Author |
Topic |
nivine
145 Posts |
Posted - 12/05/2006 : 14:56:41
|
Много е трудно да се каже дали ТУ-то е образователен и научно-изследователски център или е милиционерско свърталище, пълно с доносници на ДС и все от този тип копои. Престъпният характер на техните действия ги обединява непоклатимо, както и усещането за престъпност на цялостното им съществуване и практика. Започнаха и пряко да демонстрират, че финансовите канали минават през тях, но това едва ли е ново, ако изключим грубите демонстрации. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 12/18/2006 : 18:10:11
|
Вдигат драстично заплатите на университетските преподаватели
18 Декември 2006 | 16:52
Радикално увеличение на възнаграждението на преподавателите във висшите учебни заведения у нас обмислят в Министерството на образованието, обяви в Пловдив министър Даниел Вълчев, цитиран от Дарик радио. Ако това не стане веднага, още през следващата година ще се изправим пред сериозен проблем с изтичането на качествени преподаватели към Европа след падането на бариерите, добави министър Вълчев. Новите възнаграждения, според него, ще са резултат от промяната в системата на финансиране. Още през следващата 2007 година за възнаграждения ще бъдат дадени с 45-50 милиона лева повече средства, отколкото през настоящата година, като за 4 години разходите за висше образование почти ще се удвоят, информира Даниел Вълчев.
Министърът на образованието каза още, че България е единствената страна, където в ръководството на висшите училища не са включени външни хора, а само от академичната общност. Световна практика е в университетите, които са публични институции, да има представители от бизнеса. Редно е Министерството на образованието също да има свои представители в академичните съвети, за да се знае как се харчат парите там. Още от следващата година висшите училища ще започнат да се самофинансират от такси, като ще определят сами размера им.
Според закона таксите трябва да са до 30% от издръжката по всяка специалност, а студентите, показали високи резултати, могат да бъдат освобождавани изобщо от тях, каза още Даниел Вълчев. Очаква се през февруари Министерството на образованието и науката да започне да обсъжда стратегия за висшето образование у нас.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/02/2007 : 19:20:01
|
Доц. Лиляна Вълчева: МОН вкарва университетите в капан Петя Лазарова 28 Декември 2006 | 11:49 www.express.bg
Министерството на образованието иска да либерализира таксите в университетите, но в Закона за корпоративно и подоходно облагане ясно пише, че ако таксите се определят самостоятелно, се считат за собствена стопанска дейност и се облагат с данък. Този процес в момента тече в частните висши училища. Това казва пред ЕКСПРЕС.БГ председателката на Националния браншов синдикат „Висше образование и наука” към КНСБ
Доц. Вълчева, как ще коментирате предложението на министъра на образованието Даниел Вълчев университетите сами да определят таксите за обучение през 2007 г.?
На първо място подчертавам, че министър Даниел Вълчев не е искал мнението ни нито по този въпрос, нито за Стратегията за висше образование, която се изготвя. Силно сме впечатлени от откъслечните му фрази. Според постановление на Министерски съвет таксите за студентите са до 30% от базовия норматив за издръжката на един обучаващ се. Това постановление се актуализира и започна движение на таксите нагоре. Първо с 3.96%, след това с 5.8% ръст. На практика всяко висше училище само определя в рамките на тези до 30% таксите на студентите, които влизат в касите на университетите. Това е самостоятелно решение от страна на ректорите. Таванът от 30% никъде не е достигнат. Нормативът и сега позволява вдигане на таксите, но никой ректор не е посмял да го направи.
Какви са според Вас мотивите на Министерство на образованието и науката (МОН) за предприемането на тези мерки?
Подозирам, че нашето министерство ни вкарва в един много тежък капан с това, че иска да либерализира таксите в университетите. В Закона за корпоративно и подоходно облагане ясно пише, че ако самостоятелно се определят таксите, те се считат за собствена стопанска дейност и се облагат с данък. В момента този процес тече в частните висши училища. Той ще дойде и в държавните и това е клопката на МОН.
Проверили ли сте, че последиците ще бъдат точно такива?
Разбира се. Имахме форум, на който присъстваха Лютфи Местан и Йордан Цонев. С г-жа Мария Мургина имахме сериозен спор, защото тя ни третира като търговски субекти. В закона за облагане с данъци държавните висши заведения могат да внасят 50% от печалбата си в присъщата им дейност, а другите 50% отиват в хазната. При частните ВУЗ 20% остават при тях, а 80% внасят в държавата. Националната агенция по приходите иска на 100% да им прибира тези данъци.
Мислите ли, че с това решение на министър Вълчев таксите за обучение в университетите реално ще се вдигнат от следващата година?
Да предположим, че от догодина има увеличение. Какво би решил този въпрос?! Парите ще са само за подобряване на условията на учебния процес от гледна точка на обзавеждане, технология и пособия.
Образователният министър каза, че с тази мярка ще се стигне до увеличаване на заплатите на преподавателите?
Силно сме притеснени от факта, че министърът казва, че заплатите могат да бъдат вдигнати, само ако студентът даде повече пари за обучение. Излиза, че ние взимаме от хората, за да повишим заплатите си. За съжаление Даниел Вълчев говори на гърба на самите хора. Той не ангажира държавата с някакви сериозни стъпки към нова форма на финансиране. Добре е министърът да седне на разговори с хората, които работят в системата, защото и той работи в областта, но е политик. Ако искаш да си политик, стой си в политиката.
А той защо не говори с Вас?
Министър Вълчев изобщо не съгласува намеренията си с нас. Имахме желание да коментираме Стратегията за висше образование. Той заяви, че първо ще говори с ректорите и после с нас. До ден днешен не ни е поканил на такъв разговор. Това, което се включва в Стратегията, трябва да отразява нормалното състояние във висшите училища, а не мечтите на някого. Този документ не може да бъде по-различен от разписания пакт между държавата, синдикатите и работодателите. Ние няма да допуснем това да се приеме. Министърът си е министър, но тази държава си има министър-председател, с когото са разписани определени правила.
Как ще коментирате другата теза на министър Вълчев - отличниците да са без такси, а слабите студенти да плащат най-много?
За нас е приемливо, ако в първи курс всички студенти влизат с равни права. Нужно е да се прецени, в кой момент от обучението студентът може да бъде оценен като отличник. Трябва да има и диференциация между техническите и хуманитарните университети. На отличниците трудно може да се каже, че ще се освободят от такси. По-лесно е г-н министърът да се замисли върху стипендиите, които трябва да дадем.
