http://www.pueron.org/pueron/forum/
http://www.pueron.org/pueron/forum/
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Uceni za nov zakon za naucnite stepeni i zvania
 Forum
 Nov zakon za Vissheto obrazovanie
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 05/11/2006 :  16:25:00  Show Profile  Reply with Quote
Ректори написаха закон за висшето образование

www.vsekiden.com

Съветът на ректорите предлага нов закон за висшето образование. Университетите сами да определят таксите за обучение, броя на първокурсниците, структурата на висшето училище, както и учебните програми – това е записано в текстовете на законопроекта. Ректорите настояват да се създаде и Съвет за висше образование, в който да влизат и представители на държавата и бизнеса. Всяка промяна във висшето образование първо да се обсъжда в този съвет, настояват още ръководителите на университетите.

11-05-2006

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 05/11/2006 :  16:29:14  Show Profile  Reply with Quote
Само висшисти ще стават кметове
11 Май 2006
www.mediapool.bg
Кметовете на общини и райони, които ще избираме през 2007 г., ще бъдат само с висше образование степен магистър. Това предвижда приетият в четвъртък на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), внесен от Йовко Йовков (БСП) и група народни представители от управляващата коалиция.

Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 06/02/2006 :  02:23:30  Show Profile  Reply with Quote
Даниел Вълчев обеща до края на лятото концепция за висшето образование
1 Юни 2006
www.mediapool.bg
До края на лятото ще има концепция на стратегията за развитие на висшето образование за следващите 5-10 години, заяви министърът на образованието и наука Даниел Вълчев в четвъртък в Русе при откриването на първата конференция за качеството на висшето образование.

Преди изграждането на концепцията до края на този месец ще се проведе среща на ректорите на висшите учебни заведения, на която ще бъдат обсъдени проблемите на академичното образование, допълни Вълчев.

Идеята за създаването на стратегия за висше образование не е нова. Нейното разработване идва като естествено продължение на Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание, одобрена от комисията по образование в парламента в сряда.

Очаква се документът да бъде внесен в пленарна зала през следващата седмица. Министърът вече обяви, че след приключването на програмата усилията на образователното министерство ще бъдат концентрирани върху изготвянето на стратегия за развитието на висшето образование.

В четвъртък той отново припомни тезата си, че стратегията трябва да разгледа механизъм за участие на работодатели, обществени организации и бивши възпитаници и студенти в управлението на висшите училища.

“Сега не съществува достатъчен обществен контрол върху университетското управление, чиято автономия често се схваща почти като феодализация”, каза Вълчев.

Той още веднъж обърна внимание, че стратегия ще решава проблеми като необходимостта от осъвременяване на системата за акредитация, липсата на връзки на висшите училища с науката, недостатъчно заплащане на преподавателите, нерешени въпроси при научните степени и звания и нуждата от отваряне на българското висше образование към световната академична общност.

Според вицепремиера в момента системата за финансиране на висшите училища е порочна, тъй като отпускането на парите зависи от броя студенти и определянето им чрез ректорско лобиране пред министъра. Затова Вълчев предлага финансирането на ВУЗ да се основава на качеството на образованието и научно-изследователската им дейност.

“Тревожно е съществуването в България на 99 структури за обучение на студенти и на над 20 незаконни висши училища,” каза той. Вълчев увери, че постепенно много от тях ще бъдат закрити.

Ректорът на Русенския технически университет доц. Марко Тодоров пък посочи, че оценяването на качеството на образованието в българските университети е болезнен нерешен въпрос. Все още няма обективни числови критерии за измерване на качеството на университетското обучение и не е уточнен органът, който да оценява, допълни ректорът.

Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 06/08/2006 :  10:22:43  Show Profile  Reply with Quote
Пишат програма и за висшето до декември
в. 24 часа
08-06-2006
Надявам се до края на годината правителството да приеме и Национална програма за развитието на висшето образование. Това заяви министърът на образованието Даниел Вълчав в парламента вчера.
В нея трябва да бъдат решени проблемите със статута на колежите, както и да се отговори на въпроса дали да бъде въведено платено обучение за бакалавърската степен. Този въпрос ще бъде обсъден на среща между Вълчев и ректорите до края на месеца.
Той се ангажира до края на годината ведомството му да изготви и изцяло нов законопроект за народната просвета. Допълнително щяло да се уточнява дали названието „народна просвета" да се остави или да се замени с друго.
Вълчев не се ангажира с цифра в какви рамки ще бъдат заплатите на учителите. „Не съм счетодоводител, но всички искаме да постигнем такова състояние на общия социален статус на българския учител, който на първо място да дава на тази важна професия спокойствие в битово отношение и допълнително основание да се чувстват добре", обясни министърът. Според него само така повече млади хора щели да искат да стават учители за в бъдеще.


Go to Top of Page

did

90 Posts

Posted - 06/13/2006 :  13:08:17  Show Profile  Reply with Quote
Необходим е външен одит на факултетите и катедрите в университетите за да се проведе операция "Чисти ръце". Профсъюзът ВОН-КНСБ в ТУ беше призован да инициира тази операция с писмена молба, но на председателката Йорданка Ангелова не и достигна кураж и остави молбата на д-р Димитър Димитров без отговор. Въпросът да се отнесе до председателя на ВОН-КНСБ доц. Лиляна Вълчева, за да се заеме с ликвидиране на негативните наслоение и прийоми от миналото за хабилитиране на "наши" главни асистенти и доктори.
Go to Top of Page

Democrat

Bulgaria
28 Posts

Posted - 06/26/2006 :  16:02:43  Show Profile  Reply with Quote
Нашето образование проблем на цяла Европа

Дарик радио
25-06-2006

„Качеството на българското висше образование е проблем в цяла Европа, не само у нас”. Това заяви образователният министър Даниел Вълчев в речта си, с която откри кръглата маса в курортен комплекс “Пампорово” на тема “Предизвикателства пред висшето образование в България”.

Според министър Вълчев 3 фактора определят основно проблема в българското висше училище.Вторият най- основен проблем е масовизацията и достъпността на висшето образование.

Дали висшето образование да е прагматично или фундаментално, този проблем отбеляза като трети основен Даниел Вълчев. По думите му първия вариант създава студенти, които от скамейката са готови за пазара на труда, а вторият хора с фундаментални знания и гъвкавост към промените.

Това обаче, върху което трябва основно да се работи, е разчупването на домашния, на провинциалния модел на обучение, каза още в речта си образователният министър Даниел Вълчев.

Според Вълчев настоящият момент е добър за изработването на Стратегия за висшето образование, защото членството на България в Европейския съюз, щяло да доведе до отваряне на системата на висшето образование, конкуренция и допълнителни стандарти.

Go to Top of Page

Democrat

Bulgaria
28 Posts

Posted - 06/26/2006 :  16:07:58  Show Profile  Reply with Quote
Не вярвам на стратегии, а на здравия разум в образованието
казва проф. Боян Биолчев, ректор на СУ “Климент Охридски” в интервю на Боряна Джамбазова
26 Юни 2006
www.mediapool.bg

Министърът на образованието и науката предлага промяната във висшето образование да дойде отдолу – по инициатива на самите университети, а не отгоре – от образователното министерство. Това може ли да се осъществи на практика?

Никой не трябва да се бърка в работата на университетите. Те трябва да задвижат това, което е в тяхната компетенция, но те не могат да променят нито финансирането, нито законовата уредба, нито да използват сами имотите си, ако това не биде законово решено. Начинът на осъществяване на образованието е и приоритет, и задължение на университетите. Но държавата трябва да осигури конкурентната среда и стабилност. Това обаче са две различни неща, които не са в противоречие.

Prisaediniavam se kam dolnite mnenia, kopirani ot foruma na mediapool.bg

никой не трябва да се бърка
Автор: Лудо Маке
Получено на: 26 Юни 2006 16:45
Напротив, г-н Ректор, с цялото ми уважение към Вас, ТРЯБВА И ТО СПЕШНО! Както главния прокурор попита някои хора от къде са им парите, за да си построят хотелите, така някой трябва да попита някои ректори от къде са им парите, за да си построят още по-големи хотели. . . Освен това необходимо е срочно намаляване на броя на преподавателите и изхвърлянето на улицата на всички "тетки в науката". Има преподаватели, които имат нарушения на свързаната реч. . . . За съжаление. . . Работя във ВУЗ - смърди, та се не трае. От сите страни!!!!! Така че си трябва як контрол - КАКТО СТОПАНСКИ, ТАКА И ВСЯКАКЪВ!

