Author |
Topic |
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/03/2008 : 13:12:17
|
1% от БВП за наука поискаха младите учени Мариана Конова 03.10.2008
5% от БВП за образование и 1% за наука още от бюджет 2009 поискаха младите учени от БАН.
Те обединиха около себе си учители от средното образование, преподаватели от ВУЗ-овете и професори от академията - в името на общата идея за по-добро финансиране на българското образование и наука.
Според движението на младите учени „Когито" ако до 2 години процентът от БВП за наука не бъде сериозно повишен „няма да има наука, няма да има учени и образование".
"Министерството изключително силно работи в тази посока." Всички се обединяват около идеята, че към момента е допуснато сериозно занемаряване на технологичното ниво на българската индустрия, образованието и науката не се развиват, а оцеляват в България.
Пресконференцията им съвпадна по час с церемонията в президентството, на която Георги Първанов връчи наградата Джон Атанасов - за постижения в развитието на информационното общество.
Година след протестите си младите учени от БАН не констатират никакъв напредък в отношението на българската държава към научните работници.
Според тях България няма ясни цели и приоритети в нито една сфера, включително и в образованието и науката.
Според Николай Николов, който миналата година участваше в стачните преговори по време на протестите на учителите, „очевидно само лоши неща се случват в системата на средното образование".
Той прогнозира, че много скоро няма да има учители, които да преподават в средното образование.
Професор Наум Якимов от „Нов български университет" е сред тези, които подкрепят младите учени и техните идеи. Сред проблемите, които проф. Якимов отчита, са фактите, че в последните години броят на докторантите, които започват своята докторантура е поне 10 пъти по-голям от броя на защитилите.
Според младите учени от БАН, ако сега не се инвестира в българската наука и образование, след време пораженията за цялата българска държава ще бъдат много значителни.
Те изтъкнаха, че до 2010 г. процентът БВП за наука трябва да достигне, според европейските изисквания, до 3%.
News.bg припомня, че на 1 октомври образователният министър Даниел Вълчев изтъкна, че този процент ще достигне 1% едва през 2013 г.
Според движението на младите учени в България увеличението от 76 млн. за наука ще доведе дори до по-лошо финансиране на българската наука на фона на цялостната инфлационна картина в страната.
„За привидно добрите обещания на образователния министър задкулисно се крие стратегията „разделяй и владей", която цели да накара учители, университети и БАН да застанат един срещу друг, вместо да се обединят заедно". |
|
|
kkabakciev
Bulgaria
616 Posts |
Posted - 10/03/2008 : 14:12:12
|
Лицето Наум Якимов, споменато в съобщението по-горе, се подвизаваше много дълги години като главен научен секретар на БАН.
В Устава на БАН е записано (още от създаването му през 1992 г.) следното:
Чл. 58. (1) Дейността на учените в БАН се оценява периодично по критерии и методика, утвърдени от Общото събрание на академията, допълнени съобразно научната област от научния съвет на постоянното научно звено [...]
Някъде около месец май 1999 г. лицето Наум Якимов призна лично пред мен (и пред свидетел), че
В БАН НЯМА КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ПО ЧЛ. 58 ОТ УСТАВА! С ДРУГИ ДУМИ, В БАН ИЗОБЩО НЕ СЪЩЕСТВУВАТ КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА. ТОЗИ НЕВЕРОЯТЕН ФАКТ ОБАЧЕ НЕ ПОПРЕЧИ НА ВЪПРОСНОТО ЛИЦЕ, И В КАЧЕСТВОТО МУ НА ГЛАВЕН НАУЧЕН СЕКРЕТАР НА БАН ТОГАВА, ДА ИЗГОВОРИ ДОСТА ВИСОКОПАРНИ СЛОВА ЗА БАН, ВКЛЮЧИТЕЛНО ЗА НАУЧНАТА ДЕЙНОСТ НА БАН! В ПОВЕДЕНИЕТО МУ НЯМАШЕ И НАМЕК НА НЕУДОБСТВО ОТ ФАКТА, ЧЕ ПО ЕДИН ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ФЛАГРАНТЕН НАЧИН САМАТА АКАДЕМИЯ ПОГАЗВА СОБСТВЕНАТА СИ НОРМАТИВНА БАЗА, КАКТО И ТОВА, ЧЕ ТОЙ САМИЯТ СЛЕДВА ДА НОСИ ОТГОВОРНОСТ ЗА ТОВА (ПОРАДИ ЕСТЕСТВОТО НА ДЛЪЖНОСТТА МУ)!
