Author |
Topic |
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/09/2007 : 11:33:34
|
Даниел Вълчев: Необходим е нов Закон за научните степени и звания 9 Януари 2007 | 12:01
Необходим е нов Закон за научните степени и звания, системата във висшето образование трябва да стане много по-лесно проходима. Това заяви във Варна министърът на образованието и науката Даниел Вълчев преди срещата си с ректорите на варненските университети, предаде радио “Фокус”- Варна. Министърът уточни, че това ще е един от основните въпроси, които ще бъдат обсъждани на предстоящата среща. На нея Даниел Вълчев предвижда да представи статистически данни за възрастовия характер на преподавателския състав, които, по думите му, са обезкуражителни. "У нас работят асистенти, които са на възраст над 60 години", подчерта Вълчев. Той отбеляза, че в средата на февруари се предвижда ректорска среща във Варна. Според Вълчев проблемите във висшето образование се дължат на сравнително ниския социален статус на преподавателите и учените у нас, което допълнително намалява желанието на младите хора да се занимават с научна и преподавателска дейност.
|
|
nivine
145 Posts |
Posted - 01/09/2007 : 11:57:37
|
Възгледите, които излагате (нисък социален статус на преподаватели, малко пари) съвсем не дават ясна характеристика на дълбоката криза, в която се намира родното Висше образование. Тази криза е КАДРОВА, ДУХОВНА, ПРОФЕСИОНАЛНА И МОРАЛНА!!! На тази дълбока криза не се ли направи задълбочен и обстоен анализ, да се видят нейните корени, нейните истински причини, безполезно е да се захващате да правите нов закон. Най-малко полезна информация в това направление ще получите от така наречения "Съвет на ректорите", родни академици, член-кореспонденти и прочие Тодор-Живкови креатури, които СА СЪЩИНСКИТЕ НОСИТЕЛИ НА КРИЗАТА!!! Тези формации и асоциираните им креатури в никакъв случай не могат да Ви бъдат съюзници в една инициирана от Вас реформа в образованието, а напротов те ще са Ви яростни противници на тази реформа. Не трябва да се говори с клишета от типа "ПРОХОДИМОСТ", защото нещата са далеч по-тревожни и сериозни. Вие сте млад човек Господин министър и би било редно да сте осъзнали, че съставът на рези РЕКТОРСКИ СЪВЕТИ, за които говорите принадлежи изцяло на едно не съвсем радостно минало за нас и че никаква полза не може да имате от сътрудничество за тях. Ректорите са в голямата си част говорители на средния админтративен ръководен кадър във ВУ и всичко, което те искат и ще настояват за него със зъби и нокти - това е повече неограничена и безконтролна власт върху младите и талантливи кадри за да ги потискат, експлоатират и тъпчат още по-жестоко. "Проходимостта", за която Съветът на Ректорите ще пледира ще е само за техните послушни, некадърни и неграмотни мекерета и слуги - за да се УВЕКОВЕЧИ СТАТУКВОТО. Ако Вие наистина желаете не "проходимост", а ефективен поврат в системата на нашето висше образование и то да поеме наистина европейски път в своето развитие, единственият Ви шанс е да се обърнете за подкрепа и съвети на младото и необременено от миналото българско поколение в науката. Вече няколко години това поколение прави отчаяни опити и води една неравна борба за поставяне на нови релси цялата система на българското образование и наука. Това ново поколение има свои представителни граждански организации и ако сте загрижен е редно да потърсите най-вече тяхното мнение. |
Edited by - nivine on 01/09/2007 12:31:14 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/10/2007 : 07:18:05
|
Край на фалшивите дипломи и за ученици 09 януари 2007 / News.dir.bg .... До месец пък ще бъде готова новата стратегия за развитие на висшето образование. Нужен е и нов закон за научните степени и научните звания, заяви още Даниел Вълчев. По думите му е необходимо младите хора да бъдат стимулирани да се занимават с научна дейност: "В България няма професори под 35 години, а тези до 45 г. са едва 10. Доцентите над 60 г. са 507, а 24-ма асистенти са навършили 65 години". Просветният министър предвижда и "практиката един преподавател да чете лекции в 3-4 факултета в различни градове да бъде прекратена". |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/10/2007 : 15:22:44
|