Относно: rektora
Автор: top idiot
Получено на: 26 Юни 2006 15:29
tozi da si oprawi parwo burokratite w sobstwenite obori i posle da dawa akal za darjavata. Aman ot "u4eni" glawi deto se (samo-)otseaniawat kolko sa weliki i madri edin drug kato w niakakwa sekta. A towa che wseki ima prawo da se barka w universitetite e poweche ot iasno, edin shtoto dawa parite (darjavata), drug zashtoto go lajat i mu gubiat wremeto i razmotawat 5 godini naprazno. Otdelno pone polovinata spetsialnosti w UNI-to rajdat direktno hora bez rabota/kwalifikatsia. Wajno e broikata da e goliama. Posle kakwo shte prawiat hiliadi filolozi (drevno-gratski, srabski, ukrainski, slovenski, ..., sakritski, ...), pedagozi, defektolozi, istoritsi, filosofi, sotsiolozi i t.nat. nikoi ne go izterisuwa. Diplomi da ima za da se pachim pred babite na selo kolko golemi ucheni sme i kolko sa ni golemi universitetite, a posle shto mieli bulgarite chinii i shto wishisti raboteli po stroejite i selskoto stopanstwo w stanstwo. Emi kwito prepodawatelite, takaw e i rezultata

Edited by - Democrat on 06/26/2006 16:18:12
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 07/06/2006 :  15:55:07  Show Profile  Reply with Quote
МВР: Всички висшисти в регистър

06 Юли 06, 16:07 / Автор: fbi-bg

Министърът на вътрешните работи Румен Петков съобщи, че ще бъде изработен електронен регистър, в който ще бъдат включени всички дипломирани лица в страната.

Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 07/06/2006 :  15:56:14  Show Profile  Reply with Quote
Случайно намерих един сайт, който представлява нещо като регистър на защитените дисертации след 1994г. Не знам обаче, кой го поддържа и дали това е официален регистър на докторите към ВАК. Не знам, как в чужбина го консултират при положение, че регистърът липсва в английската версия на сайта.

http://ecet.ecs.ru.acad.bg/phd-center/index.php?Cmd=zashtiti


Бум на менте-удостоверения за научни степени, получени у нас
Цветелина Соколова
Дата: 12-06-2004
Чужденци фалшифицират български дипломи
Най-много запитвания за подозрителни документи има от Германия
Висшата атестационна комисия (ВАК) е залята от запитвания от посолства и чуждестранни организации за валидността на български дипломи, съобщи акад. Петър Кендеров, председател на ВАК. Най-голям е интересът от немското посолство, защото германците са най-стриктни и винаги проверяват дипломите, които им се представят. За последната година от немска страна са отправени над 30 запитвания. Направените проверки установяват, че поне 20 от дипломите са фалшифицирани. Над половината от тях са за научната степен "доктор" в областта на медицината. Запитвания към ВАК има и от Канада, САЩ и др.
Интересът на чужденците не е случаен - такава диплома им позволява да се занимават с изследвания и им покачва цената, допълва Кендеров. У нас няма голям интерес към подобни измами, защото степента "доктор" носи едва 30 лв. на месец.
Акад. Кендеров смята, че България е въвлечена в международна мафия, която се занимава с продажба на фалшиви удостоверения за научни степени. Академикът не е сигурен дали ментетата се правят у нас или в чужбина, но "производителите" им владеят добре български, въпреки че използват доста русизми. За престъпленията е уведомено МВР.
"Явлението "подправка на дипломи" така се е разрастнало, че светът се защитава чрез т.нар. автентификация на дипломите - чуждата научна организация запитва ВАК за валидността на дипломата. И ако името на лицето или номерът на удостоверението липсват в регистъра на комисията, дипломата е фалшификат", обяснява Кендеров. Председателят на ВАК е твърдо решен да сложи край на тази практика с помощта на информационна система в Интернет, където целият свят за секунди ще може да проверява дали представената диплома е подправена или не. Това ще стане до няколко месеца.

