Author |
Topic |
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 09/15/2007 : 14:51:33
|
Пореден протест на учените www.news.bg 15.09.2007
Десетки учени се събраха на поредния протест на столичния площад „Батенберг", предаде БНР. Движението е под надслов „Образованието и науката - национален приоритет".
Със скандиранията „Чуйте ни", „Приоритет" и освирквания започна митингът на младите учени, който се провежда е непосредствена близост до образователното министерство.
Към шествието на учените, което тръгна от НДК, се присъединиха и много минувачи.
Научните работници настояха отново за отделяне на повече средства за научни изследвания и увеличение на заплатите в сектора.
За пореден път де излагат исканията си за удвоено финансиране на образованието и науката в бюджет '2008, както и за европейски стандарти във финансирането на учебната и научно-изследователска дейност.
В декларация в защита на образованието и науката, учените настояват образованието и науката да бъдат издигнати като основен приоритет в развитието на страната. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 09/17/2007 : 13:40:31
|
Станишев: Законопроектът за кредитиране на студентите е почти готов 17 септември 2007 г. 14:06 ч. www.actualno.com Станишев посочи, че до 2010 г. България трябва да отделя близо 3% от БВП за научни изследвания "Законопроектът за кредитиране на студентите и докторантите е почти готов, и предстои да бъде разгледан в много скоро време от Министерския съвет." Това каза премиерът Сергей Станишев при откриването на учебната година в УНСС.
Той обеща да бъде организирана широка обществена дискусия за законопроекта с участието на министри, с представители на академичните среди, и студенти.
Станишев посочи, че въвеждането на студентското кредитиране няма да означава отказ на държавата от останалите форми на студентско подпомагане - най-вече чрез студентските стипендии. "Моделът на кредитиране ще се основава на банковата система у нас, която е достатъчно разгърната", каза той.
"Държавата ще поеме значителна част от рисковете, които ще се поемат и от банките при реализацията на този законопроект, след като той бъде гласуван от НС", каза премиерът.
В отговор на студентски въпрос за това каква е стратегията на държавата за подпомагане на науката и иновациите, Станишев посочи, че до 2010 г. България трябва да отделя близо 3% от БВП за научни изследвания.
"Държавата ще изпълни своя ангажимент в тази насока, но нека и българският бизнес направи това", призова министър-председателят.
По думите му има нови възможности за усвояване на допълнителни средства за наука от фондовете на ЕС. "Това може да стане чрез създаването на научно-приложни центрове, които да се финансират от държавата и от ЕС", допълни Сергей Станишев. |
Edited by - moderator on 09/17/2007 13:41:19 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 09/21/2007 : 13:49:13
|
ОИСР: Образованието гълта все повече средства, но без резултат
в. Дневник 20-09-2007
Днес все повече страни по света отделят огромни средства за сферата на образованието в опит да се превърнат в "икономики, базирани на знанието". Причината за това е властващото убеждение, че по-квалифицираната работна сила е ключът към по-голяма конкурентоспособност. Крайните резултати обаче често се разминават с очакванията, тъй като инвестирането в образователната система невинаги е правопропорционално свързано с ефективността й. Този извод прави Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в Европа (OИСР) в годишното си проучване "Поглед върху образованието" (Education at a glance - 2007), проведено в над 30 страни. Съгласно доклада като цяло за образователната сфера днес се харчат повече пари от когато и да било, като средствата са нараснали с 41% от 1995 г. насам. Значителна част от тях са отишли за университетите. Списъка водят Израел, Исландия и САЩ, които отделят неколкократно повече средства от страни като Португалия, Естония и Русия. Според автора на проучването Андреас Шлайхер обаче САЩ са един