Ако високият успех дава право да не се плаща такса, не се ли създадат благоприятни условия за корупция или поне привилегироване на някои студенти, които, да кажем, имат „връзки”?
Не може да стимулираш студентите и да правиш конкуренция между тях, като кажеш - ти си отличник, а ти си слабият. Аз мога да кажа, че ректорът днес ми се е обадил да пиша на определен човек шестица, защото е близък на наш човек. Тогава този студент ще бъде освободен от такси. Докъде ще доведем системата така?! Диференциация е хубаво да има, но тя да е приложима към слабите студентите, които да плащат 30-процентните такси, нормалният да плаща по-малко, а отличникът да взима стипендия.
Догодина се предвижда да бъде освободен приемът на студенти с 10-15%. Как оценявате тази мярка и основателна ли е тя?
В Пакта за икономическо и социално сътрудничество се казва, че приемът на ученици и студенти трябва да се обсъжда с всички страни. Ако догодина този прием се направи свободно, без да е договорен със синдикатите и работодателите, ще последва оплакване във Върховния административен съд за нарушаване на разписани документи.
Логично ли е да има увеличение на приема?
Да, но не трябва да е свободно. Още след първи курс отпадат между 20 и 30% от студените. В същото време икономиката ни има силна нужда от инженерни кадри, които могат да се увеличат с повече и може да се намали броят на икономическите и юридическите места в университетите. Държавата дава най-малко пари за инженерни специалности, а те се търсят най-много на пазара. В дъното на таблицата по субсидии са всички технически университети, а в началото е например Висшето училище по библиотекознание и информационни технологии. Техният бюджет е близо с 38% по-голям за тази година, а в Техническият университет в София има 3% ръст.
Какъв е ръстът на субсидията за образование през последната година?
Субсидията за 2007 г. е в сериозен спад. Макар че има 14 млн. ръст, от които 12 млн. лв. са за условия на труд и заплати, а 2 млн. са за социалните разходи на студентите. Въпреки този ръст субсидията е спаднала. Тази година тя е 0.55% от БВП. През 2006 г. беше 0.58%, за 2005 г. – 0.6%, за 2004 г. – 0.62%. Вижте къде отиваме. В системата на висшето образование ще успеят тези, които могат да модернизират себе си. Не говоря за реформа. Модернизирането на тази сфера е разписано във всички стратегии, включително и в документите на ЕС. Там нещата са разписани ясно, като за малоумници. Толкова ли са малоумни българските политици?! Явно трябва да ги обучаваме отново.
|
|
|
Andrey_Kurtenkov
Bulgaria
578 Posts |
Posted - 01/03/2007 : 14:07:15
|
quote: Не може да стимулираш студентите и да правиш конкуренция между тях, като кажеш - ти си отличник, а ти си слабият. Аз мога да кажа, че ректорът днес ми се е обадил да пиша на определен човек шестица, защото е близък на наш човек. Тогава този студент ще бъде освободен от такси. Докъде ще доведем системата така?! Диференциация е хубаво да има, но тя да е приложима към слабите студентите, които да плащат 30-процентните такси, нормалният да плаща по-малко, а отличникът да взима стипендия.
Ами че какво пречи и при диференцияцията, за която говорите, Ректорът пак да Ви се обади със "съвет" какво да правите - като знае, че сте от тия, на които може да се обади с такъв "съвет"; на мен защо никой не ми се обажда за такива работи - защото знаят, че просто няма как да стане. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/10/2007 : 08:49:43
|
Даниел Вълчев: Основният проблем във финансирането на висшето образование е зависимостта му от държавата Фокус Нюз 09-01-2007
Основният проблем във финансирането на висшето образование не само у нас, а и в страните от ЕС е, че то е напълно зависимо от държавата. Трябва да се работи по развиването на алтернативни форми на финансиране. Това заяви при срещата си с варненските ректори днес министърът на образованието и науката Даниел Вълчев, предаде репортер на радио “Фокус” - Варна. Образователният министър посочи, че страните от Европа средно отделят от бюджета си по 1,1 или 1,2 % , с които изцяло се издържат университетите. “В САЩ също се отделя такъв процент от бюджета, но още толкова средства, дори повече идват от частни източници”, отбеляза министърът. Той също така посочи, че в Европейския съюз като цяло не е ефективен механизма за разпределяне на субсидиите. “В Eвросъюза висшите училища са около 2000 и всяко от тях получава пари от съответната държава за научни изследвания. В Америка ВУЗ-овете са близо 3 300. От тях 215 получават финансиране за докторски степени, а само 100 - субсидии от държавата за научни изследвания”, допълни Вълчев. По думите му в САЩ за един студент се отпускат над 20 хиляди евро, в ЕС средно между 8 и 9 хиляди евро, а у нас - едва 1000 евро.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 02/19/2007 : 10:30:28
|
Бизнесът на най-богатите университети в. Сега 19-02-2007
29.2 милиарда долара дарителски фонд. Този рекорд постави миналата година Харвард - най-богатата академична институция в света. Огромните суми, събирани през годините с дарителски кампании, поставят американския университет на второ място и в класацията на най-богатите организации с нестопанска цел след фондацията на Бил и Мелинда Гейтс. Респектираща, макар и по-скромна, е картината и при други водещи университети, като Йейл, Станфорд, Принстън. Традиционно стабилните доходи от дарения във всички американски университети - и частни, и публични, са обект на сериозна академична завист от европейските им конкуренти и повод за спешни мерки. Британското правителство вече направи амбициозна заявка за стимулиране на дарителството в опит да стесни финансовата бездна със САЩ. Въпреки добрите позиции по този показател и на двата британски флагмана - Оксфорд и Кеймбридж, на Острова има още какво да желаят. Какво показват финансовите анализи? През миналата година Харвард отчете 202 милиона долара постъпления от свои бивши възпитаници и приятели - втората най-висока годишна сума в цялата му история. Подобно на Оксфорд и Кеймбридж Харвард апелира към всичките си възпитаници, но малките дарения - от 1 до 1000 долара, м.