България има само 10 професори до 40 г. в. Сега 10-01-2007 В България няма професор на възраст до 35 години, едва 10 са професорите до 40 години. 507 доценти и 24 асистенти са на възраст над 65 години. Данните изнесе просветният министър Даниел Вълчев пред студенти и преподаватели във Варна вчера. Той се обяви за нов закон за научните степени и звания, чрез който хабилитирането ще стане по-прозрачно и ще се стимулира навлизането на млади кадри в науката. Научните степени и звания ще бъдат вписани в публичен регистър заедно с трудовете им за последните години. Според Вълчев званието трябва да важи за цялата страна, както досега, а не само за даден ВУЗ, както е в други страни. Въпросът за научните звания ще залегне и в подготвяната от МОН стратегия за висшето образование. Практиката един преподавател да чете лекции в 3-4 факултета в различни градове трябва да се прекрати, обяви министърът. Вълчев прогнозира, че през следващата година броят на студентите-първокурсници ще се увеличи с 10-15%. Идеята на МОН е от следващата академична година да се увеличи броят на бъдещите висшисти и да се въведат различни такси според успеха на приетите. Така 20% от младежите например - тези с най-нисък успех, ще плащат пълната такса, за отличниците обучението ще бъде безплатно, а за останалите ще струва колкото и сега. Във варненската Четвърта езикова гимназия вчера министърът влезе в час на класа, посветен на ЕС. Вълчев и областният управител Петър Кандиларов - възпитаници на училището, играха на викторина с въпроси за съюза, но отборът на министъра загуби. По инициатива на МОН в училищата се провежда информационна кампания за ЕС.
|
|
|
nivine
145 Posts |
Posted - 01/11/2007 : 14:17:00
|
Кой ще го прави закона Ви г-н Вълчев? Остава в сила, казаното по-горе от мен. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/12/2007 : 12:49:12
|
доц. Любима Йорданова ни сигнализира за появате на следната стаия в сайта на dnevnik. Тя ни изпрати за публикуване и своя коментар в отговор на твърденията на Проф. д-р Виден ГЕОРГИЕВ. Очаквайте нейната реакция на заглавната страница на сайта: "ТАБУИЗИРАНАТА В БЪЛГАРИЯ ТЕМА - НАУКА И ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ",Право на отговор доц. д-р Любима Йорданова
В ЕС с болна наука и некачествено висше образование от Проф. д-р Виден ГЕОРГИЕВ*
10 януари, 15:24 www.dnevnik.evropa.bg В науката и висшето образование има редица аномалии, за които е важно да си дадем сметка, след като вече сме част от Европейския съюз.
Грозна изява на комерсиализацията на дейността на преподавателския състав е продажбата на изпити. За съжаление тази несъвместима с академичния морал практика се разрасна и доби по-масов характер, неотдавна дори имаше съдебни процеси срещу преподаватели от шуменския и един от варненските университети. Този род дейност трудно се доказва, но съществуването й в някои ВУЗ е вън от всякакво съмнение, с което университетите заемат едно от челните места по корупционни практики.
Поради отслабения контрол на държавата и на академичните ръководства, както и лошото заплащане на преподавателите, стана възможно да избуи съвместителството с всичките му отрицателни последствия. Много от учените посвещават част от служебното си време на бизнес дела, като откриха аптеки, зъболекарски кабинети, консултантски и проектантски бюра и дори магазинчета.
Появиха се голям брой нови университети и техни филиали (вече са 120), някои от които се оказаха незаконни. Поради недостатъчния брой хабилитирани лица в тях на пазара се появиха лошо подготвени специалисти. След което възникна друга аномалия - т.нар. пътуващи преподаватели. Те пътуват от град на град подобно на търговски пътник, за да обучават студенти и специализанти. От това страда качеството на преподаването. Учебните курсове на пътуващите преподаватели поради недостатъчната материална база и време обикновено се изнасят под формата на сгъстени цикли в няколко дни, в разрез с дидактическите принципи. Това предопределя ниския КПД на усвояване на материала от студентите и нивото на тяхната успеваемост.
В резултат на лошите икономически условия и мизерното заплащане на труда на учените се появи и миграция на учени. Вътрешната миграция засяга асистенти и научни сътрудници, които напускат академичните си длъжности, за да работят за компании и агенции, които им предлагат няколко пъти по-високи заплати.
