета
Мария Тошкова, УНСС, магистърска програма, "Международни икономически отношения":
В стратегията трябва да се впише идеята за диференцирано заплащане на таксите на студентите. Студентите, показали най-високи резултати, не трябва да заплащат такси. Това е сериозен мотив за задълбочено изучаване на избраната специалност. От друга страна, тези, които плащат, ще изискват срещу парите си качествена услуга.
Според мен при разпределението на бюджетните пари определяща да бъде оценката, получена при институционалната аредитация.



Ивайло Недялков, ТУ, "Индустриално инженерство на английски език", IV курс:
В стратегията трябва да намерят място и други форми за стимулиране. В Техническия университет създадохме клуб „Талант". Идеята е да популяризираме изявените студенти. Ще дам пример с наградите Мини-Нобел, връчвани от Шведското посолство на български студенти. Добра е инициативата „Студент на годината", която Даниел Вълчев подкрепи. Ако в нея занапред се включат и представители на бизнеса, ефектът ще е повече от добър.
В дългосрочната програма за развитие на висшето образование трябва да се включат и критериии за определяне рейтинга на студентите.
Ако ще се възприеме диференциация на заплащането на таксите, ще трябва изпитите да бъдат писмени /там, където специалностите позволяват/, за да се сведе до минимум субективизмът.
Задължително в програмата за висшето образование да се включи най-малко 2,5 пъти увеличение на преподавателските заплати. Да се стимулират преподаватели, които използват съвременни методи за обучение, включващи информацонните технологии.
С финансови облекчения да се обвържат частните инвестиции, например за студентски проекти.



Мартин Стефанов, УНСС, магистърска програма, "Макроикономика":
Категорично трябва да има промяна на финансирането. Икономическата уравниловка не отсява добрите студенти и съответно не влияе положително на качеството на обучение. Справедлива е и трябва да намери място в Стратегията идеята 5% от изявените студенти да не плащат такса.
Подкрепям идеята да се разширят правомощията на студентските съвети. Техни представители да участват в университетските органи за управление. Практика в ЕС е студентите да участват в тези органи. Всъщност това е и една от препоръките на авторитетни международни организации към правителствата на европейските държави.



Костадин Попов, УАСГ, "Архитектура", V курс:
Ако преди са изучавали по-тесни специалности, то сега на специалиста е необходима по-широка култура в областта, в която работи. Висшето образование трябва да дава именно такива знания.
Надявам се, че Стратегията като гарантира академичната автономия, ще предложи механизъм за по-ясен контрол на финансовото управление на висшите училища. Моето предложение е ректорът и председателят на, да го наречем, универитетското настоятелство, да не зависят един от друг. т.е. единият да не назначава другия, а да се осигури възможност за взаимен контрол.
В концепцията предлагаме да залегне срочност на трудовите договори на преподаватели. Под срочност имаме предвид на определен период от време да се прави атестация, защото не всеки добър изследовател е и добър преподавател.
Чрез Стратегията за висшето образование може да даде възможност за по-пълното използване на Националната агенция за оценяване и акредитация. Имам предвид, че оценките, които тя дава на висшите училища, са в пряка връзка с финансирането.
В комисиите за институционална и програмна акредитация е добре да се включват студенти, номинирани от националното представителство.


Валентин Димитров, УНСС, "Счетоводство", II курс:
Държа в проекта за Стратегия да се включи участието на представители на студентските съвети в управлението на университета. Участие реално, а не със съвещателен глас. Студентите да могат да оспорват решения, да дават предложения при формирането им.
При разпределянето на бюджета за университетите смятам, че трябва да се регламентира като приоритет повече средства за материалната база.
Добра практика е да се канят като водещи практически занятия авторитети от реалния сектор.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 01/30/2007 :  18:45:25  Show Profile  Reply with Quote
Бизнесът ще се произнася за приема в университетите

в. Дневник
30-01-2007

Компаниите ще могат да посочат от какви кадри имат нужда и тяхното мнение ще се вземе под внимание при определянето на план-приема в университетите през следващата учебна година. Това става ясно от писмо на министерството на образованието до Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).

Браншовите организации през следващите десетина дни ще могат да изпращат становищата си до КРИБ. След това ще се направи обобщена извадка, която ще се представи в министерството. Досега приемът в университетите се съгласуваше предимно с другите министерства.