г. са донесли на университета едва 4 милиона долара. Финансовата сила на Харвард зависи от щедростта на малък брой много богати филантропи. Всеки трансфер на пари или имущество се прави при условие, че ще бъде инвестиран при запазване на основния капитал. Сред най-щедрите дарители напоследък са бизнесменът Ели Брод и съпругата му Едит, които предоставиха безвъзмездно 100 милиона долара на биомедицинския изследователски център на университета. По-рано този месец италианският енергиен гигант Енел подписа договор за дарение на 5 милиона долара за изграждането на нов изследователски център в областта на бизнеса, правото и природните науки. Хазната на Харвард пълнят не само филантропи с дълбоки джобове, но и ловки инвестиционни мениджъри. Според списание "Икономист" и тази година дарителските фондове на университетите оставят зад гърба си по възвръщаемост редица други инвеститори, включително и пенсионните фондове. Според последните прогнозни данни на Американската асоциация на финансистите в сферата на висшето образование средната възвръщаемост от управлението на дарителските фондове миналата година в САЩ е била 10.7%. Големите, разбира се, печелят повече. 15.2% е била възвръщаемостта при фондовете над 1 милиард. Най-сръчният инвеститор за миналата година - Масачузетският технологичен институт, успя да постигне приятните 23% - с едни гърди пред Йейл (22.9%). Мениджърите на фондовете обичат да приписват добрите резултати на собствените си умения. Истината е обаче, че те се ползват от редица предимства. Инвестиционният хоризонт на университетите не се измерва в седмици, месеци или години - той докосва вечността. Капиталът на висшите училища е изключително търпелив и му е достатъчно да акумулира малки годишни суми, които да завъртат колелото на програмите за стипендии. Той е освободен от изморителното напасване на активи и пасиви, характерно при пенсионните фондове, и може да понесе повече гъвкавост и рискове. "Мениджърите демонстрират завиден кураж във взимането на смели решения, осъзнавайки, че платежоспособността им е по-силна от ирационалността на пазара", коментира Уил Уекслър от финансово-консултантската компания Greenwich Associates. Тази смелост се подхранва и от особеностите на академичната среда. "Докато попечителите на пенсионните фондове по дефиниция стоят далеч от риска, университетите са арена на иновациите - както интелектуални, така и финансови", изтъква Джеймс Уолш, който управлява фонда от 5 млрд. долара на университета Корнел. Инвестиционните ограничения са сведени до минимум, а възпитаници с опит на "Уолстрийт" са окуражавани не просто да даряват, но и да взимат участие в заседанията на университетските инвестиционни комисии. Голяма част от тях приемат с удоволствие. "Така получаваме достъп до умове, които не бихме могли да си позволим", изтъква Уолш. Мълвата гласи, че наетите на щат в университетите умове не вършат достатъчно работа. Бивш представител на високите етажи в Харвард твърди, че мениджърите на дарителския фонд постигат толкова добри резултати, защото избягват да се вслушват в съветите на факултета по икономика. "Ако омесим всичко това, получаваме добра рецепта "как да надскочим стадото", коментира Мохамед ел Ериан, директор на мениджърите в Харвард. Американските университети бяха първите, посмели да погледнат отвъд сигурните инвестиции в американски ценни книжа и облигации и да навлязат смело в териториите на хедж фондовете, рисковите капитали, бизнеса с имоти, инвестициите в дългове. Това им донесе добри печалби. Днес 41% от инвестициите на типичен голям университетски фонд са в активи, различни от акции, облигации и кеш. Предизвикателствата пред мениджърите обаче никога не свършват и едно от тях е изтичането на мозъци към богатите частни фирми. Топмениджърите в университетите рядко успяват да надвишат прага от 2 милиона годишен доход и лесно се изкушават да напуснат. Харвард, Станфорд, Корнел и Дюк вече загубиха топмениджърите си, като харвардският бос Джак Мейър успя да примами в новооткрития си хедж фонд 30 университетски колеги. Майкъл Маккафри от Станфорд пък напусна, след като не успя да убеди университета да му позволи да управлява и частни финанси. Моделът с дарителските фондове привлича все повече последователи и в чужбина. Облекчаването на инвестиционните правила в Япония кара университетските президенти да поглеждат към модела на Йейл. Във Великобритания Кеймбридж успя да привлече в инвестиционната си комисия 20-годишния топмениджър на Йейл Дейвид Суенсън. Така въпреки съпротивата на преподавателите Кеймбридж стана първият британски университет, наел финансист от Сити да управлява фонда му. Амбициозната програма на вуза предвижда до 2012 г. в дарителския фонд да има 1 млрд. британски лири. Кеймбридж води подобна кампания от 2001 г., като досега е събрал около 500 млн. лири. Сериозно рамо на дарителската култура удари и британското правителство. Кабинетът на Тони Блеър реши да отпусне 7.5 млн. лири на 27 университета по специална схема за стимулиране на даренията. Според нея висшите училища ще получават по 1 лира от правителството за всеки 2 лири от дарение. Анализаторите обаче признават, че британските университети трудно ще достигнат американските. За разлика от САЩ, където дарителите сред бившите студенти достигат 30%, във Великобритания само Оксфорд и Кеймбридж успяват да докоснат 10% от завършилите. Средните нива са 1%.
Най-богатите университети
САЩ Университет Дарителски фонд 2006, $ Ръст спрямо 2005
1. Harvard University 29.2 млрд. 13.5% 2. Yale University 18.03 млрд. 18.4% 3. Stanford University 14.09 млрд. 15.4% 4. University of Texas System 13.23 млрд. 14% 5. Princeton University 13.05 млрд. 16.4% 6. MIT 8.4 млрд. 24.7% 7. Columbia University 5.94 млрд. 14.4% 8. University of California 5.73 млрд. 9.8% 9. University of Michigan 5.65 млрд. 14.6% 10. The Texas A&M University 5.64 млрд. 13.7%
Великобритания
Университет Дарителски фонд 2005, бр. лири 1. Кеймбридж 3.2 млрд. 2. Оксфорд 2.8 млрд. 3. Единбург 180 млн. 4. Манчестър 120 млн. 5. Глазгоу 120 млн.
По материали от интернет |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 02/22/2007 : 15:08:27
|
За MICROSOFT - ясно, въпросът е какво търси "Софийска вода" в тази инициатива. Препиране на имидж???? Така лесно ли става
Бизнесът в подкрепа на образованието сп. Ютилитис 21-02-2007
През последните години все по-вече компании предлагат сътрудничество на университетите, за да може след това да се ползват техните кадри. Най-често формите на сътрудничество са стажантски програми, финансиране и подновяване на материалната база, стипендии за добрите студенти, а понякога, макар и рядко, компаниите участват и в разработването на самите учебни програми. В този брой ще продължим образователната рубрика на сп. „Ютилитис" с представяне на програмите на „Майкрософт" и „Софийска вода".