от примерите, че големите инвестиции в тази сфера невинаги водят до по-добри резултати. По негови данни САЩ отделят немалък дял от своя БВП за образование, но само малка част от тях "достигат класните стаи". Сред държавите в другия край на скалата са Австралия, Канада и Япония, където образованието е на високо ниво въпреки по-скромните средства, влагани в него. По думите на Шлайхер учудващите на пръв поглед резултати на страни като САЩ се дължат на факта, че отделяните средства невинаги се оптимизират достатъчно. За разлика от други области ефективността на образователния сектор през последните няколко години не се е повишила, тъй като "качеството на обучението е останало до голяма степен непроменено, докато вложените средства постепенно се увеличават". Според аналитика обаче при подобаващи реформи в училищната сфера, както и с въвеждането на по-ефективни техники на преподаване сегашните резултати могат да бъдат достигнати с 30% по-малко финансиране. Социално-икономическата среда, от която произхождат децата, продължава да има съществено влияние върху шансовете им за по-добро образование, най-вече в страните от Западна Европа. В много държави етническият произход на учениците също има голямо значение, като общата тенденция е, че деца, които са второ поколение имигранти, се представят по-добре от първото поколение. Едно от по-оптимистичните открития на доклада е, че като цяло се е увеличил броят на хора, завършили полувисше или висше образование през последните години. Днес над 80% от жителите на 30-те най-развити страни в света имат гимназиално образование, което е със 7 на сто повече отпреди десет години. Процентът на хора с висше образование също се е покачил значително благодарение на факта, че все по-голяма част от завършилите гимназия младежи избират да продължат образованието си. Желанието на младите да посещават университет обаче е пряко свързано с продължителността на обучението. В страни като Австралия, Италия, Холандия, както и в скандинавските страни, където програмите са по-кратки, хората със завършено висше образование са над 40 на сто. В държави като Германия и Австрия обаче процентът е двойно по-малък. Също така хората с университетски дипломи си намират стабилна и добре платена работа много по-лесно в сравнение с тези с полувисше образование. Тази тенденция е особено ярко изразена в страни като Чехия, Германия, Ирландия и Словакия. В повечето страни увеличаващият се брой висшисти обаче не е довел до по-голяма безработица сред по-зле квалифицираните части от населението, сочи проучването. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 09/24/2007 : 12:44:07
|
Световната банка ни съветва да удвоим производителността на труда 24.09.2007 Frognews.bg Ако България иска да настигне доходите в ЕС, ръстът на производителността трябва да бъде удвоен. Този извод правят експертите на Световната банка в доклада си, посветен на ускоряването на конвергенцията на България.
Според тях, сегашната производителност на труда в България, дори и да продължат реформите, няма да позволи нивото на доходите да достигне европейското, съобщава News.bg. Производителността на труда в България се увеличава с 2 % годишно от 2002г. насам, отбелязват експертите.
Поради натиска за увеличаване на заплатите има опасност заплатите да изпреварят ръста на производителността на труда, освен това мобилността на труда е ниска и в някои сектори има недостиг на работна ръка.
Всичко това означава опасност от повишаване на инфлацията и забавяне на икономическия растеж, предупреждават от Световната банка.
Необходимо е да се развива и поощрява обучението през целия живот, а активните мерки на пазара на труда да бъдат насочени към прелификация. Доходите на глава от населението в България са едва 1/3 от доходите на глава на населението в ЕС, добавиха експертите.
България според банката трябва да предприеме смели реформи в образованието, да укрепи научно изследователската и развойна дейност, което изисква конкурентен и гъвкав пазара на труда.