Лошият социален статус на учените доведе до намаляване на интереса към конкурсите за докторантури и за заемане на места за асистенти и научни сътрудници. Според официални данни на Националния статистически институт броят на асистентите през 2005 г. е намалял спрямо 1996 г. с 24.3%, а на научните сътрудници - с 49%. За същото време броят на докторите на науките е намалял със 17.3%, на професорите - с 16%, а на старшите научни сътрудници - със 17.3%.
Анализът на тези данни говори за намаляване на притока на млади учени, за по-късната им хабилитация и попълване на висшите ешелони на научните звания, водещо до застаряване на научния потенциал. В тази връзка твърденията, че то се дължи на хегемонията на "старите професори", които умишлено потискали развитието на младите учени, са несериозни. Не са виновни за това и бариерните функции на ВАК, както твърдят някои учени, тъй като само 6-7% от всички случаи на преминалите през него научни конкурси в преходния период са завършвали с отказ за присъждане на научни степени и звания, а в предишни периоди този процент се е движел между 10 и 15.
Изложените данни говорят за необходимост от законови и подзаконови нормативни актове, в това число и приемане на нов закон за научните степени и звания (ЗНСЗ). За съжаление опитите да бъдат прокарвани различни групови, съсловни и партийни интереси при обсъждане на много законопроекти в Народното събрание обясняват причината, поради която и досега нямаме нов ЗНСЗ.
Изхождайки от принципа, че законът трябва да отговаря преди всичко на интересите на науката, а не на тези, които я правят, съставихме проектозакон за нов ЗНСЗ, който Движението за развитие и защита на науката и висшето образование предостави на вниманието на МОН. С него се постига деидеологизация и деполитизация на закона от 1972 г., при което новият атестационен орган - Националният съвет за атестиране на учени, за разлика от ВАК не ще се назначава от правителството, а ще бъде избираем държавно-обществен орган. С отделянето му от изпълнителната власт той ще стане независим от нея. По този начин атестационният процес ще се изведе на по-високо ниво на обективност и компетентност и ще се създадат законови предпоставки за решително ограничаване на корупционни практики, свързани с присъждане на научни степени и звания. Постигането на тази цел в бъдещия ЗНСЗ наистина би било голямо завоевание за науката.
С тази статия искаме да привлечем вниманието на държавните институции и на обществото за бързо преодоляване на недостатъците в системата. В противен случай ще се изправим пред редица сериозни трудности и опасности след приемането ни в ЕС. Една от тях е свързана с националния научен потенциал и възможността за допълнително източване на висококвалифицирани специалисти, при това на най-елитната му част от неговия състав. Причина за това отново ще бъдат огромните разлики между нас и страните от ЕС в заплащането на научния труд и материалните условия за неговата реализация.
Затова основните насоки на оздравителния процес в науката и висшето образование трябва да вървят по две генерални направления:
1. Несимволично инвестиране в научноизследователския процес и решително подобряване заплащането на научния труд в системата на висшето образование и науката.
2. Повишаване на критериите, свързани с нивото на научноизследователската работа, както и повишаване на изискванията при атестиране на учени, което трябва да бъде реализирано с приемането на нов ЗНСЗ.
Двете направления за успешен подем в науката и висшето образование могат да бъдат ефективни само ако протичат паралелно, защото неизпълнението на едното, прави неефективно действието на второто. Колкото по-бързо се проумее това, толкова по-бързо ще се преодолеят слабостите на прехода в науката и висшето образование, което ще ни позволи да заемем достойно място в голямото семейство на учените в ЕС.