Предварителната информация от КРИБ е, че в момента на пазара на труда има най-голям недостиг на инженерни специалисти. Компаниите все повече търсят инженери, каквито или няма на пазара, или тяхната квалификация не отговаря на нуждите на бизнеса, каза Весела Бахчеванова от работодателската организация. Така например трудно се намират кадри, които да имат и необходимото образование и опит и да владеят чужди езици.

Друг сектор, който през последните години изпитва голяма нужда от кадри, е туризмът. По думите на Петя Славова, мениджър на "Феста холдинг" и представител на Съюза на българската туристическа индустрия, кадрите са сред основните проблеми, които спират развитието на бранша.

Въпреки че липсата на инженерни кадри се усеща от поне три-четири години, през миналата нямаше увеличение на приема на студенти в тези специалности. Вместо това, вземайки под внимание мнението предимно на другите министерства, образователното увеличи приема в спортните и военните висши училища.



Съгласуването на приема за учебната 2007-2008 г. ще продължи още няколко месеца. Паралелно с това всеки университет трябва да заяви в образователното министерство бройката и специалностите, които иска да му бъдат отпуснати. Очаква се тази година да има и други промени в план-приема, тъй като в момента министерството подготвя нова стратегия за развитие на висшето образование. Крайното решение колко първокурсници и в какви специалности ще бъдат приети ще вземе Министерският съвет.
Go to Top of Page

nivine

145 Posts

Posted - 01/31/2007 :  12:19:54  Show Profile  Reply with Quote
Един нов закон за научните степени и научните звания не може да бъде ефикасен и действен ако не постанови незачитане на всички научни титли и звания получени по времето на комунистическия режим, вкл/чително до ден днешен. Разбира се това ще трябва е достатъчно да бъде прието като морален и символичен акт без каквито и да е админанстративни и финансови последствия. Но той ще е необходим за да бележи началото на скъсването с едно минало лишено от ценности и направило съучастник по-голямата част от фопрмираната по това време родна интелигенция в постигналата страната ни небивала материална и духовна разруха.Няма как това да не бъде одобрено от най-прогресивната и най-многобройна част от българското общество (има се предвид все по-утвърждаващата се над 60% негласувала част от българите). За какви титли и звания могат да претендират родните академици, които вместо да вдигнат духовното знаме и да покажат на народа си изхода от блатото, в което той е затънал, се крият като плъхове в топлите си академични гнезда и единственото им занимание е от къде и какви фондове да усвояват. Крайно време е българското общество да разбере, че в преобладаващата част от случаите високите академични титли и звания се присъждат от институции на ВАК по специално, така наречените специализирани научни съвети, голяма част, от които са състав от некомпетентни и неграмотни и във всички случаи работят по девиза "на приличаш на нас, значи нямаш място сред нас".

Edited by - nivine on 01/31/2007 12:22:50
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 02/12/2007 :  13:11:18  Show Profile  Reply with Quote
ОБРАЗОВАНИЕ
Универститетите придобивали нова функция
ВУЗ-овете били зависими от държавата

www.vsekiden.bg
12-02-2007


Във висшето образование има световна тенденция да се масовизира и да придобива по-осезателно нова функция, каза вицепремиерът и министър на образованието и науката Даниел Вълчев в академична лекция пред преподавателите и студентите на Медицинския университет в Плевен.

Вълчев подчерта, че ВУЗ-овете трябва да се превръщат в силни центрове за курсове за квалификация след средно и висше образование. Вицепремиерът посочи още, че висшето образование е силно недофинансирано, зависимо от държавата, с неефективни механизми за разпределенние на субсидията, а връзката му с работодателите и бизнеса не е добра.

Ректорът на Медицинския университет проф. Григор Горчев отбеляза, че според него министър Вълчев се е заел "сериозно с реформата на образованието у нас и вече може да се каже, че има определени резултати". При посещението си в Плевен вицепремиерът е придружен от председателя на парламентарната група на НДСВ проф. Анелия Мингова, депутат от 15-ти Плевенски многомандатен район.

