http://www.pueron.org/pueron/forum/
http://www.pueron.org/pueron/forum/
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Uceni za nov zakon za naucnite stepeni i zvania
 Forum
 Nov zakon za Vissheto obrazovanie
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 05/14/2011 :  13:59:35  Show Profile  Reply with Quote
Игнатов пише нов закон за висшето образование
14.05.2011, 14:23
http://news.ibox.bg/news/id_1768213087

Министърът на образованието и науката Сергей Игнатов заяви, че в момента една много малка група заедно с него пише новия Закон за науката и висшето образование, съобщава БГНЕС.

По думите на Игнатов новият закон ще е изключително кратък, от англосаксонски тип, тъй като университетите имат автономия и тази академична автономия трябва реално да се задълбочи. Според него в новия закон не е необходимо да се описва как се избира ректор, декан, ръководител на катедра, след като съществува автономия на ВУЗ-овете.

Игнатов изтъкна, че се преосмисля и старото разбиране за университета като кула от слонова кост и това се прави в целия свят. По думите му днес университетът е мрежова система и това означава, че не може да се регламентира точният брой преподаватели.

Сега може да има много преподаватели, които студентите дори не са виждали физически, защото те са в САЩ, Англия или Германия, тъй като съвременните технологии позволяват това. В закона за академичния състав се казва, че членовете на журито могат да участват в обсъждането, без да присъстват физически чрез видеоконферентна връзка или други начини.

Игнатов каза, че в България ще има един обединен закон за науката и висшето образование.

"Защото ако отидете в Брюксел форматът за министрите за образование и наука всъщност е разделен - имаме отделно комисар за образованието, тъй като образованието, освен всичко друго, изпълнява социални функции. Там се занимават с децата, с продължаващото образование, с младежите, с гражданското образование.

И другият формат по конкурентоспособност всъщност се занимава с наука. И еврокомисар Куин, когато говори за наука, тя винаги говори за университета, и ние решихме, че след като сме членове на ЕС, ще имаме Закон за науката и за висшето образование", категоричен бе образователният министър.

За легализацията на дипломите от чужбина просветният министър посочи, че и в момента тази легализация става за по-малко от два месеца, и то безплатно.

"България е една от трите европейски страни, която има най-бърза писта за легализация на дипломите, ние получихме специална награда за това. Този вой, който се надига, че в България хората с години наред не могат да легализират дипломите си, се отнася до дипломи, получени от фирми, които предлагат образователна услуга в сферата на висшето образование на територията на България и които твърдят, че са представители на чужди университети", каза още Игнатов.
Go to Top of Page

Andrey_Kurtenkov

Bulgaria
578 Posts

Posted - 05/14/2011 :  18:37:13  Show Profile  Send Andrey_Kurtenkov an ICQ Message  Reply with Quote
quote:
... По думите му днес университетът е мрежова система и това означава, че не може да се регламентира точният брой преподаватели ...
Много интересно - значи точния брой преподаватели не може, а съотношението на заемащите академичните длъжности "асистент", "главен асистент", "доцент" и "професор" - може! (вижте пар.3 от Доп.разп. на ППРАСРБ) - толкова ли много акъл се иска, за да се види очевидното противоречие!
А тая работа със съотношенията е въпрос на време да ни вкара в големи абсурди - ще видите; ама то - всяка втора идея на Сергей Игнатов има такива последствия.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 06/06/2011 :  17:14:48  Show Profile  Reply with Quote
На 7 юни 2011 г. от 11:00 часа в Гранитна зала на Министерски съвет ще се проведе обществено обсъждане по предложенията за промени в Закона за висшето образование. Участие в обсъждането ще вземат премиерът Бойко Борисов и министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов. Поканени са ректорите на всички висши училища в страната и членовете на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта към Народното събрание.

http://www.mon.bg/news/11-06-06_zakon.html
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 12/25/2011 :  19:24:57  Show Profile  Reply with Quote
Брюксел ни дава 6 месеца за пълна образователна реформа
Европейската комисия критикува изоставането на България в просветните приоритети

Ванина Стоянова
http://www.segabg.com/article.php?id=583291

Европейската комисия отправи сериозни критики за липсата на реформи в областта на образованието и за първи път постави конкретни срокове, в които трябва да бъде приета законодателната рамка за тях. До средата на 2012 г. България трябва да разполага с два закона - за предучилищното и училищното образование и за висшето образование. Това е една от препоръките в доклад на ЕК за постигането на целите, заложени в стратегическата рамка за европейско сътрудничество в образованието.