Останах повече от потресен от това признание, защото мислех, че така наричащото се Общо събрание (една епохално нагла геронто-комуно-ченгесарска шайка) все пак е създала някакви критерии и методика, но по някакви причини те не могат да се намерят, не се използват и т.н. Оказа се, както вече посочих, че .... просто няма.
ПРЕДСТАВЯТЕ ЛИ СИ?
БЪЛГАРСКА АКАДЕМИЯ НА НАУКИТЕ. ОБЩО СЪБРАНИЕ. УСТАВ. ГЛАВЕН НАУЧЕН СЕКРЕТАР. И НЯМА КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ЗА ОЦЕНКА НА НАУЧНОИЗСЛЕДОВАТЕЛСКАТА ДЕЙНОСТ! ПРОСТО НЯМА. ЕЙ ТАКА, АМИ НЯМА.
АБЕ, ЗА КАКВО ГОВОРИМ?
КАКТО СЪМ КАЗВАЛ И ПРОДЪЛЖАВАМ ДА КАЗВАМ, ТОВА НЕ Е ДЪРЖАВА, А Е ИСТИНСКА КОЧИНА!
А БАН Е ЕДНО СВЪРТАЛИЩЕ НА НЕКАДЪРНАТА И ПРЕСТЪПНА КОМУНИСТИЧЕСКА НОМЕНКЛАТУРА.
След тази моя среща (единствена) с лицето Якимов написах и публикувах статията "БАН СИ ОСТАВА БАСТИОН НА НОМЕНКЛАТУРАТА". Можете да я прочетете тук:
http://www.geocities.com/kkabakciev_politart1/BAN.html
След излизането на тази статия, вместо да наведе засрамено глава, лицето Якимов написа "Кабакчиев все още работи в БАН". Преди това лицето отишло в "Стандарт" и предложило отговор на статията "БАН СИ ОСТАВА БАСТИОН НА НОМЕНКЛАТУРАТА" (с това изречение вътре), но в "Стандарт" ВЕДНАГА МУ ПОСОЧИЛИ ВРАТАТА!
И заради това лицето Якимов написа горното изречение (наред с други нелепости) в някакъв стенвестник на БАН.
Още коментар нужен ли е? |
|
|
Svetlana
90 Posts |
Posted - 10/06/2008 : 07:44:09
|
Г-н Кабакчиев, Като филолог би трябвало да схванете иронията ми към министъра. Не съм изненадана от факта, че отново изопачавате думите ми, писани в друг сайт, но считам за излишно да обяснявам какво съм казала. Благодаря Ви, че ми напомнихте да не влизам или поне да не пиша във форуми, в които присъствате.
Svetlana |
|
|
kkabakciev
Bulgaria
616 Posts |
Posted - 10/06/2008 : 09:13:26
|
Уважаема Светлана,
Това съобщение показва, че Вашето мислене може би е близко до мисленето на комунистическите номенклатурчици - които, без всякакво съмнение, доминират в така наричащата се българска академична област, и които просто искат да продължават да присъстват в нея, като бъдат докрай абонирани за заплати.
Възможно е неволно да съм изопачил някоя Ваша дума. Но ако Вие сте сериозен учен, който знае как да аргументира тезите си, щяхте да обясните какво точно съм изопачил и да откроите още по-добре идеята, която защищавате. Съжалявам много, но с това заявление, че няма да влизате или поне няма да пишете във форуми, в които аз присъствам, се представяте като едно обидено малко момиченце, което нито има какво съществено да каже, нито, ако има, знае как да го направи.
Кабакчиев |
|
|
Svetlana
90 Posts |
Posted - 10/09/2008 : 07:25:18
|
Г-н Кабакчиев, Приемам извинението Ви, но ми омръзна да ме поучавате. Аргументи се противопоставят на аргументи, с каквито Вие забравяте да снабдите нелепите си обвинения. Безсмислено е да доказвам, че никого не съм наричала "добър човек" или че не принадлежа към призраците, които преследвате, защото Вие ще измислите нещо друго. Аз пък уважавам участниците във форума и нямам намерение да го пълня с лични разправии. Влизах тук за обмяна на идеи, каквато поне за мен не е възможна при Вашия стил на диалог.