Има обаче и напълно законен начин ВАК да присъди нереална научна степен. Акад. Кендеров дава пример с немски гражданин, чието действително образование вероятно е основно, а му е присъдена титлата "доктор". Случаят с Райнер Шюте започва да се разплита от вербална нота, изпратена от Германия. Ако се съди по документ, получен от Германия, Шюте има 8-класно образование, обяснява акад. Кендеров. През 2001 г. обаче ВАК му присъжда научната степен "доктор" в областта на екологията.
Шюте пристига у нас през 1998 г. и представя диплома за "бакалавър", издадена от американски университет. Проверката показва, че въпросният ВУЗ е в 13-страничен списък от вузове в САЩ, чиито дипломи са нелегитимни. Минно-геоложкият университет (МГУ) в София, където Шюте представя дипломата, за да се запише в магистърска програма, признава документа, макар че той не е легализиран от Министерство на образованието. "МГУ не е потърсил такава справка, а направо е признал дипломата. Тогавашният декан на Европейския факултет Методи Маждраков е подписал документ, не знам защо на английски език, с който признава тази диплома като еквивалентна на бакалавърската диплома, която издава същият този факултет", твърди Кендеров.
На тази основа Райнер Шюте се обучава в магистърската програма на закрития впоследствие Европейски факултет на МГУ. Настоящото ръководство на МГУ е сформирало две комисии, които тепърва ще проверяват случая. В магистърската диплома на Шюте са нанесени само 4 оценки от общо 8-те изпита, които е трябвало да положи. 3 от оценките са на тогавашния ректор проф. Стоян Грудев, който според Кендеров е бил ръководител на магистърската програма на немския гражданин. 4-тата е на преподавател, който е бил преводач на немеца по време на защитата на докторската му степен. От МГУ отговориха, че все още не са проверили кой е бил ръководител на магистратурата на Шюте. Проф. Грудев не бе открит за коментар.
Дисертационният труд е оценен високо от специалистите и се открива процедура по защита. Получават се 3 положителни отзива от България и 3 от чужбина. Рецензентите - проф. Грудев и проф. Любомир Кузев, също пишат много ласкави оценки за този труд.
"Изглежда, че самият труд е добър, но в светлината на това, което знаем сега, е почти сигурно, че не е създаден от Шюте. Защото ако той имаше качества да го създаде, щеше да направи и качествени публикации, а такива няма", коментира председателят на ВАК. Публикациите са задължителни, за да се присъди степента "доктор". В CV-то си Шюте е написал, че има диплома и от Пловдивския университет. Сега се проверява има ли такава.
От ръководството на МГУ декларират, че ако измамите се докажат, ще направят предложение за отнемане на научната степен на Райнер Шюте. "Ако има такова нещо, институтът е подведен. В малките вузове не може да има корупция, тя трябва да се търси при мастодонтите", коментира ректорът на МГУ доц. Иван Милев.
"Най-малкото, за което можем да говорим, е наивност от страна на много хора", заявява пък Петър Кендеров. Такива случаи са позор за българската наука по света, коментира още той. Академикът смята, че за да не се допускат нови грешки, трябва да се засилят изискванията към научните съвети и те да се задължат да проверяват публикациите на хората, които се борят за докторска степен. Според председателя на ВАК тази схема не може да работи при българските кандидати за степента "доктор", защото страната ни е малка и всяка колегия познава хората си още от студентската скамейка. Той обаче възнамерява да направи проверка със задна дата на повече от 16 други подозрителни случая.