Експертите акцентираха и върху слабото участие на частния сектор у нас във финансирането на научните изследвания. Според техните препоръки необходими е да се стимулира финансирането от индустрията за науката, което е най-трудно постижимо. |
Edited by - moderator on 09/24/2007 12:45:08 |
|
|
nivine
145 Posts |
Posted - 09/24/2007 : 22:10:37
|
Питате ли се защо представителите на така наречената академична общност - доценти и професори не стачкуват. Ами защото те са сигурни, че ако сега след учителската стачка, учителите успеят да получат повишение от 30%, то веднага след това автоматично академичните кадри ще получат 40%. Затова си седят и си чакат друг да им свърши работата. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 09/25/2007 : 13:06:25
|
ЕК:Висшето бг образование запада 24 Септември 2007, 11:07 Източник: News.dir.bg
Висшето образование в България запада, младежите масово се насочват към следване навън, а броят на преподавателите драстично надвишава рационалния. Тези констатации идват от Европейската комисия и би трябвало сериозно да заинтригуват просветния министър, който тези дни е на гребена на вълната заради бурните процеси и в средното, и във висшето образование, пише в. "Дневник". Сравнението с останалите европейски държави съвсем справедливо ни поставя на опашката по всички показатели освен по очевидния - че студентите масово емигрират в чужбина, докато броят на преподаващите във висшите учебни заведения си остава непроменен. Което потвърждава и тезата на български експерти, че вместо за повишаване на качеството на обучението парите отиват за поддържане на заетостта сред преподавателите. Констатацията на Европейската комисия е много навременна предвид кризисната ситуация в най-стария университет в страната - СУ "Св. Климент Охридски", който може и да не отвори врати на 1 октомври заради недостиг на средства. Същият проблем е сковал и средното образование - от днес повечето училища също хлопват кепенците с искането заплатите на учителите да се увеличат двойно. Ситуацията в България, разбира се, има своето обяснение - тук образованието (по социалистическа традиция) не е проблем от първостепенна важност, затова негативните процеси в него остават извън фокуса на управляващите. Затова парите в този сектор не се харчат рационално и въпреки набъбването на изучаваната материя като количество качеството й обратно пропорционално спада.
|
|
|
Andrey_Kurtenkov
Bulgaria
578 Posts |
Posted - 09/27/2007 : 13:25:32
|
quote: Originally posted by nivine
Питате ли се защо представителите на така наречената академична общност - доценти и професори не стачкуват. Ами защото те са сигурни, че ако сега след учителската стачка, учителите успеят да получат повишение от 30%, то веднага след това автоматично академичните кадри ще получат 40%. Затова си седят и си чакат друг да им свърши работата.
Това, разбира се, е така, но има и една друга, по-дълбока причина - просто за средностатистическия български професор (и доцент) образованието просто не е ценност. Ето защо те - не прсто не стачкуват - те изобщо не се интересуват от стачката. Всъщност и моето отношение към стачката не беше еднозначно, но сега категорично я подкрепям - заради невероятно просташкия начин, по който националните електронни медии се опитват да ни настройват срещу нея. В днешния в-к "Сега" има една много хубава статия, която ми спестява дългите обяснения за отношението ми към стачката: http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2768§ionid=5&id=0001201 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 09/29/2007 : 16:20:45
|
Pумъния вдига заплатите в образованието 29.09.2007 www.news.bg
От 1 октомври в Румъния влиза решението на правителството за увеличение на заплатите на учителите и на университетските преподаватели.
След увеличението на заплатите, което ще е до 23 %, заплащането на преподавател с максимална степен на квалификация, става 560 евро, а началната ще е 270 евро.
Професорите в държавните университети ще взимат около1 100 евро, а асистентите близо 370, съобщава БНР.
6 % от БВП ще отдели Румъния за образователната сфера следващата година.
Румънското правителство взе това решение след стачките на работещите в образователната сфера в страната в началото на лятото, които заплашваха започването на учебната година. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/05/2007 : 17:23:53
|
Антон Дончев: Много от учителите знаят по-малко от своите ученици 5 Октомври 2007 | 13:55 www.express.bg
Проблемът е в образованието, а не в заплатите. Това заяви на пресконференция академик Антон Дончев по повод учителските протести, предаде агенция Фокус. "Това, което се случва в българското образование, не е нормално", коментира академикът. Според него нивото да българското образование е спаднало значително през последните години и в момента много от учителите знаят по-малко от своите ученици. "Не бива една образователна система, каквато тя беше при тоталитаризма, да създава по-добри кадри от сегашната система, която уж трябва да е по-добра", подчерта академик Дончев.