Svetlana |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/12/2008 : 21:36:11
|
32 млн. лв. ще се дадат на ВУЗ в. Дума 11-10-2008
Сигурните пари от бюджетния излишък, които ще получат вузовете сега, са 25 млн. лв. Три милиона лв. получава ТУ-София за издръжка на студенти, граждани на ЕС, които вече не плащат обучението си тук, но за тях не се дава и субсидия, както и за двете гимназии към вуза в Правец и София. Ако положителното бюджетно салдо в края на годината превиши 3 млрд. лв., от следващите излишъци ще бъдат дадени още 7 млн. лв. за инфраструктурата на вузове, както и 11 млн. лв. за БАН - за ремонт на Етнографския институт с музей и за разработването на проектите за строеж на няколко академични блокове за млади учени при физичните институти на VIII км в София. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/13/2008 : 09:32:26
|
Частните уроци за ВУЗ удариха 2000 лева Дата : 13 Октомври 2008 г. 9:28 ч. www.actualno.com Цените в школите варират от неправдоподобните 120 лв. до 800 лв. за курс. Подготовката в училище не е достатъчна за влизане в елитните гимназии и университети. Кандидат-висшистите трябва да заделят близо 2000 лв. за допълнителна подготовка, ако са решили да влязат в реномиран български университет, показа проверка на "Монитор".
Повече от 800 лева на предмет искат реномираните школи за обучение на кандидат-гимназистите, а индивидуалните преподаватели излизат по 1000 лева за български и още толкова за математика.
Цените на частните уроци варират в зависимост от личната преценка на учителя. Най-често срещаната тарифа е между 700 и 800 лв. на курс по даден предмет, а в повечето случаи те са минимум два за вход във ВУЗ. Така два курса при двама учители ще излязат на родителите между 1400 и 1600 лв.
Различните помагала, сборници и други материали се заплащат отделно от джоба на абитуриентите. По този начин сумата набъбва с още 300-500 лв., а общата стойност за частна подготовка по два предмета за кандидатите за вузове излиза от 1700 до 2100 лв.
Малко по-различна е картината, ако подготовката се проведе в някоя школа. Цените варират от неправдоподобните 120 лв. до 800 лв. за курс. Ценовата листа се определя не по усмотрение на дадения преподавател, а в зависимост от хорариума часове по предмета.
Друг вариант за бъдещите висшисти са курсовете, които предлагат самите университети. Така, например, в Университета за национално и световно стопанство се предлагат курсове по български и математика за 800 лв., които са съботно-неделни. Допълнителните материали се купуват от самите ученици.
Софийският университет също предлага подготовка за кандидат-студентите, решили да получат висшето си образование там. Така за 72 часа за подготовка по български език и литература сумата е 450 лв.
Курсове по математика към СУ "Св. Кл. Охридски" могат да се намерят както за 210 лв., така и за 350 лв. Разликата в цените е в броя часове.
Курсовете в УНСС и в Софийския университет се провеждат или всяка събота и неделя, или събрани през зимната или пролетната ваканция.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/28/2008 : 10:15:16
|
Зам.-министър Ваня Добрева предложи двойни заплати за учените Интернет Медия БИГ.БГ 28/10/2008 8:20:00 Информация на вестник Дума
По новата система асистентът трябва да взима 660 лв., а професорът - 1540
Заплатите на преподавателите и учените у нас ще скочат на практика двойно, ако МС приеме предложението, което зам.-министърът на образованието и науката Ваня Добрева е внесла при министър Даниел Вълчев. Самата тя съобщи вчера, че идеята е асистентите и научните сътрудници да получават най-малко 3 минимални за страната заплати, доцентите и ст.н.с. II ст. - поне 5 минимални заплати, а професорите и ст.н.с. I ст. - поне 7.