Edited by - moderator on 07/06/2006 16:05:08
Go to Top of Page

did

90 Posts

Posted - 07/07/2006 :  14:27:54  Show Profile  Reply with Quote
Във ФКТТ е създадена, с помощта на финансиране на Световната банка Система за оценяване на качеството на обучението - СОПКО, с ръководител проф. дтн Христо Ангелов Христов. В Комисиите за контрол на качеството на преподаване зам. ректора Пранчов, който участва също в създаването на тази система е назначил най-некачествените преподаватели да отговарят за качеството във Факултетните комисии по качеството на обучение Вж на адрес:
http://www.tu-sofia.bg/Bul/index.html
В ФККО-то на ФКТТ единственият по-качествен преподавател е доц. Илия Илиев. Мария Узунска не е преподавател, а другите членове не блестят с необходимите качества за да бъдат оценители.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 07/12/2006 :  13:31:26  Show Profile  Reply with Quote
Ще бъдат въведени двуезични специалности във висшите училища след приемането на България в ЕС

Българско национално радио
12-07-2006

Въвеждането на двуезични специалности ще стане задължително условие за повишаването на конкурентоспособността на висшите учебни заведения след приемането на България в ЕС. Това каза заместник-министърът на образованието и науката Ваня Добрева. Тя съобщи, че в отделни висши училища вече работят българо-немски, българо-френски и българо-английски факултети, където лекциите по отделните специалности се преподават освен на български и на втори език. Тази тенденция ще се разширява, защото от 2007 г. нашите университети ще трябва да приемат студенти от европейските страни при равни условия за прием с българските студенти, каза Ваня Добрева. По нейните думи повишаването на конкурентоспособността на българските университети в европейското образователно пространство е приоритетна цел на стратегията за развитието на висшето образование, върху която работи екип на просветното министерство. Предвижда се стратегията, която ще обхваща 10-годишен период, да бъде внесена в парламента през септември след широка дискусия с академичните среди, обществени и неправителствени организации Висшето образование се нуждае от корекции, защото по-голямата част от учебните програми на университетите са построени на теоретична основа и в тях липсва прагматика, смята заместник-министър Добрева. В новия век не е възможно за един студент да погълне целия обем от знания, което е било постижимо за студентите от 18 век. Задачата на висшето училище е да научи младите хора да мислят, за да могат да се справят със ситуациите в живота и заедно с това да стимулира тяхната потребност от учене през целия живот. Затова в европейските страни набират популярност програмите за учене през целия живот, които предстои да бъдат въведени и в България, каза Ваня Добрева.

и още по същата тема:
Обучението в нашите ВУЗ да е двуезично, за да е конкурентно, предлага МОН
12 Юли 2006
www.mediapool.bg
Въвеждането на специалности, по които обучението да се води на два езика, ще стане задължително условие за повишаването на конкурентоспособността на университетите след приемането на България в ЕС. Това каза в сряда заместник-министърът на образованието и науката Ваня Добрева.

Идеята за двуезични лекционни курсове не е нова, но все още не се практикува масово във висшите училища в страната. Все повече ректори на ВУЗ-ове обаче обмислят въвеждането на обучение на няколко езика, за да могат да привличат повече чуждестранни студенти.

По думите на Добрева отделни висши училища у нас вече освен на български водят курсове по някои специалности и на немски, френски или английски език.

Тази тенденция ще се разширява, защото от следващата година нашите университети ще трябва да приемат студенти от европейските страни при равни условия за прием с българските студенти, каза тя.

По нейните думи повишаването на конкурентоспособността на българските университети в ЕС е приоритетна цел на стратегията за развитието на висшето образование, върху която работи екип на Министерството на образованието и науката (МОН).

От МОН вече проведоха една среща с ректори на висши училища от цялата страна, но до приемането на конкретни решения за бъдещото развитие на висшето образование в България не се стигна. Според образователния министър Даниел Вълчев трябва да се обсъдят въпросите за финансирането и контрола на качеството на висшето образование, а стратегията, която се очаква да бъде готова до края на септември, трябва да даде рамката за решаването им.
Според Добрева проблем е, че у нас повечето от учебните програми на университетите са ориентирани към теорията, а не към практиката.

Задачата на висшето училище е да научи младите хора да мислят, за да могат да се справят със ситуациите в живота и заедно с това да стимулира тяхната потребност от учене през целия живот, каквото е тенденцията в Европа, смята тя.