още по темата от www.express.bg:
До няколко години броят на студентите във висшите ни училища драстично ще намалее, добави министърът. Той подчерта, че основните причини за това са както демографски, така и реалната конкуренция на висшите ни училища с тези от ЕС. Министър Вълчев уточни, че в същото време Министерството на образованието и науката има намерение да увеличи броя на субсидираните от държавата специалности, така че натискът към висшите училища постепенно ще намалее, а за някои специалности дори кандидат-студентските изпити ще отпаднат.

"Повечето академични общности вече са наясно, че комфортът, който го имаше в българското висше образование през 90-те години като нещо наше си, провинциално, за нашия си град, вече не може да съществува", допълни Даниел Вълчев. Той допълни, че до една-две години се очаква в България да бъдат открити и първите филиали на чуждестранни висши училища, по силата на последните изменения в Закона за висшето образование. Според министъра висшето образование в България има да се справя със сериозни проблеми, какъвто е този за недофинансирането, а също и застаряването и липсата на мотивация на академичния преподавателски състав.
“Любопитен” е фактът, че в България практически няма доцент под 35 години и професор под 45 години, а същото време има над 1000 асистенти, които са на възраст над 65 години, допълни министър Вълчев. Според него това се дължи на липсата на мотивация от страна на младите хора и на изключително тромавата процедура за придобиване на научни степени.

още по темата в www.news.bg
Вълчев разтревожен - нямаме професор по-млад от 35 години

Нов модел на финансиране на висшите училища, при който академичните ръководства сами да определят студентските такси, обмислят в Министерството на образованието.

Това обяви в Плевен министър Даниел Вълчев, цитиран от БНР.

По думите му в системата на образованието има недофинансиране и затова трябва да се търсят по-радикални мерки.

Според образователния министър тревожен проблем за висшето ни образование е „изтичането" на преподавателските кадри.

Освен това Вълчев коментира, че само 1/10 от професорите у нас са под 50 години. Във възрастовата група от 35 години до 44 години пък има само 10 професори, а до 35 години - няма нито един, уточнява Вълчев.

Той си обяснява тази статистика със слабата мотивация и недостатъчния социален статус.

В Плевен министърът на образованието изнесе лекция пред студенти и преподаватели от Медицинския университет за новата стратегия за развитието на висшето образование.


Edited by - moderator on 02/12/2007 16:55:54
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 02/13/2007 :  16:26:28  Show Profile  Reply with Quote
ПРОЕКТЪТ ЗА СТРАТЕГИЯ ЗА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ ЩЕ БЪДЕ ГОТОВ ПРОЛЕТТА
13 февруари 2007 г.
цаит на МОН

Проектът за стратегия на висшето образование ще бъде готов тази пролет. Предвижда се той да бъде обсъден на национална среща с ректорите на висшите учебни заведения в страната във Варна. Това каза днес министърът на образованието и науката Даниел Вълчев пред преподаватели и студенти на Стопанската академия „Д. А. Ценов” в град Свищов.
Министър Вълчев допълни, че през следващите няколко години въпросът за качеството на обучението ще бъде от решаващо значение и бъдеще ще имат онези висши училища, които следват традициите, съобразени с европейските критерии за качество на обучението.
„Спрямо европейските страни България се намира в сравнително подходящи позиции да направи добри стъпки за преосмисляне на системата за финансиране на висшите училища, допълни министър Даниел Вълчев.
Министър Вълчев представи в Стопанската академия „Д. А. Ценов” основни акценти в предстоящата стратегия за развитие на висшето образование. По-късно той се срещна и с академичното ръководство на университета.



и още по темата от www.vsekiden.com:
ОБРАЗОВАНИЕ
Българският студент 10 пъти по-евтин от европейския
У нас издръжката е 1600 лв, а в САЩ - 20 000 долара
13-02-2007


1 600 лева струва годишно издръжката на български студент, докато средствата, които се дават годишно за студент в европейските страни, е 8 600 евро. Това заяви пред академичната общност на Стопанска академия “Димитър Ценов” в Свищов вицепремиерът и министър на образованието и науката Даниел Вълчев. Не искам да коментирам ситуацията във висшите училища в САЩ, където годишната издръжка за студент възлиза на 20 000 долара, каза той.

Министърът коментира, че средствата, които се заделят за висше образование в България, са под 1% от брутния вътрешен продукт, докато този показател в останалите европейски държави е средно 1,2 процента.