След като правителството по лично настояване на премиера Станишев направи първа стъпка с увеличаването на докторантските стипендии до 450 лв. и на пожизнените възнаграждения за академиците, логично е да се направи и следващата стъпка за работещите в науката и висшето образование, каза Добрева. Сега асистентите и научните сътрудници получават по-малко от докторантите. Ще закрепим минимума на заплатите, който автономните вузове и организации могат да надграждат, каза още Добрева. В момента асистент взема около 380 лв., доцент - около 500 лв., а професор - около 700 лв. При минимална заплата 220 лв. за увеличението ще трябват около 300 млн. лв. годишно. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/30/2008 : 22:46:27
|
Вълчев се ядоса на учените, информира Дума.Frognews.bg
Министърът на образованието и науката Даниел Вълчев скочи разгневен и стремглаво напусна залата по средата на обсъждане на проблемите на науката в "Червената къща" в сряда вечерта. Поводът бяха думите на младия биолог Йордан Манасиев от БАН, че заплатата му е 300 лв., че след защита на дисертацията си е бил в Холандия и видял как безпаричието е довело науката ни до неизпълнимо изоставане в тематиките. По-добре ни убийте, да не се мъчим, каза Манасиев. Когато имате готовност да обсъждаме стратегията за науката, а не личните ви проблеми, тогава ме повикайте, заяви Вълчев, излизайки от залата. Това не са лични проблеми, сподириха го възгласи. Диалог не се получи. Присъствието на ученици от Френската гимназия и на предсрочно пенсионираната директорка Пенка Малинска още в началото ядоса министъра. Обявената тема бе "Реформа на институциите или повече пари за науката". Вълчев искаше дебати по проекта на МОН за стратегия за науката, но отрицателното становище за нея на научния съвет на ядрения институт при БАН бе последвано от още остри критики. След напускането на Вълчев доц. Леандър Литов от СУ подчерта да не се делят БАН и университетите, защото проблемите на науката са общи. Стратегията на МОН насажда преднамерено това разделение, коментираха учените, бурните изказвания продължиха близо 3 часа.
Министър Вълчев се разлюти срещу учени заради стратегия Маргарита Благоева в.Монитор 31.10.2008 г. Министърът на образованието и науката Даниел Вълчев си тръгна сърдит след дебат в "Червената къща". Причината е, че присъстващите учени от БАН и други университети остро разкритикуваха предлаганата от просветното ведомство "Стратегия за развитие на научните изследвания 2008-2018 г." "Наистина трябва да има повече финансиране, но всеки икономически грамотен човек може да прецени какъв ще бъде бюджетът за догодина с оглед на световната криза. Ние все пак предлагаме проектостратегия", ядно заяви министър Вълчев. В момента има заделени от бюджета едва 0,4% от брутния вътрешен продукт за наука, което ни нарежда на едно от последните места в Европа. За 2009 г. трябва да разполагаме с 310 млн. лв. повече, за да стигнем начертаната визия за 0,9% от БВП. "Науката у нас се поддържа по стандарт, защото има огромен дефицит и там, и в образованието. Малките заплати в сектора всъщност са социални помощи", обясни проф. д-р Богдан Богданов, председател на настоятелството на Нов български университет. Да се направи комплексен одит на научната дейност в България, за да се знае кой учен какви постижения има. 60 на сто от българската наука се правела в структурите на БАН.
Министър Даниел Вълчев участва в дебат за развитието на българската наука сряда 29 октомври 2008 - 22:26:30 http://www.focus-news.net
Хубаво е, че всички имаме желание за промяна, но не сме единодушни какво е състоянието на науката в момента. Това каза министърът на образованието и науката Даниел Вълчев на дебат на тема: “Реформа на институциите или повече пари?