България е забавила значително реформата в областта на висшето образование, посочва Европейската комисия. Тя препоръчва подобряване на качеството на обучението чрез инвестиции в квалификацията на преподавателите и стимулиране на сътрудничеството между университетите и индустрията. За пръв път и европейските експерти посочват това, което бизнесът повтаря от години - че не се разработват приоритетно важни за икономиката на страната технически специалности. Те препоръчват да се увеличи конкуренцията между висшите училища и да се подобри управлението на университетите. Реформата включва още увеличаване на мобилността на студентите и модернизиране на учебните програми.

Бавният напредък в областта на законодателството затруднява достъпа до висше образование и подобряване на качеството, а оттам - и бързия икономически растеж, смятат експертите на Еврокомисията. В анализа се отбелязва, че въпреки увеличението през последните години делът на висшистите у нас все още остава под средното равнище за ЕС - през 2010 г. младите (на възраст 30-34 години) с диплома от университет са 27.7%, докато средното за Европа е 33.6%. Според ЕК България трябва да обърне повече внимание на висшето образование, за да постигне целта до 2020 г. висшистите у нас да са 36%.

В началното и средното училище пък Европа иска да види у нас подобряване на образователните резултати. В доклада се припомня, че средните постижения на 15-годишните български ученици от последното изследване PISA 2009 са много ниски. За пример се посочва, че всеки двама от петима ученици у нас имат ниски постижения в основните умения, което е най-слабото представяне за ЕС. 41% от 15-годишните българчета попадат в групата с най-ниско ниво на четивна грамотност, докато средното ниво за ЕС е 20%. Още по-голяма е разликата в представянето по математика - с ниски постижения са 47.2%, докато средното за ЕС ниво е 22.2%. Повече от два пъти са и учениците на дъното по природни науки спрямо средния дял за страните от ЕС, участвали в изследването - 38.8% в България спрямо 17.7% в ЕС.

Финансирането на образованието като процент от БВП продължава да е под средното равнище, отбелязва още докладът. Припомня се, че ГЕРБ намали през 2010 г. с 20% бюджета на просветното министерство и държавните университети. Драстично бяха орязани и парите за национални програми в средното образование - от 263.4 млн. на 30 млн. лв. от 2009 г. до сега, което според анализаторите има силно въздействие върху реформите в средното училище. Тук бюджет 2012 отбелязва леко подобрение на парите за университетите и средните училища. Не се очаква и увеличение на сумата за програми, но за това ще има окончателно решение през април.

Единственият показател, по който страната ни е близо до средното в 27-те държави членки, е ранното отпадане от училище - 13.9% у нас при 14.1% за Евросъюза, отбелязва докладът.

Двата най-важни закона за образованието са многократно отлагани от 2009 г. насам. Наскоро бяха представени идеи за училищния закон, а пред студенти просветният министър Сергей Игнатов обеща нов закон за висшето образование през февруари.

ЕК обаче иска от България и стъпки за преодоляване на бедността, промотиране на социалното включване и по-специално за уязвимите групи, да се вземат мерки за модернизиране на публичните услуги по наемане на работна ръка и да се подпомагат младите хора със слаби умения.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 03/19/2012 :  15:57:57  Show Profile  Reply with Quote
Представен е един анализ на Световната банка, който покрай някои верни общи положения, повтаря едно към едно тези, които лансираха публично известни колеги. Тезите бяха отхвърлени като крайни и несъстоятелни, но непрекъснато се връщат под една или друга форма - било като препоръки от Европа, сега пък от Световната банка - източникът, обаче е един - тук в България. А ние трябва да проявяваме здрав разум, а не да ни водят за носа с вредни за нас решения и политики, скрити зад високопарни институции, чиито авторитет между другото пада драстично именно поради деструктивните резултати от прилагането на съветите им. По същия начин, по който падна авторитета на рейтинговите агенции, които до вчера пишеха ААА, а днес обявяват фалит. Тежко и горко на тези, които са разчитали на техните оценки и съвети.