Още едим материал по темата от www.express.bg

Закриват 1000 основни и средни училища
12 Юли 2006 | 15:54


Поради липса на ученици 1000 основни и средни училища в цялата страна се очаква да бъдат закрити, съобщи директорът на Дирекция “Международни програми и проекти” към Министерството на труда и социалната политика Пламен Георгиев, предаде БГНЕС. Поради тази причина в Народното събрание вече е внесена за разглеждане стратегия на Министерството на образованието и науката. Георгиев подчерта още, че от първа необходимост е изготвянето на карта, на която да бъдат обозначени всички средни и основни училища в страната.
За да бъде подобрено качеството на образование у нас, в училищата трябва да бъдат обучавани минимум по 200-300 ученици, допълни още той. Днес Пламен Георгиев представи във Варна оперативната програма на Министерството на труда и социалната политика “Развитие на човешките ресурси 2007-2013 година”. Той изнесе тази информация във връзка с два от основните приоритети в програмата - подобряване качеството на образованието и обучението, както и подобряване на условията за достъп до образованието.



А сега и обратната информация излезе. Както разправяше един съветник на Филип Димитров - дезинформация и контрадезинформация!? Кой им плаща на тия??? После питат защо хората сами си говорели, ами те ги подлудиха, т.е. те ни подлудиха:


Министър Вълчев отрича намерения за закриване на 1000 училища Боряна Джамбазова
12 Юли 2006
www.mediapool.bg

Твърдението, че Министерството на образованието и науката (МОН) ще закрива 1000 училища не е вярно, заяви пред журналисти в сряда министърът на образованието Даниел Вълчев.

“По същество това не е вярно и е юридически невъзможно,” уточни Вълчев.

Той коментира изказването на началника на дирекция “Международни програми и проекти” към Министерството на труда и социалната политика Пламен Георгиев, който по време на публичното обсъждане на програма “Развитие на човешките ресурси 2007 – 2013 г.” във Варна заяви, че МОН се готви да “оптимизира” 1000 училища. По думите му образователното министерство е изготвило стратегия, която вече е внесена за разглеждане в Народното събрание.

Вълчев определи посочената цифра като “неуместна” и обясни, че по закон закриването на училищата у нас става по предложение на органа, който ги финансира. По-голяма част от училищата в България се издържат от общините, но предложенията за закриване, които МОН получава от общинските съвети, са далеч от цифрата 1000, допълни той. Той уточни, че постъпилите искания за закриване на училища поради демографски проблеми са около десет.

Във връзка с одобреното от Националната агенция за оценка и акредитация искане от Международния колеж в Албена за създаване на Висше агро-бизнес училище в Добрич министър Вълчев заяви, че до началото на следващата година няма да предлага на Министерски съвет за одобрение учредяването на нови висши училища. По думите му в началото 2007 г. парламентът ще е приел стратегията за висше образование, която се разработва в момента, и Вълчев ще се съобрази с волята на депутатите дали има нужда да се разкриват нови университети или не.

Това на практика означава, че до края на годината няма да бъдат създадено Висше агро-бизнес училище, тъй като по закон освен акредитация от агенцията, то трябва да получи одобрение от Министерски съвет и Народното събрание.











Edited by - moderator on 07/12/2006 22:19:18
Go to Top of Page

did

90 Posts

Posted - 07/14/2006 :  11:54:07  Show Profile  Reply with Quote
Новият закон за висшето образование отново се толерират ръководните кадрите и тяхната безконтролност. Без да изкам влизам в руслото на доцент Иван Илиев, че некадърниците се добират до властта и си оправят научната кариера, а пък аз с такава известност през миналия век у нас и в чужбина не мога един доцент да стана.

Edited by - did on 07/14/2006 11:55:05
Go to Top of Page

did

90 Posts

Posted - 07/14/2006 :  12:02:28  Show Profile  Reply with Quote
Послеслов:
Всички изказани мнения в този сайт целят една дискусия, в която да се формулират критериите за присъждане на научни звания без да се нанасят морални и материални щети на кандидатите за тези звания, и да не се съсипва тяхното здраве, нито да се съращава живота им преди да достигнат пенсия като гл.ас. д-р инж. Димитър Димитров, катедра "ТЕП".
Всичко е изказано много точно в стихотворението АКО на Ръдиърт Киплинг, изпратено от М.Горанов.
Go to Top of Page