"Самият факт, че говорим за учителски заплати, означава, че изобщо не схващаме дълбочината на проблема", категоричен бе Антон Дончев. "От сутрин до вечер говорят само за пари", посочи той и допълни, че да се говори само за пари е трагедия на нашето общество. Искането на увеличение на заплатите е "естествено", според Антон Дончев, но той постави и въпроса за качеството на образованието. "Всички учители имат права, но и отговорности", посочи той. Правата и отговорностите трябва да бъдат равни, е неговата позиция. Според Антон Дончев както управляващите, така и учителите, трябва да бъдат попитани какви са техните отговорности. По думите на академика не бива стачката да пречи на образователния процес. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/06/2007 : 09:38:56
|
Издръжката на един ученик струва по-скъпо, отколкото тази на студент 5 октомври 2007 г. 20:56 ч. www.actualno.com Това каза министърът на образованието и науката Даниел Вълчев по време на преговорите с училищните синдикати.
Издръжката на един ученик в средното училище струва повече от тази на студент. Това каза министърът на образованието и науката Даниел Вълчев по време на преговорите с училищните синдикати. Затова трябва да бъдем особено внимателни при разпределянето на парите в сферата на образованието, посочи Вълчев. Исканията на бюджетните организации към правителството са с 10 млрд. лева повече от възможностите на държавата, допълни той.
Затова според него заплатите на учителите не трябва да се разглеждат отделно от останалите възнаграждения на работещите в бюджетната сфера, а да бъдат съобразени с тях. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/10/2007 : 15:59:59
|
Българите се гордеят с учените си Ива Иванова 10.10.2007, www.news.bg
Грижата на управляващите за науката не съответства на очакванията за 21 век.
Това показват социологически изследвания на нагласите и отношението към българската наука, проведени по различни извадки от социологическия институт на БАН и от НЦИОМ.
Според двете изследвания държавата трябва да отделя повече средства за наука.
Като основен източник за финансиране на науката изследваните лица позочват държавния бюджет.
На второ място те поставят бизнеса. Според почти всички анкетирани на бизнеса трябва да се осигуряват стимули, за да инвестира той в науката. В представите на българите бизнесът не е склонен да инвестира в наука.
Член-кореспондент Атанас Атанасов от социологическия институт на БАН съобщи, че в развитите страни 80 % от парите за наука се дават от бизнеса и 20% - от държавата, а в малките и бедни страни е обратното - 60% се дават от държавата и 30-40% от бизнеса.
Според Атанасов в България трябва да се осигури за наука такъв процент от БВП, че да бъде достигнато поне средното равнище на страните от ЕС - 1.5 - 1.8%.
Сега за наука се отделят едва 0.4% от БВП у нас. За сравнение Атанасов посочи, че в Румъния всяка година увеличават средствата за наука с определен процент, така че 2010 - 2015 г. да се изравнят със страните от ЕС.
В бюджет ‘2008 се предвижда да бъдат включени 50-60 млн. лв. за научни изследвания, за да се засилят проектите, но това е капка в морето, коментира Атанасов.
Много сериозно стои въпросът за осъвременяването на изследователската инфраструктура, отбеляза още Атанасов.
Социологическите изследвания показват, че българинът вярва на своите учени и се гордее с тях. Две трети от изследваните лица оценяват високо ролята на науката за развитие на познанието, образование и културата на нацията.
По заплащането на учените в България анкетираните смятат социалният им статус за много лош или лош.
Професорската начална заплата в България е 600 лв., а в Румъния - над 1000 евро, посочи Атанасов.