Какво ще осигури развитието на българската наука?”, предаде репортер на Агенция “Фокус”. По думите на Вълчев на дискусията не е станало ясно дали БАН ще бъде реформирана или ще остане така както е сега. По отношение на финансиране на науката от държавата министърът изрази съгласие, че трябва да се отделят повече пари от държавния бюджет. “Аз самият съм недоволен от бюджета и от държавата”, заяви той. Министърът се обърна към младите учени, които присъстваха на дискусията с думите: “Вие за какво точно претендирате освен за пари?”. По думите на Вълчев е много важно да започне да се прави разграничаване между формалните учени и тези, които наистина правят наука. Участие в дискусията взеха учени от БАН, Софийски университет, Нов български университет и др. Те отправиха предложение за увеличаване на субсидията от държавния бюджет за наука. Министърът коментира това тяхно предложение с думите: “Ако идеята е просто да се съберем и да разкритикуваме държавата, това можете да го направите и без да ме каните”. Във връзка с изоставането на българската наука от европейската млад учен се обърна към министъра с думите: “Убийте ни, за да не се мъчим”. Тези думи подтикнаха министър Даниел Вълчев да напусне залата. Около 10-ма ученици от Френската гимназия се събраха пред Червената къща да протестират срещу уволнението на директорката на училището Пенка Малинска. |
Edited by - moderator on 10/31/2008 06:19:40 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/03/2008 : 06:35:07
|
Интелектуалният апартейд Образованието се превръща от право на всеки в стока само за платежоспособните Д-р. юр.н. Иван Аладжов 03.11.2008 в.Дума
"Всяка комерсиализирана образователна система е по принцип недемократична. Не случайно постоянното повтаряне на думата "свобода" окончателно ликвидира демократичното самоуправление на университетите, а тъй нареченото тяхно "отваряне" за обществото представлява фактически само предоставянето им на произвола на капитала. А там, където управляват пазарът и счетоводният контрол, всяка форма на демократичност се превръща в лош виц."
5 ноември е МЕЖДУНАРОДЕН ДЕН ЗА БОРБА СРЕЩУ ПРИВАТИЗАЦИЯТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО. Днес сме свидетели как под натиска на апологетите на неолибералните пазарни догми протича вълна от приватизационни "реформи" във всички сфери на обществения живот. След приватизиране на повечето социално значими сектори в производството и услугите, като водо- и електроснабдяване, здравеопазване, транспорт и телекомуникации апетитите на транснационалния капитал преди време се насочиха и към образованието. Във все по-голям брой училища и университети по света днес вече властват законите на пазарната джунгла. Обществените учебни заведения или са приватизирани, или са подложени на целенасочен финансов натиск, водещ до тяхното неизбежно приватизиране. Особен феномен, който съпровожда този процес, е, че колкото по-несигурно е финансовото положение и професионалното бъдеще на широки слоеве от населението, толкова по-податливи са те на внушенията на лобистите от частни фондации и мозъчни тръстове за ползата от пазарните реформи в образованието. Начинът, по който неолибералните фундаменталисти прокарват своите внушения навсякъде по света, е елементарен и привидно логичен: "Само с най-доброто образование вие ще бъдете застрахован срещу безработица и съкращения на глобализирания световен трудов пазар. А доброто образователно ниво се гарантира само от скъпоплатеното частно обучение." В това твърдение според тях няма нищо чудно - на пазара за качеството винаги се е плащало скъпо. Самото раздържавяване на учебните заведения навсякъде по света се провежда по една и съща схема. Първоначално в обществените образователни заведения
се въвеждат пазарни механизми
Образованието се прави платено с постоянно увеличаващи се такси за обучение. За увеличение престижа на заведенията се въвежда конкурентното начало в подбора на кадрите и на обучаващите се, чрез конкурси се избират най-добрите преподаватели и най-талантливите ученици и студенти. По този начин определени учебни заведения се превръщат в "запазена марка". Тяхното реноме настойчиво се популяризира чрез реклама, а извоюваното име им позволява допълнително да вдигат учебните такси. В същото време постоянно се намалява държавният дял в тяхното финансиране с оправданието, че липсват средства за целта. При това старателно се премълчава обстоятелството, че дефицитът в държавния бюджет съвсем не е случайно явление, а е резултат от целенасочена данъчно-фискална политика на неолибералната, капиталистическа държава, която облагодетелства частния капитал за сметка на държавния бюджет. Под натиска на предприемаческото лоби законодателите все повече занижават данъчните ставки за големите корпорации, а армия от наемни финансови консултанти неуморно се труди за намаление или дори за пълното избягване на данъчните плащания на частния бизнес и свръхбогатите. По този начин в Германия се е стигнало вече до феномена, че там, където са се заселили най-заможните немци - около Щарнбергерското езеро в Бавария, общините са пред финансов фалит, тъй като получават най-малко данъци. Лишени по този перфиден начин от необходимите средства, обществените учебни заведения, за да оцелеят, са принудени да търсят