* Авторът е члeн на Движението за развитие и защита на науката и висшето образование
P.S. Илюстрациите са от мен. |
Edited by - moderator on 01/12/2007 13:08:12 |
|
|
nivine
145 Posts |
Posted - 01/15/2007 : 12:41:42
|
Уважаеми г-н В. Георгиев, Ако образованието и науката в България, за чиято защита се обявявате Вие има наистина нужда от защита, то те трябва да се защитава именно от такива като Вас. Що се отнася до "развитието" на образованието и науката, на което е посветено Вашето сдружение, от редовете, които сте написал стигам за съжаление до категоричния извод, че днешното дередже на образованието и науката ни се дължи именно на тяхното развитие от хора като Вас. Имам предвид, че написаното от Вас е изцяло в тодор-живковски априлско-тезисен стил и целият Ви "анализ" на състоянието на науката и образованието се свежда до използване на добре шлифовани клишета и до пълно замазване на тъжната реалност в тази област. Заслужавате похвала, че добре владеете този стил. Та какво значи това, че ВАК спирала само 6-7% от кандидатите за научни титли и звания. Вие не допускате ли, че тук вероятно се крие една грозна истина: а именно, ЧЕ В ТЕЗИ 6-7% СЕ КРИЕ ИСТИНСКИ НАДАРЕНИЯ ТВОРЧЕСКИ И СЪЗИДАТЕЛЕН НАУЧЕН ПОТЕНЦИАЛ НА НАЦИЯТА, а в останалите 93% да са онези, които дават днешния ОКАЯН ОБРАЗ на българската наука. Ще проумеете ли Вие г-н Видинов и най-вече онези, за които е предназначен Вашия анализ, за какво става дума? Говорите, че ниският социален статус е основният фактор, пропъждащ свежата българска кръв от Родината ни. Извинявайте, но за мен това е груба манипулация. Основният фактор за напускане на страната ни от млади и кадърни научни кадри е усещането за всеобща пошлост в държавата ни и по-специално във всички научни и образователни институции, липсата на строги правила и критерии позволяващи достойна личностна и професионална реализация на младия човек. Една реализация почиваща САМО И ЕДИНСТВЕНО на трудолюбие, почтеност и най-важното НАДАРЕНОСТ ОТ БОГА, а не на комсомолско-партийна помазаност и на роднински клиентелизъм. Да се надяваме, че институциите, за които е предназначен вашия анализ ще намерят държавнически усет да хвърлят едно око и на настоящия материал. |
Edited by - nivine on 01/15/2007 13:04:32 |
|
|
Democrat
Bulgaria
28 Posts |
Posted - 01/16/2007 : 17:07:45
|
ВИНОВНИК ЗА "БОЛНАТА НАУКА" и "НЕКАЧЕСТВЕНОТО ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ" в БЪЛГАРИЯ Е ЕНИЧАРСКИЯТ КАДРОВИ СЪСТАВ В ТАЗИ СФЕРА!
Смаян съм как е възможно болни мозъци като изявилия се по-горе проф. Виден Георгиев да имат самочувствието да правят анализи и да поучават как да се подобри една система, която очевидно и очевадно е продукт на точно такива твари като него. Наричам го твар, защото загубилият всякаква духовност индивид не може да се нарече човек. Споменатата твар твърди: "В резултат на лошите икономически условия и мизерното заплащане на труда на учените се появи и миграция на учени. Вътрешната миграция засяга асистенти и научни сътрудници, които напускат академичните си длъжности, за да работят за компании и агенции, които им предлагат няколко пъти по-високи заплати.", а в карая на изложението си заключава, че причината за източването на висококвалифицирани специалисти от България "отново ще бъдат огромните разлики между нас и страните от ЕС в заплащането на научния труд и материалните условия за неговата реализация". Добре е да се знае, че горните твърдения целят внушаването на МИТА ЗА РЕКИТЕ ОТ МЕД И МАСЛО, КОИТО ТЕКАТ ЗА НАШИТЕ УЧЕНИ В РАЗВИТИТЕ СТРАНИ ОТ ЕС И В ЧАСТНИЯ СЕКТОР. Такива зловредни митове имат за цел да поощрят напускането на родината ни от младото поколение, а също и освобождаването на сферата на висшето образование и науката от младо попълнение, за да могат вмирисаните на мърша дърти вампири - професори, академици и прочие "нахабилитирана" сволоч - да се ширят необезпокоявано и уютно в блатото на създадената от самите тях система. Защото системата не е безлична абстракция. Тя се крепи на индивидите, които я изпълват със съдържание и функционалност. Професорът - твар Виден Георгиев смята, че ако в сферата на науката и висшето образование се вложат средства за изравняване на заплащането на труда със западноевропейското ще се постигнат положителни резултати и напредък. ТОВА СЪЩО Е МИТ! Пълни ли се каца без дъно? Ами нали същите тези мили кадри - "нахабилитирани" лица, които не могат нищо и не знаят нищо, а освен това са и на по стотина години, ще излапат парите и резултатът ще е същият, но на по-висока цена. Младите български учени бягат да се спасяват поединично, не толкова заради