„Майкрософт" организира международно състезание за ИТ студенти
Българските студенти по информационни технологии могат да участват в състезание, което да ги прати на световен финал в Корея. Това обявиха от „Майкрософт", които са организатори на състезанието. В него традиционно участват студенти от близо сто страни. Международното състезание „Имеджин къп" (Imagine Cup 2007) ще се проведе за пета поредна година. Най-добре представилият се български екип в категорията „Софтуерен дизайн" ще представи България на световния финал. Провеждайки „Имеджин къп", компанията позволява на талантливите млади хора от целия свят ясно да заявят своите идеи пред авторитетни професионалисти в областта на информационните технологии, казаха от „Майкрософт" и добавиха, че при това съревнование могат да се докажат и българските младежи. Подробности за инициативата могат да се намерят на интернет сайта в интернет - www. imaginecup.com. През 2006 г. в „Имеджин къп" са взели участие 68 хил. студенти от 92 държави. Състезанието е една от инициативите, които „Майкрософт" провежда в подкрепа на висшето образование. Политиката на компанията в тази насока не е да отпуска стипендии, а да организира дългосрочни инициативи с различни университети. По този модел „Майкрософт" периодично предоставя учебна литература за най-новите тенденции в ИТ индустрията. Учебните книги и помагала са предвидени за студентите на 14 висши учебни заведения в България - Пловдивския университет, Техническия университет в Пловдив, Бургаския свободен университет, Варненския свободен университет, Икономическия университет във Варна, Техническия университет във Варна, Икономическия университет в Свищов, Техническия университет в Русе, Американския университет в Благоевград, Техническия университет в Габрово, Техническия университет в София, Софийския университет „Климент Охридски", Университета за национално и световно стопанство и Колежа по телекомуникации в София. Друг от проектите на компанията е инициативата „Ден на Майкрософт", която се провежда в някои университети в България вече четири години. При нея университетските преподаватели, които са членове на академичния експертен съвет на „Майкрософт", и студентите консултанти имат ангажимента да помагат на своите колеги да се запознаят и усвоят най-съвременните технологии, които могат да улеснят работата им и да обогатят начина, по който се забавляват. През последните три месеца на миналата година софтуерната компания организира обиколки из някои университети, за да представи най-новите си продукти пред академичната общност в страната. В събиранията се включиха над 1500 студенти, които можаха да се запознаят с продуктите Windows Vista®, 2007 Microsoft® Office System и Microsoft® Exchange Server 2007. Те са подчинени изцяло на нова концепция, която поставя човека в центъра на Вниманието, обясниха от компанията. Академичната обиколка започна от ТУ Пловдив и се проведе в 13 универси-тета в 8 града на България. Една от последните инициативи на компанията започна в края на миналата година и се реализира заедно с агенцията за подбор на персонала „Джобтайгър". Проектът „Кариера с технологиите на Майкрософт" представлява интернет портал, който е насочен към студентите, които търсят работа, и към работодателите, които имат нужда от нови ИТ попълнения. Още през първите десет дни след старта на портала повече от 40 фирми работодатели вече се бяха регистрирали, казаха от „Майкрософт".
„Софийска Вода" планира да пусне стипендии за студенти
През тази година „Софийска вода" планира да въведе стипендиантска програма в своята практика за взаимодействие с университетите, съобщиха от компанията. Преди това да се случи, дружеството ще изготви ясни правила за избор на стипендианти и процедура за финансиране на образованието на млади специалисти, казаха още от компанията. До момента в програмата са участвали над 140 студенти, като голяма част от тях са останали след това на работа в компанията. Според специалността си стажантите се разпределят в различни отдели на дружеството. Продължителността на стажовете е от четири до 12 седмици в зависимост от предвидените задължения. В програмата могат да участват студенти, които са най-малко в трети курс, или младежи, които скоро са се дипломирали. Те могат да кандидатстват до средата на май, като изпратят подробна академична и професионална автобиография. Летните стажове са платени. Чрез програмата дружеството има възможност да идентифицира потенциални нови служители и да генерира нови идеи, обясняват от „Софийска вода". Компанията си партнира с някои университети и при разработването на учебни програми или при провеждането на самото обучение. Специалисти от компанията изнасят лекции и запознават студентите на Университета за архитектура, строителство и геодезия с най-новите и модерни практики в сферата на водоснабдяването и хидростроителството. „Софийска вода" осигурява още на студентите от 5 курс преддипломен стаж от три седмици, както и задължителна едномесечна практика за студентите след 3 курс в пречиствателните станции в Бистрица и Кубратово. Подобни учебни практики дружеството има и с Химико-технологичния металургичен университет. В началото на година студенти от седем университета участваха в симулационната игра „Модел ООН" на Младежката организация на Дружеството за ООН в България, в която „Софийска вода" беше партньор. Темата на симулацията ще бъде „Глобален план за изход от водната и санитарната криза" и в нея се включиха над 20 младежи от Софийския университет, УНСС, Техническия университет в София, Нов български университет, Академията на МВР, Американския университет в Благоевград и Международния университет. Целта на симулацията беше младежите да влязат в ролята на експерти които могат да обсъждат проблемите около водната криза в международен мащаб. Младите доброволци бяха в ролята на делегати на двадесетте страни - членки на управляващия съвет на Програмата на ООН за околната среда (UNEP). Те дискутираха проблемите за достъпа до питейна вода в световен мащаб и изготвяха резолюция, адресирана до международните организации, световните правителства и гражданското общество. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 02/22/2007 : 15:16:21
|
Ректорите не си дават приходите от чужди студенти в. Сега 22-02-2007
Ректори на големи държавни университети поискаха държавата да осигури субсидия за студентите от Европейския съюз. От тази година гражданите на ЕС трябва да се обучават у нас при същите условия като българите и трябва да заплащат многократно по-ниски такси. Промяната в закона за висшето образование е приета още през 2005 г., но сега се оказа, че подготовка за въвеждането й не е извършена и бюджетите са калкулирани със старите такси. Поправката влиза в сила от 1 януари 2007 г. Така за първия семестър на тази академична година студентите по медицина от Гърция например плащат 2000 евро, а за втория таксата им пада на 230 лв. Подобна драстична разлика има и при останалите специалности. Просветният министър Даниел Вълчев е изпратил писмо до всички ректори на държавните висши училища, с което им напомня, че трябва да спазват разпоредбата на закона за висшето образование и да събират по-ниските такси за обучение. Таксите за чуждите студенти обаче се водят собствен приход на висшето училище. За чужденците държавата не дава субсидия, както прави за българските бакалаври и магистри. Така излиза, че обучението им трябва да е за сметка на самия университет. "Въпросът е много сериозен, тъй като имаме 180 студенти от Гърция и загубите ще са около 900 000 лв. Не можем да преживеем тази загуба и трябва някой да ни осигури сумата", коментира ректорът на Медицинския университет в София проф. Владимир Овчаров. Според него щом ще плащат такси като българите, чужденците трябва да полагат и кандидат-студентски изпити. Сега те нямат изпити, но ако не знаят български, задължително минават подготвителна година, която за медицината например струва 2700 евро. Нямаме намерение да компенсираме загубите от нашия бюджет, коментира и зам.-ректорът по учебната дейност от Софийския университет "Св. Кл. Охридски" доц. Димитър Гюров. Според него промяната трябва да се отложи за септември и кандидатите от ЕС да държат конкурсен изпит. Ректорът на МУ-Варна проф. Анелия Клисарова добави, че така се получава неравноправие между българските студенти и колегите им от ЕС, защото за едните държавата дава субсидия, а за другите - не. Ще се съобразим с изискването на закона, но сме пратили запитване до министерството за допълнителни указания във връзка с прилагането му, коментира зам.-ректорът по учебната дейност на УНСС доц. Маргарита Атанасова. Тя уточни,че в момента в икономическия университет се учат 9 студенти от ЕС. За бакалаври от чужбина годишната такса е 3000 евро, а за магистри - 4000 евро. Сега вече ще плащат по 200 лв. годишно. Надявам се, че с подходящи действия МОН скоро ще отговори на въпроса какво става с държавната субсидия за студентите, които досега са плащали, посочи зам.-ректорът на УНСС.