алтернативни източници на финансиране
Освен повишението на учебните такси, като "спасител" за тях в този критичен момент се появява частният капитал. Стратегическата му цел е да приватизира част или изцяло задлъжнелите заведения, след което да определя самостоятелно цената и приоритетите на образованието, което те предлагат, и да печели от тази обществено необходима дейност. Този елементарен механизъм прави образованието недостъпно скъпо за широка част от населението, а учебните заведения - напълно зависими от частните им собственици. Негативните последици на този приватизационен процес са неизбежни, но грижливо се премълчават от фанатизираните пропазарни пропагандатори. Така например старателно не се вдига много шум около това, че таксите за обучение в частните университети в Германия достигат 20 000 евро, във Великобритания до 30 000 евро, а в САЩ дори до 50 000 долара за година. Таксата в България за частните университети вече също достига няколко хиляди лева на година. А от 2007 г. се вдигна и таксата в държавните университети, вече надхвърляйки 1000 лв. на година. В резултат на това обстоятелство хиляди бедни и семейства от средната класа, които желаят да дадат солидно образование на децата си, неспасяемо задлъжняват с всички произтичащи от това фатални за тях последствия за цял живот. И всичко товa, без те да имат абсолютно никаква гаранция, че тази инвестиция от общо около 250 000 долара някога наистина ще се изплати, имайки предвид растящата безработица и сред висшистите. А животът и бъдещето на тези хора се превръщат в хазарт с неясен изход. По този начин към съществуващото разслоение в съвременното капиталистическо общество се прибавя и образователната сегрегация - изграждането на интелектуални елити, произхождащи само от заможните слоеве. Това следствие от пазарните отношения в образованието окончателно циментира трайното разделение на хората на бедни и богати, на малцинство с осигурено бъдеще и на хора без перспектива. Пазарната либерализация на образованието води и до още отрицателни резултати, засягащи и другата страна на процеса - успелите да оцелеят държавни учебни заведения, които все още предлагат обучение на достъпни цени. Частните университети, които освен че вземат
много високи такси от студентите си
настояват да бъдат не само равнопоставено субсидирани от държавния бюджет, но претендират (и то с успех) дори за по-голяма финансова помощ от държавата с цел догонващо изравняване на дотациите. Така например на частните университети в Германия като "Витен-Хардеке" се отпускат по-високи субсидии на студент, отколкото на държавните. Това ги прави още по-богати за сметка на обедняването и влошаването на нивото на обучение в обществените учебни заведения. Резултатите от тази политика вече се усещат осезателно в Германия - в библиотеките на държавните университети има остър недостиг на нови книги. В бедните страни, където поради липса на бюджетни средства държавата не може да субсидира частните университети, последните се позовават на принципа на равнопоставеността и изискват да се замрази финансирането и на обществените учебни заведения. Вследствие на това те изпадат във финансова криза и в крайна сметка попадат в клопката на приватизаторите. И въпреки че частните университети вследствие на двойното финансиране (такси + субсидии) плуват в пари, нивото на образованието в тях често пъти е значително по-ниско от това в сравними държавни висши учебни заведения. Купуването на изпити и дипломи в тях е нерядко явление - там всичко е стока, която си има своя цена. Примерите за скъпо струващо и нискокачествено частно образование в България са безброй. Но това е така не само в слабо развитите страни. Поради нередности в частния немски университет "Витен-Хардеке" бе препоръчано той да закрие някой специалности, които не отговарят на стандартите. За съжаление въпреки многото негативни примери от частното образование, както в индустриално развитите страни, така и в тези от периферията (към която принадлежи и България), те най-често не водят до осъзнаване на обществото за рисковете от този род приватизации. Защото чрез скъпа реклама, платени положителни публикации, манипулативни внушения и високи такси, като грижливо лансиран израз на отличаваща тези студенти корпоративна идентичност, частните университети са успели да си изградят образ на елитарни инкубатори на кадри и не губят платежоспособната си клиентела. Те наистина са овладели перфектно начина за изграждане на идеална фасада, за поддържане на мита за уникалност и виртуозно владеят изкуството да продават образователния си продукт в луксозната опаковка на запазена търговска марка на максимално възможната цена. Приватизирането на образованието и комерсиализирането на науката имат и друг особено важен аспект: те поставят тези изключително важни за обществото сфери изцяло под диктата на частната икономика, ориентирана изцяло към реализиране на