заплащането, колкото заради безперспективността и липсата на какъвто и да било път за нормално развитие в настоящата система. В действащия Закон за научните степени и звания, който е от 1972г. няма нито един научен критерий. Затова пък е пълен с политически критерии (за допринасяне за социалистическото развитие на страната) и със законови членове, изискващи тайно гласуване от смърдящата шарлатанска шуробаджанашка професорско-академишка шайка, както и законови членове гарантиращи, че взетите решения не подлежат на съдебен контрол. Как и в името на какво един млад човек да обрече бъдещето си, влизайки в такъв Авгиев обор? НАПРЕДЪК ЩЕ СЕ ПОСТИГНЕ САМО СЛЕД ПЪЛНАТА ЛУСТРАЦИЯ И ПРОЧИСТВАНЕ НА НАУЧНАТА СФЕРА ОТ СПОМЕНАТИЯ КАДРОВИ СЪСТАВ, а това ще даде възможност и за въвеждане на НОВИ СЪВРЕМЕННИ ЗКОНИ В ТАЗИ СФЕРА.
Тварта Виден Георгиев пише: "За съжаление опитите да бъдат прокарвани различни групови, съсловни и партийни интереси при обсъждане на много законопроекти в Народното събрание обясняват причината, поради която и досега нямаме нов ЗНСЗ. Изхождайки от принципа, че законът трябва да отговаря преди всичко на интересите на науката, а не на тези, които я правят, съставихме проектозакон за нов ЗНСЗ, който Движението за развитие и защита на науката и висшето образование предостави на вниманието на МОН. С него се постига деидеологизация и деполитизация на закона от 1972 г., при което новият атестационен орган - Националният съвет за атестиране на учени, за разлика от ВАК не ще се назначава от правителството, а ще бъде избираем държавно-обществен орган. С отделянето му от изпълнителната власт той ще стане независим от нея. По този начин атестационният процес ще се изведе на по-високо ниво на обективност и компетентност и ще се създадат законови предпоставки за решително ограничаване на корупционни практики, свързани с присъждане на научни степени и звания." Твари като професор Георгиев - ДОЛУ РЪЦЕТЕ ОТ НАУКАТА И В ЧАСТНОСТ ОТ БЪЛГАРСКАТА НАУКА! И децата знаят, че навремето турският султан е събирал данъците и е налагал силово ред в империята си, използвайки не своя кръв, а еничари - т. е. обучени идеологически индивиди имащи право да яздят кон и да носят оръжие, заклели се във вярност на султана. По същия принцип след 1944г. с цел налагането на колониална зависимост на България интелигенцията й беше избита и натикана в концлагери, а като еничари за професори бяха назначени индивиди безродници (най-долна измет), заклели се в името на материален просперитет да бъдат лоялни на кагебарските султани. Затова аз ги наричам не хабилитирани, а нахабилитирани. Е да - днес вместо да яздят коне, те карат джипове и вместо с ятаган боравят с модерни оръжия и медии. Забележете, наричам султаните им кагебарски, а не руски, защото и руският народ е смазан и опропастен, както и останалите източноевропейски народи. Не случайно половината руснаци са се алкохолизирали, а една трета от рускините са станали проститутки. И то в най-богатата на природни ресурси страна в света! Ако в България още не сме стигнали до тази степен на "развитие", то се дължи на обстоятелството, че в Русия кагебарското управление е започнало 27 години по-рано. И така тварта Виден Георгиев има нахалството и безсрамието да твърди, че ситемата, от която и той самият е съставна част - професор - раждала болна наука и некачествено висше образование, но за това трябвало да й се дадат повече пари! Освен това "групови, съсловни и партийни интереси" пречели в Народното Събрание да бъде приет нов Закон за научните степени и научните звания (ЗНСНЗ). Това си е НАГЛА ЛЪЖА. Истината е, че кагебарските босове, между които ПУТИН не е за подценяване, са наредили нещата да си стоят така, както са били в 1972г. А техните еничарски подлоги в България са го изпълнили. Колко удобно за тях - нали?! Лицето Виден Георгиев мечтае ето за какво: "новият атестационен орган - Националният съвет за атестиране на учени, за разлика от ВАК не ще се назначава от правителството, а ще бъде избираем държавно-обществен орган. С отделянето му от изпълнителната власт той ще стане независим от нея." Ами да дадем автономия на еничарския корпус в България и да гледаме розовото си бъдеще, когато никой няма да го контролира. За съжаление, от историята е известно, че еничарите винаги са се престаравали и са клали и насилвали народа си така, както дори и истинският окупатор не би го направил. Ако оставим вампирясалите професори и академици - еничари да си имат безконтролна автономия, те биха изпили кръвта на народа до последна капка! ПАЗИ БОЖЕ, ТОВА ДА НЕ СЕ СЛУЧИ НИТО В БЪЛГАРИЯ, НИТО ДРУГАДЕ ПО СВЕТА!