Evropeiski_opit

Bulgaria
2 Posts

Posted - 07/15/2006 :  15:03:44  Show Profile  Reply with Quote
Ще споделя тук с вас моя скромен европейски опит. Завършила съм чуждоезикова филология в Софийския университет, а през 1993г и малък докторат в БАН. Преди десетина години заминах в една европейска страна, тази, която говори езика на моята филология. От тогава работя към един университет в тази европейска страна. Искам да обърна внимание на следните моменти:
* Признаване на висшето ми образование - Магистър по филология на Софийския университет. Подадох молба за признаване и приравняване на дипломата. Мотаха ме повече от 3 месеца, взеха ми 500 евро и веднъж, когато отидох да проверя, как върви признаването ми се скараха, че съм "нахална като рускиня". Е накрая ми признаха магистърската диплома..., но за БАКАЛАВЪРСКА.
* При приравняването на оценките ми по тяхната оценителна система на база 20/20 определено ме ощетиха. Закръгляването беше неизменно надолу.
* Започнах наново да работя върху докторат към университета. Изискват се 350 страници. Аз подготвих научен труд от 500 страници.
Когато го предоставих за защита, обаче ми казаха, че моята призната за бакалавърска диплома от СУ не ми дава право да се явя на защита, а преди това трябва да държа изпит по специалността, за да получа еквивалента на магистратура. Тогава се наложи да преведа дисертацията си (200стр.) от български и след като ми я рецензираха наново с триста мъки ми признаха и еквивалента на магистратурата. След което ми разрешиха да зашитя доктората си.
* От 2003г. съм доктор по всички европейски правила,НО за една жена на 50 години пътят към унверситетите в тази страна се оказа затворен. Невъзможно е да си намеря работа в университет, получената диплома за доктор не ми служи за нищо. Веднъж само ми се яви малка надежда, като че ли проявиха известен интерес към мен, обаче, там в екипа имаше една моя позната българка, която отказала да ме подкрепи. Това ми разказаха другите европеиски колеги. Дълбоко съм огорчена и днес, наистина и вярвах, мислех я за приятелка.

Освен това отношението към мен като чужденка от Източна Европа не е от най-добронамерените дори от непознати. Когато пътуваме в метрото с други българи, избягваме да си говорим на българси език, страхуваме се някой да не ни обиди. Все пак предпочитам да остана тук в Европа, защото се чувствам МАЛКО по-добре отколкото бях у нас в общежитията.

Надеждата ми е, че с Булонската стратегия и с новите реформи в България, нашите учени ще имат повече шансове у нас и в Европа.

Edited by - Evropeiski_opit on 07/15/2006 20:53:31
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 08/03/2006 :  11:20:45  Show Profile  Reply with Quote
Министерството на образованието и науката /МОН/ ще предложи през следващата година приемът по държавна поръчка във висшите училища да бъде увеличен с 10 на сто, обяви министърът на образованието и науката Даниел Вълчев на среща с журналисти днес.

Днес.бг
02-08-2006



Увеличаването на държавната поръчка е сред идеите на подготвяната от министерството стратегия за развитие на висшето образование.


Сред идеите в документа е и частичното връщане на платеното обучение в бакалавърската степен в държавните университети. То предвижда най-добрите ученици да не плащат студентски такси, тези със средни резултати да плащат такса, а по-голямата част от издръжката да бъде плащана от държавата, а студентите с най-ниски резултати да плащат пълния размер на таксата за обучение.

По думите на министъра тази система ще създаде конкуренция между студентите, както и между държавните и частните висши училища.


Според министър Вълчев университетите сами трябва да определят размера на студентските такси, като държавата контролира само максималния им размер. Този размер е регламентиран и в Закона за висшето образование - до 30 на сто от издръжката на обучение, каза той. Сега правителството определя таксите, които са задължителни за университетите.


По думите на министъра проблемът не е дали да има или не платено обучение, тъй като то съществува в частните университети. Въпросът е дали българската държава може да направи разход, за да осигури съизмеримо със съвременните изисквания финансиране, посочи министърът. Той заяви, че издръжката на студент в български университет е в пъти по-ниска от издръжката в европейските висши училища и ще бъде много трудно да бъдат изравнени двете нива.