Същевременно ректорът на Софийския университет "Св. Климент Охридски" проф. Боян Биолчев съобщи, че Алма Матер възнамерява да приеме за първи път за следващата учебна година 55 първокурсници в специалност "медицина". Окончателната бройка на студентите ще се определи от Министерството на образованието и науката. В момента текат конкурси за преподавателите в медицинския факултет на СУ, предстои да бъде назначен временно изпълняващ длъжността декан на факултета.

Изпитът ще бъде същият както в медицинския университет, каза проф. Биолчев. С откриването на медицинския факултет не предприемаме нищо лошо спрямо това реномирано българско висше училище. Мисля, че с нищо няма да накърним интересите на медицинския университет, каза ректорът на СУ.

и още:
Университетите сами ще откриват факултети
в. Сега
13-02-2007

Ръководствата на висшите училища ще получат право сами да вземат решения за откриване или закриване на съществуващите в тях факултети. Това ще бъде записано в подготвяната от МОН стратегия за развитие на висшето образование, съобщи на среща със студенти и преподаватели в Медицинския университет в Плевен Даниел Вълчев.
За да получат това право, университетите трябва да са покрили определени критерии. Сред тях са оптимално съотношение между студентите и преподавателите, което да гарантира качеството на обучението, както и съществуването на съвет на настоятелите. Съотношението между студентите по медицина и преподавателите например трябва да е 8:1.
В момента в България има 37 държавни и 14 частни висши училища, които по закон се откриват с решение на Народното събрание. Откриването и закриването на факултетите в тях става с решение на правителството. Според Вълчев трябва да се стимулира сливането на университетски звена, тъй като в момента само 7 висши училища обучават повече от 10 000 студенти. Останалите са малки университети, предимно за провинцията. В тази връзка от тази година предвиденото финансиране е за университета-майка и отделно перо за филиалите към него не се предвижда. Така ВУЗ-ът решава дали има финансова изгода от съществуването и издръжката на съответното звено, подчерта Вълчев.
В стратегията ще бъдат записани и по-строги мерки за акредитацията на висшите училища, свързани с броя на хабилитираните лица, необходими за откриването на ВУЗ. В момента масова практика е един и същи професор да се използва при акредитацията на няколко учебни заведения.
Три варианта за бъдещето на колежите, които обучават самостоятелно студенти, очерта министърът. Първият е те да се преобразуват, да преминат акредитация и да обучават бакалаври. Втората възможност е да обучават по кратък цикъл и да дават определена професионална насоченост, но без да издават образователна степен. Получените в колежа кредити могат да се признават за продължаване на обучението в университет. Последният вариант предвижда самостоятелните колежи да станат част от университет.

РЕФОРМА
До 3 години черните дъски в класните стаи ще бъдат подменени с бели, на които ще се пише с маркери. Още тази година подмяната ще обхване около 1/3 от класните стаи, обеща в Ловеч Даниел Вълчев. За целта са предвидени няколко милиона лева. В езиковата гимназия "Екзарх Йосиф Първи" той изнесе урок в подкрепа на медицинските сестри в Либия. До есента в МС ще бъде внесена стратегията за кариерно развитие на учителите, която ще обхваща директорите и експертите от регионалните инспекторати по образование. Вълчев подкрепи идеята директорите да получават бонуси, но при условие че има мандатност и през 5 години се провежда конкурс за поста.
Училищата ще могат да кандидатстват по проекти за 200 млн. лв. тази година, припомни министърът. Новите програми са за спорт в училище (15 млн. лв.), за извънкласни дейности (10 млн. лв.) и за ритуализация на училищния живот (2 млн. лв.). Други 35 млн. лв. са отпуснати на общините за оптимизация на училищната мрежа. От 1.060 млн. през 2002 г. сега децата в училище са 900 000, т.е. за 6 г. учениците са намалели със 160 000.