Да не забравяме че мнозинството от българските политици са именно хабилитирани лица и те носят отговорността и вината за поредицата трагедии, които се разиграха в България през последните 17 години. Кога и как ще платят те за тази вина???
БЕЗ ИЗВАЖДАНЕ НА ДОСИЕТАТА НА ВСИЧКИ ХАБИЛИТИРАНИ ЛИЦА В БЪЛГАРСКАТА НАУКА, БЕЗ РАЗКРИВАНЕ НА ДОЛНИТЕ МЪРСОТИИ КОИТО СА ИЗВЪРШВАЛИ СПРЯМО БЪЛГАРСКИЯ НАРОД И БЕЗ РАЗЧИСТВАНЕ НА НАУЧНАТА СФЕРА ОТ НАСТОЯЩИЯ ЕНИЧАРСКИ КАДРОВИ СЪСТАВ НЯМА СВЕТЛО БЪДЕЩЕ ЗА БЪЛГАРИЯ!
|
Edited by - Democrat on 01/21/2007 10:30:55 |
|
|
nivine
145 Posts |
Posted - 01/17/2007 : 12:33:10
|
Г-н В. Георгиев, говорите за ниския социялен статус на българските учени, а може ли да ми кажете, на коя категория на българския народ с изключение на бившата комунистическа, а сега капиталическа номенклатура е висок социалния статус? Защо смятате, че статуса на учените трябва да се отличава от този на останалата част от народа? В този смисъл е уместно да отбележим, че научното изследване е преди всичко призвание, а не бизнес. С други думи за една пълноценна научно-изследователска и творческа дейност, първостепенен фактор е истинската творческа атмосфера, обективна и поощрителна оценка на творческите изяви на младия учен. |
|
|
Dimitar_Nikolov
Bulgaria
62 Posts |
Posted - 01/25/2007 : 07:34:01
|
Някакви се събирали миналия четвъртък в НТС зала 2 да мътят закон за научните степени и научните звания. Ако имате повече информация по въпроса моля да ми съобщите. Ще ми се да присъствам на някоя от тези сбирки за да ги прослушам и ако аудиторията заслужава да изкажа становище. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/31/2007 : 12:49:26
|
Г-н Николов, може приоритетно да се включите в една друга работна група, то и без това на кой му пука за научни степени и научни звания.