максимална печалба
и ги правят идейно и финансово зависими от интересите на собствениците. По този начин сериозно се ограничава свободата на науката, а всички приказки за нейното демократизиране се превръщат във фарс. С пълно право френският проф. Кристиян дьо Монтанбер от университета "Марк Блох" критикува това развитие: "Тъй като университетите се подчиняват на частните предприятия и фондации, те вече на могат свободно да избират методите и формите на своята изследователска дейност и да решават кои резултати и научни постижения да публикуват... Дори и без специални забрани учените проявяват изпреварващо послушание и се ориентират по интересите на своите меценати... Още по-зле стоят нещата в дисциплините, които би трябвало критично да анализират общественото развитие. Там учените са поставени пред алтернативата или да се упражняват във въздържание при изразяване на своите убеждения, или да се подмазват на властимащите... Съдържанието на предметите в новите магистърски дипломи трябва обезателно да отговаря на професионалните изисквания на моментния трудов пазар. Такава система на обучение се задоволява с по-елементарни научни изисквания... А научни дисциплини, които в момента не се търсят на пазара на труда, в бъдеще въобще няма да се преподават." Не е необходимо да притежаваме особена фантазия, за да си представим какви ще са последствията от такава неолиберална приватизационна "реформа" и на образованието в България. За голям брой българи то ще се превърне в по-нискокачествена стока с недостъпна цена. Но най-лошото от подобна приватизация е, че независимо от повтаряния до втръсване мит за равния шанс, който пазарната икономика предлага на всички, в обществото ще се въдвори образователен апартейд за младите хора от небогати семейства. Защото равният шанс в този свят на парите при различни финансови възможности е абсурд, тиражиран за заблуда на наивните. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/11/2008 : 20:40:09
|
Млади учени поискаха повече пари 11 ноември 2008 / News.dir.bg В Национална стратегия за развитие на научните изследвания (2008-2018 г.) липсва анализ на реалното сегашно състояние на научните изследвания на страната, на тяхното ниво и възможности. Това се посочва в становище на Съюза на учените в България по проекта за стратегия, предаде БТА. Членове на движението на младите учени КОГИТО посетиха президента, Министерския съвет и кмета на София, за да настояват за увеличение на финансирането на научните изследвания през следващата година. Те развяха знаме с надпис "5 процента + 1 процент от БВП за 2009 година". Според Съюза на учените са необходими ясни цели, работни текстове, които не търпят разказвателни и поучителни изречения, най-общи обяснения за ползата от едно действие. От съюза посочват, че много по-добре и обстойно трябва да бъде разработен въпросът за академичните и образователни структури, като трябва да бъдат отразени оценка на техните действия и възможности, за разширявaне на правата и задълженията им, принципите на сътрудничество и взаимодействие, формите и подходите за частично или пълно обединение. Според организацията, в стратегията липсва много важна част, свързана с усъвършенстването на дейността на държавните институции по отношение на науката и научните изследвания, като база за развитие на икономиката, основана на знанието. Стратегията трябва да посочва принципите и механизмите за решаването на такива въпроси като ред и начин за определянето на размера на средствата за наука, като част от БВП, за фонд "Научни изследвания", за институционална подкрепа на държавните научни организации и висши училища, за трудовите възнаграждения на учени и изследователи. Според съюза трябва да бъдат разгледани въпросите за фундаменталните изследвания - в какъв обем ще се извършват и какви средства ще се заделят за тях. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/22/2008 : 14:03:11
|
Даниел Вълчев: Като процент от БВП парите за образование наистина са намалели 22 Ноември 2008 | 13:15 www.express.bg Вицепремиерът и министър на образованието Даниел Вълчев призна, че парите за образование в бюджета за догодина са намалели в сравнение с тазгодишния като процент от Брутния вътрешен продукт (БВП). От 4.22% за образование през настоящата година, през 2009 година те ще бъдат 4.06%, каза Вълчев пред Дарик радио.