Уверете се сами от предложения анализ на Световната банка, и отново повтярям - ПОВЕЧЕ РАЗУМ!!!!


Световната банка ни препоръча: Сливайте университети, много са ви
19.03.2012 15:47

http://education.actualno.com/news_381246.html#13321683534211&if_height=994&parent_refresh=1

Сливане на университети като част от реформите във висшето образование ни препоръчват експерти от Световната банка в свой доклад, който беше представен днас, предаде Mediapool.

“Висшето образование в България се характеризира с голям брой малки, тясноспециализирани държавни висши училища... Българското правителство би могло да разгледа възможността за сливане на някои висши училища в по-големи институции или да се създадат по-малък брой многопрофилни университети с повече студенти, отколкото записалите се сега“, се посочва в доклада.

Експертите дават за пример, че подобен вид консолидация би било създаването на многопрофилен технически университет в София, обединяващ Техническия университет в София със специализираните по-малки висши училища по химически технологии и металургия, по горско стопанство, минно дело и геология. Според експертите, за да има успешно сливане на университетите са необходими добри мениджъри.

За пример са дадени страни като Китай и Унгария, където е имало успешни сливания на малки университети чрез решителни правителствени действия. “Унгарските реформи, започнали през 1996 г., успяха до 2007 г. да консолидират около 100 специализирани висши училища в 30 големи многопрофилни университета“, твърдят експертите.

Идеята за сливане на висши учебни заведения бе лансирана преди месеци и от министъра на образованието Сергей Игнатов. Той обаче си го представя по-скоро като процес по инициатива на самите висши училища.

От Световната банка препоръчват още увеличаване на бюджетното финансиране за висшето образование до 1 процент от БВП в средносрочен план. В изследването се предлага на българското правителство да разгледа възможността за промяна в основното финансиране на университетите, като от сегашното финансиране, според броя на записалите се студенти, да се премине към финансиране на завършилите висшите училища.

“Към основното финансиране, правителството може да насърчи и дългосрочните реформи чрез сключване на договори с университетите за по три-четири години за добри постижения“, предлагат от Световната банка.

Тази идея също беше лансирана преди около месец от Игнатов, който заяви, че се обмислят тригодишни програмни бюджети за висшите училища.

Вероятно тези предложения ще залегнат в новия закон за висшето образование, който се подготвя в министерството и скоро трябва да бъде представен.

Според международната финансова институция, наред с увеличаването на публичните средства за висшето образование, трябва да нарастват и собствените приходи на университетите, като това може да стане и чрез бъдещи увеличения на учебните такси, но това не е задължително.

От Световната банка препоръчват още на България да се даде пълен достъп до кредитите за издръжка на всички редовни студенти, а стипендиите да се получават само от студенти с отлични академични постижения и с нисък доход в подбрани приоритетни области и програми.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 02/13/2014 :  16:21:27  Show Profile  Reply with Quote
Движение "България на гражданите" се обяви срещу "закона за несменяемите ректори"
13.02.2014| Мила Василева
http://www.mediapool.bg/dvizhenie-bulgaria-na-grazhdanite-se-obyavi-sreshtu-zakona-za-nesmenyaemite-rektori-news216803.html


Заместник-председателят на движение "България на гражданите" Даниел Вълчев посъветва Сергей Станишев и Лютви Местан да оттеглят предложението си за отпадане на ограничението за брой мандати на ректорите на университетите в страната.

Проект за такава промяна в Закона за висшето образование бе внесена изненадващо през януари от двамата лидери на управляващите партии.