Легализират проституцията със закон 30 Януари 2007 | 17:27 www.express.bg Зам.-министърът на вътрешните работи Камен Пенков оглави междуведомствена работна група, която ще подготви проектозакон за проституцията, съобщи Дарик радио. В нея ще участват експерти на министерствата на вътрешните работи и на правосъдието и на Държавната агенция по туризъм и представители на Националния борд по туризъм. Това е решено на работна среща на министъра на вътрешните работи Румен Петков, на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов и председателя на борда Георги Гергов. Гергов е предложил до 15 февруари да се състои първото заседание на съвместната работна група, на което да се обсъдят пилотни проекти, които включват големите курортни комплекси Албена, Златни пясъци, Слънчев бряг, Слънчев ден, Св. Св. Константин и Елена, Дюни, Банско, Боровец и Пампорово. Целта е да се осигури безопасността и спокойствието на туристите.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 01/31/2007 : 18:55:20
|
Велиана Христова в. Дума 31-01-2007 ... Какво се случва у нас на фона на тези медни пити, около които вече кръжат хиляди млади българи? От месеци насам във въздуха висят намерения за някаква хипотетична и супернова концепция за развитие на висшето образование в България. Философията и "план екшъна" й не са огласени, а бегла представа за тях се формира само от някои спорадични изявления на просветния министър Даниел Вълчев ту тук, ту там. Които обикновено започват с изтърканата теза, че държавата няма пари да увеличи издръжката на висшето образование, затова трябвало някак иначе да се набавят средства. Това само по себе си
обезсмисля цялото ни участие
в европейските стратегии и програми, които неизменно поставят като първо условие увеличаването на квотата за образование от държавния бюджет и от брутния вътрешен продукт на страните. У нас се бяга като от огън от истината, че в ЕС университетите са държавни, а където има частни структури, те са главно на равнище професионални колежи и школи за предуниверситетска подготовка. Затова посочените в документите на ЕС средно 1,28 % от БВП за висше образование са главно държавна субсидия и напоследък се търсят пътища за привличане на бизнеса към финансиране на образованието. У нас държавната субсидия за вузовете представлява 0,55 % от БВП, което означава едно просто нещо - че държавата ни е над два пъти по-слабо заинтересована от развитието на образованието спрямо средното равнище в Европа. А заради ниския ни брутен вътрешен продукт реално измерение на този процент са многократно по-ниските преподавателски заплати, опърпаните аудитории с виртуално техническо оборудване и липсата на условия за модерно обучение. Трябва да се напомнят тези сравнения на фона на онова Елдорадо от чуждестранни предложения, за което стана дума в началото. Не се усеща засега да има воля за промяна в това отношение в бъдещата стратегия за висшето ни образование. Колкото до участието на бизнеса във финансирането на университетите, няколкото PR срещи между работодатели и МОН не оставиха впечатлението за особена промянав бъдеще, не стана дума и за онези стимули, които Европейската комисия препоръчва за насърчаване на инвестициите в образованието от страна на икономиката. Така простата логика свежда нещата до една перспектива - да
вземем липсващите средства от самите студенти,
като върнем платеното обучение и за бакалаври. Компромисен вариант предложи Даниел Вълчев - да плащат изцяло обучението си слабите студенти, средните да внасят само държавната такса, а отличниците да учат безплатно. На първо ухо звучи добре. Ала ректори на силни университети веднага отбелязаха, че отличниците може да се окажат достатъчно много, за да се провали идеята за събиране на допълнителни пари за вуза. Освен това никъде в ЕС не е забелязана досега странната практика вузовете да държат слаби студенти срещу пари. Слабите там просто ги "отсяват". Неслучайно основното послание в рекламите на споменатите по-горе чуждестранни вузове е: елате при нас, за да ви дадем знания. Който не иска или не може да придобие знания, не е за висшист. Защото завършилият постъпва на работа и във всяка дейност трябва да вложи знания, а не купени дипломи от вуза, който иска да се издържа с тази индулгенция. А пък на фона на безплатното обучение и сравнително умерените такси из Европа младите по-скоро ще предпочетат да плащат там, отколкото тук. Как се държат в тази ситуация българските университети? Правят се, че не я забелязват. Чуват се някои гласове, че при широко отворените към чужбина врати сегашните набори от кандидат-студенти ще "изтекат" дотолкова, че няма да има кой да попълни обявените бройки за прием в 52 съществуващи висши училища. Дори в момента студент става всеки,
който изкара тройка на конкурсите.