Като абсолютна стойност обаче имало увеличение с 370 милиона лева на парите за образование. „Това не са парите на министерството, тъй като като 9/10 от тях отиват в общините”, поясни просветният министър. Даниел Вълчев добави, че може би от показателите в бюджета не се вижда толкова ясно, че държавата смята образованието като приоритет, но от гледна точка на усилията, той лично смята, че се вижда, че образованието е приоритет. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/22/2008 : 18:21:40
|
Надписват студенти заради 6,5 млн. лв. 11 висши училища ощетени от бюджета за 2009 г. в. Монитор 21-11-2008
Министерството на образованието и науката (МОН) е заложило в бюджета за догодина 6678 студенти повече, отколкото са те всъщност. В резултат на надписаните бройки, следващи във ВУЗ, министерството ще получи близо 6,5 млн. лв. по-висока субсидия за издръжка на висшите учебни заведения. "Те обаче няма да отидат в университетите, тъй като МОН оперира с държавния бюджет и ще разпредели за ВУЗ-вете толкова, колкото реално са учещите при тях. Според нашите изчисления общо студентите в България са 130 000, а не 136 678, колкото залага МОН в бюджета си. Получават се едни кухи средства, които не знаем кой и как ще ги използва", обясни Лили Вълчева, председател на Синдиката по висше образование и наука. Във ведомството на Вълчев са заложили базов ръст на издръжката на студент за догодина от 8%. Така държавата ще плаща на университетите по 963 лв. за всеки бъдещ висшист, докато за тази година субсидията е 890 лв. Някои от висшите училища обаче получават повече средства, тъй като им се полага допълнителен коефициент по професионални направления. За следващите медицина например той е най-висок - 9,4%. Това обяснява и различния ръст на средствата при отделните ВУЗ-ове. Медицинският университет-София ще разполага със субсидия от 37 на сто повече от тази година, докато 11 други висши училища са ощетени от бюджет 2009 г. Така е с университета "Асен Златаров"-Бургас, УНСС, Техническия университет-София, Лесотехническия, Висшето строително училище, Софийския университет, "Стопанска академия"-Свищов и др., при които заложеният ръст е между 13 и 17%. "Предвидените за висше образование 390 млн. лв. не са съвсем недостатъчни, но не може да има толкова различен подход към отделните висши училища. Ние искахме от ректорите да увеличат заплатите на работещите с 20% от догодина, но сега никой не знае дали това ще стане. Ако броят на студентите е реалният, университетите ще могат да получат издръжка от 1060 лв. за учещ годишно и да покрият разходите си", допълни Вълчева. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/24/2008 : 06:11:15
|
Според проекта на стратегията за научни изследвания: Диференцираното заплащане е необходимо за насърчаване на научната дейност от Дневник 23 ноември 2008
За да се насърчи научно-изследователската дейност в университетите, трябва да се въведе диференцирано заплащане на преподавателите. То трябва да се определя от участието в научно-изследователски проекти и според публикационната активност на изследователите, смята проф. Недю Попиванов - зам.-ректор на Софийския университет "Св. Климент Охридски" (СУ). Той представи на международна конференция проекта за стратегия за научните изследвания на висшето училище. За изготвянето му е била сформирана работна група с представители от всички факултети. С научната проява започна честването на 120-годишнината на Софийския университет и на висшето образование у нас.
Стратегията предвижда още нови трудови договори, в които участието в научните изследвания е основно изискване към университетския преподавател. Трябва да се въведе и система от стимули за насърчаване на върховите постижения в науката, като награди и стипендии за млади преподаватели. Диференцираното заплащане да бъде въведено до март 2009 г., предложиха от работната група, изготвила стратегията. Като предизвикателства пред науката преподавателите отбелязаха проблемите на прехода и отговорността от членството в ЕС. Друго препятствие пред развитието на научната дейност у нас е характерът на съвременната наука, която става свръхдинамична, отворена, глобална и изисква повече ресурси. От друга страна, състоянието на научната дейност у нас се характеризира с откъснатост от производството и динамиката на пазара, заяви още Попиванов . |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/26/2008 : 12:48:13
|
25 млн. лв. получават висшите училища www.news.bg 26.11.2008 25 млн. лв. са преведени днес на висшите училища от бюджетния излишък.
Те са предназначени за подобряване на образователната и на научната инфраструктура, както и за ремонти на студентски общежития, съобщи БНР.
Това каза пред журналисти главният секретар на МОН Димитър Танев при посещението на министъра на образованието и науката Даниел Вълчев в Централната лаборатория по оптичен запис и обработка на информацията при БАН.
В тези средства са и петте милиона лева, преведени от правителството на Софийския университет за 120-годишнината му, уточни Танев.
Той отчете, че са предвидени и 11 000 000 лева от бюджетния излишък за БАН, които се очаква да бъдат предоставени през декември.
|
|
|
Topic |
|
|
|