Според изследваните лица, българските учени не бива да са най-онеправданата прослойка. Резултатите от изследванията ще бъдат включени в доклада на председателя на БАН, който ще бъде изнесен в петък по повод 138-годишнината на БАН - втората най0стара институция България, съобщи Атанасов. |
Edited by - moderator on 10/10/2007 16:00:22 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/15/2007 : 19:58:20
|
Ваня Добрева: Справедливо е заплатите на преподавателите и учените да се увеличат заедно с тези на учителите Фокус Нюз 15-10-2007
Още на 9 септември премиерът категорично заяви, че образованието е приоритет на правителството за 2008 г., но това остана незабелязано – може би заради сегашната ситуация. Този приоритет съвпада с исканията на научните организации и висшите училища – т.е. преди те да изразят своето искане, премиерът подчерта един от управленските приоритети. Това заяви за Агенция “Фокус” зам.-министърът на образованието и науката Ваня Добрева. Според нея е справедливо, след като учителите получат увеличение на трудовите си възнаграждения, да бъдат увеличени заплатите и на хората, които се занимават с наука и които преподават в университетите. “Това обаче трябва да стане в рамките на възможностите на държавния бюджет”, категорична бе Добрева. Тя допълни, че проблемът за заплатите във висшето образование и науката е на структурите, свързани с висшето образование и науката, тъй като те са автономни. “Това са най-ощетяваните съсловия в последните 17 години. За съжаление, през последните две седмици стачката се промени като характер, тя вече е политическа стачка. Смятам, че обществото ни не печели от това – тук не става въпрос дали това правителство ще управлява, или не. Обществото не печели от политизиране на едни справедливи искания”, категорична бе Добрева. Тя допълни, че Народното събрание е приело програма за средното образование, която действа от тази година. Според нея са отпуснати 171 млн. лева – това е първата инвестиция след 1989 г. “Няма как като с магическа пръчка да бъдат решени всички въпроси, независимо, че исканията са справедливи. Аз също се занимавам с преподавателска дейност и също се чувствам като от хората, които протестират”, допълни зам.-министърът на образованието. Добрева отказа да коментира качеството на квалификацията на специалистите по педагогика, които излизат от висшите учебни завадения. На въпрос защо именно в тази специалност може да се влезе с доста нисък бал, Добрева отговори: “Трябва да попитате висшите учебни завадения – те са автономни”. Запитана как се отразява стачката върху самите ученици, Добрева заяви: "Мога да ви отговоря като родител - негативно. Те съвсем ясно съзнават, че ще е много трудно да наваксат материала, изгубен през този един месец. От друга страна - те подкрепят своите учители. Децата се чувстват дезориентирани и демотивирани". |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/16/2007 : 12:07:53
|
6% от БВП за образование - в Румъния www.news.bg 16.10.2007 г. 6% от Брутния вътрешен продукт ще отдели Румъния следващата година за образование. Това е процентът, който отговаря на предвидените близо 7 милиарда и 700 милиона евро в бюджета за 2008 година. Това е съобщил румънският министър на образоанието, цитиран от Инфорадио.
Освен ремонт на хиляди училища и детски градини, се редвижда и изграждането на нови. Няколкостотин ще са новите учебни заведения, които ще бъдат построени.
Министърът е обяснил, че ще има средства за създаването на над 200 пилотни училища за изкуства и занаяти. Част от тях вече са започнали да функционират.
Припомняме, в началото на септември румънските учители също стачкуваха. Освен повишение на заплатите, сред техните искания беше и увеличаване на процента от БВП за образование и подобряване на условията за работа. От своя страна България е предвидила 4.1% от Брутния вътрешен продукт за образование догодина.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/29/2007 : 13:52:03
|
7 млн. евро заплата за камериерката на султана на Бруней 29 Октомври 2007 www.express.bg
Камериерката на султана на Бруней Хасанал Болкиах, един от най-богатите хора в света, получава 7 милиона евро годишно. Публикуваният неотдавна списък на разходите на султана на малката държава в Югоизточна Азия с 375 000 души население, сочи, че султанът изключително добре плаща на хората си. Неговият пресаташе получава 9 милиона евро годишно, а учителят му по бадминтон – 1,8 милиона евро. Султанът на Бруней, чието богатство се оценява на 15 милиарда евро, живее в палат с 1700 стаи.
|
Edited by - moderator on 10/29/2007 13:52:29 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/30/2007 : 09:05:00
|
Учени обявяват война на кабинета в. Монитор 27-11-2007
Учени, студенти и преподаватели заплашиха с масови протести, ако министърът на финансите Пламен Орешарски не предвиди в бюджета за следващата година 5 процента от брутния вътрешен продукт и 0,8% за наука. В случай на неразбиране от страна на министър Орешарски ще застанем във войнствена позиция срещу него и правителството, ако то го подкрепи, обяви Христо Лафчиев от Организацията на младите учени. Ултиматумът бе поставен по време на събрание на няколко организации пред Факултета по математика и информатика на Софийския университет “Свети Климент Охридски”. |
|
|
Topic |
|
|
|