Според Вълчев, вицепремиер и министър на образованието в правителството на тройната коалиция, отпадането на текста, който регламентира, че един и същ човек не може да бъде избиран повече от два последователни пъти за ректор, декан или на друга ръководна позиция в университет, е "покана за доживотно управление".

В САЩ и Европа няма университет, където ректорът да изпълнява едновременно функциите по управление на държавната собственост, да има академични и стопански функции и да се избира от подчинените му лица и да няма ограничение в броя на управленските мандати, каза Вълчев на нарочна пресконференция в четвъртък.

По думите му, зад аргументите на вносителите на поправката "за академична автономия" и мнението на Съвета на ректорите, прозира опитът да се създадат предпоставки за "образуване на цели гроздове от полуфеодализирани структури далеч от демократичните практики".

Вълчев предупреди, че следваща стъпка в посоката, в която е поел сегашният кабинет, би могла да бъде да се махнат и възрастовите ограничения и така ректорите и деканите да станат несменяеми доживот.

Той се усъмни, че законопроектът е "задкулисна договорка между управляващите и ректорите" и е обещан на ръководствата на университетите от правителството, за да ги компенсира за проблемите, които им създадоха преди два месеца окупациите и студентските протести срещу кабинета "Орешарски" и статуквото. "Което, ако е така, е много срамно", отбеляза Вълчев.

Скулпорът Велислав Минеков от националния съвет на Движение "България на гражданите" определи промените в Закона за висшето образование, предложение от Станишев и Местан, като "скандални" и каза, че приличат на "неслучаен пазарлък", за да се занимават ректорите "със стопанска дейност, обществени поръчки и ремонти на всякаква стойност, вместо с научна дейност и образователни политики".

С ограничения брой държавни поръчки вървим обратно на "нормалния свят"

В целия нормален свят входът за университетите се разширява максимално, като се набляга на качеството на обучението, докато в България подходът е крайно грешен, като влизането в системата на висшето образование силно се стеснява с изпити, а накрая всеки студент, без значение от качеството на обучението и усилията си, се дипломира. Така Даниел Вълчев коментира идеята на сегашния просветен министър Анелия Клисарова да се отпусне държавна поръчка само за ограничен брой студенти в зависимост от специалността, а влезлите над квотата да заплащат сами обучението си.

Той предупреди също, че ако държавата продължи да не инвестира в инженерни кадри, след няколко години ще настъпи недостиг в сектора.

Според Вълчев, начинът управляващите да покажат, че образованието им е приоритет, е да вдигнат процента от брутния вътрешен продукт, който се отделя за него. Вълчев припомни, че бюджетът на България за този сектор от години е на дъното на европейската статистика.

От 2009 г. образователният бюджет на страната ни непрекъснато намаляваше и се понижи от 4.2 до 3.7 процента от БВП през 2013 г. Тази година за пръв път имаме увеличение от 0.1 на сто и сега той е 3.8 процента от БВП или приблизително 30.63 млрд. лв. По данни на просветното министерство ръстът спрямо миналата година е в размер на 143 млн. лв., от които 100 млн. лв. са "резерв за финансиране на структурни мерки и програми за развитие на образованието" и ще отидат за повишаване на качеството на средното и висшето образование у нас.

Вълчев посочи още, че по време на управлението на ГЕРБ бяха увеличени таксите за обучение, което "прехвърли тежестта за финансирането на висшите училища от държавата към семействата на студентите".

В Университета за национално и световно стопанство цената на семестриалните такси се е увеличила с 19 процента от 2009 до 2012 г. "По този начин, увеличението на приходите на висшите училища с 30 млн. лв. се осъществява основно от такси", коментира Вълчев.

Той посочи още, че през същия период са намалели и държавните средства за поддръжка и ремонт на университетите. От 13.4 млн. лв. през 2009 г. те са паднали с повече от 50 на сто до 2013 г., когато бяха 5.1 млн. лв. Те продължават да намаляват и в тазгодишния бюджет, в който за ремонт на висшите училища са предвидени 4.5 млн. лв.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
http://www.pueron.org/pueron/forum/ © 2000-05 Snitz Communications Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05