СМЕТКИ Ректорът на Техническия университет-София проф. Камен Веселинов заяви, че няма да претърпят особени загуби от промяната на таксите. В момента там се обучават около 50 студенти от държави - членки на ЕС. Сума между 50 и 100 хил. лв. не е кой знае какво, при положение че държавната ни субсидия е 25 млн. лв., а бюджетът възлиза на общо 40 млн. лв., посочи той. Проф. Веселинов обаче заяви, че ще настояват в следващия бюджет да се предвиди държавна субсидия и за студентите от ЕС. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 03/09/2007 : 15:35:14
|
Държавата трябва да върви към приватизация на университети Във ВУЗФ партньори са практиката и образованието казва собственикът на Висшето училище Григорий Вазов пред Mediapool 9 Март 2007 www.mediapool.bg Г-н Вазов, висшите училища у нас са критикувани за това, че не са прагматично ориентирани, че образованието няма връзка с бизнеса и е някак откъснато от реалностите. Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) е сравнително нова институция, с амбиции да дава европейско образование. Как точно става това?
Целта ни е да решим съществуващото още от Римската империя “противоречие” между образованието и практиката. Характерно за ВУЗФ е, че има много добри контакти и връзки с практиката. Повече от нашите студенти провеждат своите стажове в най-големите застрахователни и банкови структури, в пенсионно и здравно-осигурителните дружества. Ние сме в много добри партньорски отношения с “Булбанк”, “Банка ДСК”, “ING банк”, “Булстрад”, “Дженерали” (бившото “Орел-Г”), ЦКБ и др.
Доц. д-р Григорий Вазов е собственик на Висшето училище по застраховане и финанси и на консултантската къща “Вазов институт”. Той е декан на финансово-счетоводния факултет на УНСС. Бил е зам.-министър на промишлеността в две правителства и член на Борда на МИБ и МБИС.
Имаме подписани договори за провеждане на студентски стажове. Много силно освен това работи кариерният ни център за развитие и предприемачество.
Какъв опит ползвахте за създаването на училището? Чужд или български?
Нашето училище е на 4 години. В основата стои опитът ни в България, но и външна практика, защото такива училища в Европа има много. Те имат своята пазарна ниша успоредно с големите университети и се радват на успех. Характерно за тези училища, както и за нашето е, че над 80% от възпитаниците им си намират работа по специалността. И всичко започва още от студентските стажовете. Тоест, отивайки в съответните банки, застрахователни компании или осигурителни дружества, студентите ни биват одобрявани и дори някои от тях още като студенти започват да работят за съответната институция.
Връщам се на противоречието, за което споменахме и което ще съществува навсякъде. Донякъде практиката смята висшето образование за длъжно да му произведе точно кадъра, който му е нужен. Всяка компания има своята корпоративна култура, има своя формула за организация на управление на финансите, която се различава от другите. А тези компании са стотици и хиляди в Европа, САЩ, в частност и в България. Кое ще е това учебно заведение, което ще подготви конкретен човек за конкретното работно място?
Развитите страни са решили проблема така: Функциите на университета е да даде университетско образование – да накара студента да може да мисли, да ползва литература, да може да се ориентира в съвременните обществени процеси. И когато отиде да работи на дадено място, започва неговото възпитание в корпоративна култура.
Така, че се връщаме на този тип специализирани училища, които са изходите за практиката. Не мисля, че нашите университети трябва да се нагаждат към практиката. Необходимо е обратното – практиката да стане активна, защото тя е субектът, на когото липсват кадри. Трябва да кажат - тези учебни планове или по-точно определени дисциплини не ни устройват, те вършат работа само в тази и тази част. Също така, практиката трябва сама да създава свои учебни центрове и всяка година с помощта на академични преподаватели и най-добрите в професията, да обучават в корпоративна култура своите служители. Или по друг начин – да насочват своите служители към учебни заведения като нашето – малки, мобилни и гъвкави – за продължаващо обучение в съответната област.
Това е решението. Не може един университет да обучи 5 студента в корпоративната култура на “Булстрад”, 5 – в корпоративната култура на “Булбанк”, 20 – на “Банка ДСК” и т.н. Ролята на университета е да възпита в основни принципи и в основни знания.
В този контекст как вашето висше училище обучава студентите?
Задава им се първо общата рамка, след това по време на стажовете те влизат в конкретиката на дадената корпорация. Така например от бившия “Орел-Г”, сега “Дженерали”, ползваха много наши стажанти. В процеса на самия стаж студентите започват да възприемат и да се ориентират, а бъдещите работодатели - да преценяват кой става и кой не.
Как изграждате учебния план и кое е по-различното?