В началото на септември МОН ще организира среща с работодатели, на която ще бъде обсъден проектът на стратегията. На тази срещата ще бъдат поканени работодатели, които предлагат реални работни места, добави министърът.


Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 08/03/2006 :  19:53:35  Show Profile  Reply with Quote
от форума на www.oshte.info (historique):

Клубът на Още инфо:

2005-01-25, 23:00 Марчо, Член на крепостническото съсловие

Здрасти Gigi. Това дето си се захванала да правиш с ВАК е горе-долу като Френската революция. Която е отнела привелегиите на аристократите и ги е пратила на бунището на историята. Глави ще трябва да хвърчат за да стане такова нещо. Защото аристокрацията няма намерение доброволно да се откаже от привилегии.

На едно място прочетох, че Тофлер /или някой друг от неговият калибър/ е определил организацията на университетите като феодално-аристократично-крепостническа система. Ама я нямам тази книга в оригинал та да ти го цитирам точно. Та феодалите са хабилитираните лица. Преди всичко професорите и ръководителите катедри. Ректорите са кралете. Уж имат власт, но са и доста зависими от феодалите с които трябва да поддържат добри отношения и да получават подкрепата им. Основната власт е във феодалите. Те ту воюват помежду си, ту се съюзяват един срещу друг. Хем търсят подкрепата на краля в борбите си, хем кроят как да го свалят и заемат мястото му. И най-важното, гледат кой е най-силният феодал за да са в неговият лагер. В цялата тази история асистентският състав са крепостните селяни. Същото толкова безправни и зависими от местният феодал. На когото трябва да робуват, аргатуват, поднасят дарове, вършат цялата черна работа и най-важното - непрекъснато коленепреклонно да засвидетелстват верноподанничеството и покорността си.

Ако достатъчно дълго крепостният селянин отдава всичките си сили за изпълнение на тези си задължения местният феодал може и да се смили и да го пусне в процедурата за удостояване с рицарско звание. Казано по съвременному, първо да получи докторска степен, а след още 10-15 години да бъде въздигнат в ранг младши феодал. Демек доцент. И когато старите феодали се оттеглят на заслужена почивка, идва ред младшите феодали да пораснат до пълноправни аристократи и да заемат мястото им. След което започват да правят същото. Естествено има и по-преки пътеки. Например ако се ожениш за дъщерята на владетеля на замъка и той те вземе оръженосец при себе си. Или ако баща ти е феодал.

От казаното дотук трябва да ти е ясно, че тези съвременни феодали нямат никакъв, ама съвсем никакъв интерес да пускат нови хора в ограниченият си кръг. Защото те печелят от привилегированото си положение, от властта си да разрешават и забраняват, да те пускат да растеш или да те спират. Ако те пуснат бързо да излезеш от крепостническото положение вече няма да зависиш от тях и няма да има начин да те използват да им аргатуваш. Затова е измислена сложна и многостепенна система която да не пуска разни напористи младоци бързо да се измъкнат от зависимостта. Така че да аргатуваш възможно най-дълго. Първо ще поработиш 5-10 години като асистент, след това ще правиш докторска 5-6 години, след това трупаш публикации за хабилитиция още 5-10 години и на 50 години може и да станеш доцент. Ако дотогава си се държала послушно и не си си показала рогата. Ако случайно си проявила независимост и характер надежда всяка остави. От такива се пазят като от огън и не ги пускат дори и на прага на съсловието. Ако трябва 5 конкурса ще провалят докато се появи правилният кандидат. Има си отработена технология за това.

И да завърша. Не забравяй, че тази крепостническа система беше усъвършенствана и бетонирана по време на управлението на Партията. Оная единствената. Ясно ти е с каква цел. И е доста показателно, че за 15 години от така наречената ни демокрация тя въобще не беше пипната. Явно върши добра работа и на новоизлюпените демократични феодали. Впрочем някой беше казал, че роба не иска демокрация. Роба иска да стане господар. Това обяснява всичко.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
http://www.pueron.org/pueron/forum/ © 2000-05 Snitz Communications Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05