Edited by - moderator on 02/13/2007 19:24:05
Go to Top of Page

nivine

145 Posts

Posted - 02/15/2007 :  12:11:00  Show Profile  Reply with Quote
Похвална е активността на министъра на образованието по въпросите за належащите реформи в образованието и науката. Буди малко недоумение обстоятелството, че афиширането на намеренията му за реформи се прави най-напред не в столицата, където са концентрирани най-големите активи на висшето образование и откъдето би трябвало да се инициират реформите, а по заобиколни провинциални пътища. Може би Г-н Министъра ще обясни някога, какви са му мотивите за това. Разбира се не това е най-важното. По-същественото е, че г-н министъра говори повече за стратегии и по-малко за реформи нещо, което навява на аналогия с тезисите на другаря Тодор Живков за развитото социалистическо общество. И другото, което е решаващо според нас г-н Министъра ако отговорно заема своя пост не може да не знае, че не може да прави никакви стратегии и никакви реформи без преди това да е направен задълбочен и обективен анализ на състоянието на висшето образование, което е очевадно за всички, че се намира в тежка и дълбока криза. Без този анализ, говоренето за стратегии и реформи е безпочвено. Без един такъв анализ стратегията и реформите наистина ще се сведат само до промяна на четните дъски с бели, както основателно предлага г-н Министъра. Г-н Министре без такъв анализ чистосърдечно Ви казвам, че всичките Ви приказки звучат твърде несериозно. Ще Ви разочаровам, но обкръжението, което имате не би могло да Ви бъде от полза за извършване на такъв анализ. Но тава си е чисто Ваш проблем и още повече на обществото.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 02/19/2007 :  16:06:35  Show Profile  Reply with Quote
ОБРАЗОВАНИЕ
Лютви Местан обсъжда закон с протестиращи студенти
Нямало животно ‘’специалист’’
www.vsekoden.com
19-02-2007

Председателят на парламентарната комисия по образование и наука и депутат от ДПС Лютви Местан покани днес протестиращи студенти от медицински колежи, за да им връчи законопроект за изменение на закона за висшето образование, който да обсъдят заедно. Избраникът говори пред протестиращите студенти от 9 медицински колежа в страната. Той каза, че студентите ще имат на разположение една седмица, в която да обсъдят изготвения проект за нормативен акт и след това ще бъде организирана среща между тях и представители на Министерството на образованието и науката, Министерството на здравеопазването и парламентарната комисия по образование и наука.

Във всички колежи трябва да има възможността да се обучават студенти, които придобиват степен "бакалавър", смята Лютви Местан. Според него "такова животно, като "специалист по...", Европа не познава". Според Местан трябва да има законова промяна в определението за колеж, съчетана с отмяна на "специалист по...". Промените, направени през миналата година в Закона за здравето, засягащи медицинските сестри и акушерките, които вече се дипломират като бакалаври, са палиативни, смята Местан. Тези промени бяха направени, за да отговорим на секторните директиви на Европейски съюз, призна депутатът. Според него трябва да се предприемат същите мерки и спрямо останалите параклинични специалности. Въпрос на университетска автономност е в какво звено да се обучават тези студенти - в колеж или факултет, но колежите имат своето място, добави той.

Лютви Местан пое ангажимент пред студентите, че ще защитава тезата, че със законови промени трябва да бъде признаят статут на бакалаври на вече завършилите тези колежи, в чиито дипломи пише "специалист по...".
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 02/27/2007 :  17:14:35  Show Profile  Reply with Quote
Бизнесът и ВУЗ-овете ще обсъдят обща еврорамка за висшето образование
www.mediapool.bg
27 Февруари 2007

Резултатите от проведено анкетно проучване сред работодателите в България, свързано с квалификационната рамка в европейското пространство за висше образование, ще бъдат представени на среща през месец март. Проучването е осъществено от работна група към Съвета на ректорите, с подкрепата на Институт “Отворено общество”. Това съобщиха във вторник от Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), което ще бъде домакин на срещата.

Предстоящият форум е продължение на проведената от Съвета на ректорите в България конферентна среща на тема “Рамка на квалификациите в европейското пространство за висше образование” за представяне на обобщените резултати от анкетното проучване сред работодателите. Тогава проф. Мирослав Дачев, който е преподавател във ВУЗФ и съветник на Болонската програма за евроквалификациите във висшето образование, е представил модела на Европейската рамка и необходимостта от изработване на българска национална рамка.

ВУЗФ е провело голям обем проучвания сред различни представители на бизнеса и работодателите, тъй като е първото висше учебно заведение, което след приемането на България в ЕС работи за изграждането на конкретни положителни практики както за университетите, така и за работодателите, съобразно европейските стандарти за развитие, съобщават от училището.

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
http://www.pueron.org/pueron/forum/ © 2000-05 Snitz Communications Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05