На практика учебният план по финанси, застраховане и счетоводство доближава учебния план в УНСС. Това е така, защото, образованието е консервативно. Това са учебни планове на лидера на икономическото образование в България. Мисля, че не само в България, но и на Балканския полуостров УНСС се оформи като лидер в това образование. Тези учебни планове във времето доказаха, че имат своето значение и функции.
Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ)
Откриването на ВУЗФ бе одобрено от Народното събрание през юли 2002 г. Първоначалният проект е на Добромир Гущеров и “Орел-Г холдинг”.
Първата учебна година на ВУЗФ е 2002/2003 г. През 2006 г. се дипломира първият випуск с образователна степен бакалавър. По договор и под егидата на УНСС, ВУЗФ вече обучава и магистри, които завършват с диплом от УНСС. В момента ВУЗФ изпълнява програма от мерки за откриване на институционална акредитация, съгласно Закона за Висшето образование. Освен това е в процес на сертификация по международния стандарт ISO 9001:2000. Отскоро училището разполага с нова модерно оборудвана сграда от 3600 кв.м. в кв. “Овча Купел”.
http://www.vuzf.bg
Сега във ВУЗФ подготвяме три консултативни срещи със своите партньори от финансите, застраховането и счетоводството за прецизиране от практическа гледна точка на своите учебни планове.
Как е решен въпросът с преподавателския кадър във вашето училище?
Частното образование е по-гъвкаво и възможностите за решения са по-големи. По закон ние имаме ограничения – например – толкова хабилитирани лица, толкова хонорувани и т. н. В практиката има много хабилитирани лица, които заемат ръководни длъжности и които продължават да четат лекции, тоест продължават да поддържат научното си ниво и едновременно познават процесите в практиката. Такива кадри сме поканили за нашето училище. Ректор на ВУЗФ е доц. Георги Николов, който 9 и половина години беше председател на Сметната палата, декан е доц. Йордан Христосков, председател на НОИ, преподаватели са проф. Валери Димитров -настоящ председател на Сметната палата, зам.-министърът на труда и социалната политика доц. Горан Банков, проф. Сава Гроздев, проф. Михаил Динев, проф. Методи Христов, проф.Асен Ковачев, проф. Мирослав Дачев, доц. Румяна Нейкова, доц. Боян Дуранкев, доц. Светослав Масларов, Димитрина Захаринова и др. Всички те са доказани авторитети в своята област.
Колко струва годишното обучение във ВУЗФ?
За семестър обучението струва 700 евро, а за задочниците – 550 евро. Това е значително по-евтино от частното обучение в гимназия. Още повече, че имаме и прекрасна материална база, а скоро ще открием така наречения учебно-практически блок. Той дава възможност на студентите от нашето училище да работят в практическа лаборатория, която ще има договори за брокерство с всички институции от нашия бранш – застрахователни, финансови, осигурителни. Тя ще продава продукти на финансовата, застрахователната и осигурителна система, но чрез нашите студенти. Така те ще могат да получават доходи не като сервитьори, а като брокери. Ще могат да се запознават със специфичната документация – общи договори, условия, полици, които се издават от тези финансови институции.
Това е предимството на частното висше училище – че е гъвкаво и може да създаде такава лаборатория.
А каква е функцията на споменатия от вас Кариерен център. Той ще може ли да осигурява работа на завършващите студенти?
Неговата функция е на базата на подписани договори, да решава проблема със стажовете, с работа в съответните структури, така че да се достига много висок процент на професионална реализация на завършващите ВУЗФ. Запознавайки се с практиката на този тип училища в другите страни, сме стигнали до извода, че завършващите при нас бакалавърска и магистърска степен студенти, ще възстановят своята инвестиция за около пет години.
Каква е оценката ви за състоянието на висшето образование у нас от позицията на дългогодишен преподавател? Накъде трябва да се върви за подобряването на качеството му?
Всяка административно наложена реформа не винаги води до добър край. Администрацията трябва да регулира висшето образование в посока към по-голяма свобода на пазара.
Пазарът вече определя какво образование се търси. И друго. Все ми се струва, че държавата трябва да тръгне към приватизация на висшето образование и по-точно на голяма част от университетите. Държавата е длъжна да инвестира и то сериозно в няколко големи университети, а не да разпилява ресурс по малко на много ВУЗ-ове. А големите са УНСС, Софийският университет, Техническият, Медицинският, Химико-технологичният и др. Останалите могат да вървят към приватизация и не е необходимо това да става чрез чужди инвеститори, а чрез нормално акциониране на преподаващите, на служителите, на работещите. Така те ще станат съпричастни към това училище и резултатите вече ще са други.
|
|
|
Vassil_Guliashki
Bulgaria
54 Posts |
Posted - 03/11/2007 : 14:08:55
|
СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: БИЗНЕСЪТ ДА ВЛАГА В НАУКАТА
Вестник “Труд”, неделя, 11-ти март 2007г., стр. 5
Премиерът Сергей Станишев пристигна директно от Брюксел във Варна на 10. 03. 2007г., за да участва в среща на ректорите и министъра на образованието Даниел Вълчев относно новата стратегия за развитие на академичните структури и университетите. Премиерът призова бизнесът да престане да се оплаква, а да финансира образованието и науката. Основното искане към премиера бе да се увеличат парите за издръжка на вузовете и за научни проекти. “Използвайте вътрешни ресурси.”, отсече Станишев. И напомни на присъстващите, че според договореното с ЕС България трябва да отделя за просвета и изследвания до 3% от брутния вътрешен продукт. Станишев обясни на ректорите, че ако висшето образование не започне да се реформира, сериозно ще изостане от това в ЕС и по света. Според премиера основното предизвикателство пред вузовете ще е да гарантират качеството на образованието, така че да задържат българските студенти в България.
Образованието било в беда, нямало пари
Висшето образование през следващите 3 години няма да разполага с достатъчно пари и сме в голяма беда, заяви на форума просветният министър Даниел Вълчев. Между 2007 и 2009г. държавната субсидия за ВУЗ-овете ще се увеличава с по около 22-24 млн. лв., което било недостатъчно, защото реалната издръжка на университетите ще надхвърли субсидиите. Така вузовете нямало да са достатъчно конкурентоспособни на европейския пазар. Вълчев даде пример, че в България се харчи 8 пъти по-малко за издръжката на един студент в сравнение с ЕС. Университетите се нуждаят от бърза реформа, бяха категорични всички участници в срещата.
Vassil |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/02/2007 : 14:57:40
|
Бутат Художествената академия Студентите ще рисуват под земята, евродепутати се нанасят на горните етажи 20-метрова стъклена сграда вдигат пред “Св. Александър Невски” Юлияна Узаничева в. Стандарт, 02.04.2007 г. Нова стъклена сграда ще се издига до Художествената академия пред църквата "Свети Александър Невски" в София. Тя ще е с площ от 22 000 кв. м и ще е висока 22 м. В нея ще се помещават ателиетата на художниците, музеят на училището и офиси на българските евродепутати, съобщи за "Стандарт" бившият зам.-ректор на висшето художествено училище доц. Пламен Вълчев. Само за проектирането й строителното министерство е отпуснало 2,4 млн. лв., твърди той. Новината за построяването на новата сграда обявил строителният зам.-министър Димчо Михалевски по случай 110-годишнината на НХА. Новото здание ще има два ресторанта и поне един етаж с подземни гаражи, където трябва да се поберат около 200 коли, обясни доц. Вълчев. Според плановете няколко ателиета и лекционни зали ще бъдат също под земята. За да се направят подземните гаражи и помещения за рисуване на студентите обаче, ще се наложи да падне едната от сегашните сгради на Художествената академия, построена през 1905 г. В нея са учили и са преподавали всички известни художници и скулптори на България, включително Мърквичка и Владимир Димитров-Майстора. Акрополът на Сердика, който се намира под Художествената академия, също може да бъде унищожен, алармира доц. Вълчев. Причината е, че според договора за строителство археологическите проучвания са възложени не на независима организация, а на самия строител, обяснява бившият зам.-ректор на НХА. Заради строежа ще се наложи да се изсекат поне 50 дървета, някои от които са на повече от 100 г. Новата сграда ще бъде като грозна кръпка на площада "Св. Александър Невски". Тя ще засенчва храм-паметника и почти напълно ще закрие гледката към сградата на Софийския университет. Има и много законови нарушения при възлагането на проекта за новата художествена академия, твърдят експерти от агенцията по обществените поръчки. Проектирането на сградата е възложено след конкурс, обявен от Художествената академия. Правилата на конкурса изисквали да се сключи договор с победителя в него. Това е архитект Стефан Добрев. Той пък поискал за проекта си 2 млн. евро, но след кратък пазарлък свалил двойно цената, разказва доц. Вълчев. Строителното министерство, което отговаря за държавните сгради, каквато е и Художествената академия, отпуснало парите. Освен тях били отделени и още 400 000 лв. като ДДС. За да се отпуснат тези пари, е трябвало да бъде обявен конкурс по Закона за обществените поръчки, обяснили експертите от агенцията на доц. Вълчев. Той пък подал жалба срещу възлагането на проекта за нова сграда в прокуратурата. Все още обаче не е получил отговор. Освен проекта на архитект Добрев, съществуват още два за доизграждане на Художествената академия. Единият е още от 1904 г. - на архитекта, проектирал сегашната сграда - руснакът Александър Смирнов. Другият е преработка на оригиналния проект, правен от Никола Николов. И двата ще запазят духа на площада и са много по-евтини, твърди проф. Вълчев. Според архитекти цената за проектиране на един квадратен метър се движи между 10 и 17 лв. Проектирането на новата сграда на Художествената академия пък излиза на държавата по 110 лв. на квадрат, твърди бившият зам.-ректор на НХА. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/10/2007 : 22:50:51
|
150 млн. лв. повече, ако ВУЗ сами определят таксите си Студентските заеми ще се гарантират с пари от ЕС Боряна Джамбазова 10 Април 2007 www.mediapool.bg Ако университетите сами определят таксите си и броя на студентите, парите за висше образование ще бъдат със 150 млн. лева повече, каза във вторник образователният министър Даниел Вълчев след среща със Съвета на ректорите.
По думите му това ще е възможно, ако таксите се извадят от консолидирания бюджет за образование, а държавата продължи да дава същата субсидия на висшите училища. Идеята е университетите да разполагат с тези средства както намерят за добре, но все още не е ясно как това ще става.
Така ще пробием тавана от 4.2% от брутния вътрешен продукт (БВП) за образование, въпреки че през следващите години не се предвижда увеличение на парите, отпускани от държавната хазна, отбеляза просветният министър.
Министерството на финансите в момента води консултации с представители на ЕС, които следят външнотърговския баланс и финансовата рамка на страната, обясни Вълчев.
Финансовото и просветното ведомство водят разговори и по въпроса с данъчното облагане на приходите от такси. Според Министерството на образованието е добре да има данъчни облекчения и университетите да са освободени от корпоративен данък.
Министърът на финансите Пламен Орешарски по-скоро иска 10-процентният данък да се събира, а след това отново да се преразпределя към университетите, коментира Вълчев, като подчерта, че при всички положения парите ще останат в системата.
Така, ако университетите реализират печалба от 150 млн. лева извън консолидирания бюджет, държавата ще прибира 15 млн. лева под формата на данък, като след това отново ще връща парите в системата.
Вероятно тези допълнителни 150 млн. лева няма да “излязат от населението”, тъй като до края на годината ще има действащ закон за студентското кредитиране. По думите на Вълчев държавата ще успява да покрива до голяма степен разходите по обучението на един студент за сметка на европейските фондове чрез оперативна програма “Човешки ресурси”.
Студентските заеми ще покриват изцяло студентските такси и през първата година от системата за кредитиране от нея ще могат да се възползват около 10 000 младежи. Основните й параметри тепърва ще се уточняват.
Икономическият анализатор от Институт “Отворено общество” Лъчезар Богданов определи предложението на Вълчев за изваждане на таксите от консолидирания бюджет като “стъпка напред”. Той коментира пред Mediapool, че това може да стане по примера на облагането с доходен данък, част от който остава за общините.
Все пак той подчерта, че идеята не дава кардинално решение на проблемите във висшето образование. Според Богданов трябва цялостна държавна политика в сектора, а финансирането на висшите учебни заведения става на принципа парите следват студента. |
|
|
Vassil_Guliashki
Bulgaria
54 Posts |
Posted - 04/15/2007 : 09:51:32
|
В момента тече ПОДПИСКА на работещите в Българската академия на науките. Тя има за цел за постигане на искания, издигнати от три синдикални организации и е се прави под представеното по-долу Обръщение:
До Президента на Република България До Председателя на Народното събрание До Министър-председателя на Република България До Националния съвет за тристранно сътрудничество
ОБРЪЩЕНИЕ
на работещите в Българската академия на науките
Отношението към науката в България е престъпление срещу нацията и държавата или ако Европа изгражда общество на знанието, базирано на Лисабонската стратегия, то накъде върви България?
Ние алармираме българското общество, че след почти две десетилетия преход пораженията в науката стават необратими. 1. Младите учени в България започват работа с 220 лв. заплата, което на практика обезкървява науката. 2. Най-високо квалифицираните учени у нас, за чието изграждане са необходими десетилетия, получават по-ниски основни заплати от младшите държавни служители (съответно 550 срещу 600 лева) 3. За периода на прехода средствата за държавната администрация са увеличени 2 пъти, а за научната сфера са намаляли 18 пъти! 4. Парите за наука от БВП на България са 8 пъти по-малко от тези в ЕС.
Въпреки мизерните средства за наука, резултатите са все още сравними с останалите страни от Европа (58 място в топ листата на 100 водещи научни организации), но бъдещето е отчайващо!
Ето защо ние настояваме: 1. Средствата отделяни за наука да се увеличават годишно с поне 0,2% от БВП в изпълнение на изискванията на Лисабонската стратегия и на Пакта за икономическо и социално развитие. 2. За да спрем бруталното изтичане на мозъци и да стимулираме младите, заплатите в научната сфера да станат от 1 юли 2007г.: ст.н.с.I ст. – 1300 лв., ст.н.с.II ст. – 1000 лв., н.с.I ст. – 850 лв., н.с.II ст. – 700 лв., н.с.III ст. – 600 лв., магистър – 500 лв., бакалавър – 400 лв., стипендия за докторанти – 500 лв., които са 2 пъти по-малко от заплащането в Румъния сега. 3. Удвояване ежегодно на средствата за научно-изследователска и научно-приложна дейност на научните организации; ВУ и национален фонд “НИ”.
За 18 години България загуби 20 милиарда Евро от напусналите страната квалифицирани учени и специалисти. Докога???
Затова всякакви стратегии, закони и реформи в научната сфера задължително да бъдат създавани и провеждани само с участието на всички заинтересовани страни, а не по познатия чиновнически начин.
Ако спешно не получим гаранции от държавните институции за решаването на изложените проблеми, ще предприемем всички необходими действия, за да защитим бъдещето на науката в България и на българската нация!
4. 04. 2007г. Инициативен комитет на три синдикални организации:
Синдикален Академичен Съюз /САС/ към ОССОБ, БС “Подкрепа-БАН” към Федерация Техническа индустрия, Наука, Информатика – КТ “Подкрепа”, Национална Академична Синдикална Асоциация /НАСА-БАН/ към АДС
Телефони за връзка: САС – 9861735, 9873177; “Подкрепа-БАН” НФТИНИ – 9870212, НАСА – 8514091
Vassil |
Edited by - Vassil_Guliashki on 04/15/2007 09:54:42 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/20/2007 : 03:51:33
|
Учени от БАН настояват в обръщение от 1 юли 2007 г. заплатите в науката да се увеличат, за да се спре "изтичането на мозъци" и да се стимулират младите учени. www.dir.bg 19.04.2007г.
Обръщението беше представено днес на пресконференция от три синдикални организации - Синдикален академичен съюз, федерация "Техническа индустрия, наука, информатика" към КТ "Подкрепа" и Националната академична синдикална асоциация, предаде БТА. В документа се настоява от 1 юли старши научните сътрудници първа степен да получават 1300 лв., старши научните сътрудници втора степен - 1000 лева, научните сътрудници първа степен - 850 лева, научните сътрудници втора степен - 700 лева, научните сътрудници трета степен - 600 лева, магистрите - 500 лева, бакалаврите - 400 лева, специалистите - 300 лева, а стипендиите за докторантите да бъдат 500 лева. Трите синдикални организации настояват още средствата, отделяни за наука, да се увеличават годишно с поне 0,2% от БВП. В момента у нас за наука годишно се отделят 0,33% от БВП, или осем пъти по-малко от отделяните средства в ЕС. Обръщението е изпратено вчера до президента, до председателя на парламента, до премиера и до Националния съвет за тристранно сътрудничество. |
|
|
kkabakciev
Bulgaria
616 Posts |
Posted - 04/21/2007 : 08:07:49
|
quote: Originally posted by moderator
Учени от БАН настояват в обръщение от 1 юли 2007 г. заплатите в науката да се увеличат, за да се спре "изтичането на мозъци" и да се стимулират младите учени. www.dir.bg 19.04.2007г.
Обръщението беше представено днес на пресконференция от три синдикални организации - Синдикален академичен съюз, федерация "Техническа индустрия, наука, информатика" към КТ "Подкрепа" и Националната академична синдикална асоциация, предаде БТА. В документа се настоява от 1 юли старши научните сътрудници първа степен да получават 1300 лв., старши научните сътрудници втора степен - 1000 лева, научните сътрудници първа степен - 850 лева, научните сътрудници втора степен - 700 лева, научните сътрудници трета степен - 600 лева, магистрите - 500 лева, бакалаврите - 400 лева, специалистите - 300 лева, а стипендиите за докторантите да бъдат 500 лева. Трите синдикални организации настояват още средствата, отделяни за наука, да се увеличават годишно с поне 0,2% от БВП. В момента у нас за наука годишно се отделят 0,33% от БВП, или осем пъти по-малко от отделяните средства в ЕС. Обръщението е изпратено вчера до президента, до председателя на парламента, до премиера и до Националния съвет за тристранно сътрудничество.
А къде им е на учените ДОСТОЙНОТО и умно поведение?
Значи, да се даде на ВСИЧКИ два-три пъти повече?
А некадърниците? А лентяите? А комунистическите и другите индивиди, извършвали "дейност" в полза на терористичните организации БКП и ДС? А наглеците, извършвали десетилетия гнусни безобразия, беззакония и престъпления в БАН (и не само там)?
Аз сега не работя в БАН, но и да работех, никога не бих подкрепил подобно плоско искане!
Изходът е един: поголовна строга атестация, изхвърляне поне на половината от състава - от горните категории, и тогава ново разпределение на заплатите: много на можещите, малко на недомогващите и склонните към лентяйство.
То това решение вероятно ще се осъществи и от само себе си - но ще минат доста години. |
Edited by - kkabakciev on 04/21/2007 08:09:05 |
|
|
Topic |
|
|
|