На практика обаче всички над 100 структури на вузовете в страната продължават да съществуват при около 15 000 налични преподаватели, благодарение на лектори, които преподават на по 5 места. Наука на приемливо международно равнище в повечето вузове не съществува. Това, че цели 34 вуза получиха най-високата оценка "много добър" от Националната агенция за акредитация (НАОА), показва само, че тя отдавна няма реален смисъл. Тема до болка обсъждана. До болка безрезултатно. Нещо повече - ректори настояват държавата да спре да определя приема и всеки вуз да набира колкото си иска студенти до "тавана" на изчисления му от същата НАОА капацитет за обучаване. При това - със същите "пътуващи чети" на хонорар. В почти всички страни на ЕС има нормативно ограничение един човек да преподава на не повече от 2 места. Повече се приема за неефективно. МОН създаде регистър на преподавателите в България с обещанието, че чрез него ще се сложи ред в тази работа. И... го засекрети. За да не се изложат някои хора много пред обществото, както обясни самият Вълчев. Така регистърът стана на практика безсмислен. Никакви мерки за пътуващите преподаватели не взеха нито ректорите, нито министерството, а обществото няма как да окаже натиск за качество, защото няма достъп до реалността. Истински опасен става и проблемът с ниските заплати на преподавателите и учените в България. Във всеки вуз ще чуете, че места за докторантури се провалят, защитилите дисертация заминават в чужбина, а желаещите да постъпят като асистенти с под 250 лв. заплата са малко.
Огромна дупка вече е зейнала
между поколенията преподаватели. "Отгоре" масово вървят към пенсия, "отдолу" почти няма приток. А министърът, а и самите вузове са се вторачили единствено в научните титли, чието "трудно" придобиване било причина за ситуацията. Тази тема е отделна, но когато се правят подобни съждения, все пак трябва да се чуе, че едва 7 % от всички кандидати в конкурсите за степени и звания се провалят. Интересно къде има конкурси, в които всички 100 % печелят? И що за конкурси ще са това? Пък и за 15 лв. над заплатата нормален човек няма да седне три години да пише дисертация.
Велианче, комунистическите бръмбарчета май съвсем ти замътиха мозъчето. Друг път и малко по-смислени работи сме чували от тебе.(бел.moderator)
Нелепа е продължаващата пълна глухота на държавата към основния проблем - ако възнагражденията не се променят, скоро изобщо няма да има кой да обучава студентите или ще ги обучават хора, които не могат да им дадат знания. Пък ако щат не професори, а архонти да се нарекат. Стигнахме до срамотията дори Румъния да предлага работа на наши химици срещу 1500 лв. заплата. А това е поне три пъти повече от техния трудов доход в България... Вероятно не сега и веднага и не всички млади българи ще се втурнат да учат и да работят в чужбина. Но процесът ще се ускорява. Защото висшето образование в Европа върви напред, нашето тъпче на място, оплетено в проблеми, които никой не иска да решава. Факт е, че за толкова години не се направи дори опит да се съберат данните колко млади българи са напуснали трайно родината си. Т.е. от колко сегашни и бъдещи млади семейства, от колко хора в активна трудова възраст, от колко деца и бъдещи кадри за икономиката и науката се е лишила България. Както я караме, каруцата ни ще затъне неспасяемо. |
Edited by - moderator on 01/31/2007 19:44:23 |
|
|
Dimitar_Nikolov
Bulgaria
62 Posts |
Posted - 02/07/2007 : 13:21:33
|
В САЩ професорите доктори на науките Dr.Sc. се наричат full professor и само те са на постоянни трудови договори. Имат право да работят до 74 години и не се атестират. Всички други са на срочни, най-много 5-годишни договори, а ако нямат научни публикации - айдее да си ходят и по-рано. Тук имах шеф на катедра, който скоро се пенсионира след 25 години трудов стаж без НИТО ЕДНА ПУБЛИКАЦИЯ. Но се хвали, че бил майор от ДС. Сега да разгледам накратко американската система. Малките доктори си ги правят в университета. Това е образователно научна степен. МОже да имат научни приноси, но може и да нямат. Основното е да изучат интегрално и из основи една по-тясна научна област. ДА ЗНАЯТ ВСИЧКО, което съществува в момента, т.е. какво е нивото на света в областта. Много ги изпитват - по 8 изпита вземат. Защитават пред 7-членно жури, в което 3-ма учени са от университета, 4 са външни. Ръководителят представя докторанта и се оттегля като слушател. Журито пита. Иска се поне 4 гласа "за" и става Ph.d. След това по-голямата част отиват няколко години в промишлеността да пипнат реалното производство, да усетят, какво е. След това на обявен конкурс за associate professor се явява, където департамента го назначава на срочен договор с около35000-45000$ годишна заплата, което е ниска заплата в САЩ. След 2-3 години отива Комисия на негова лекция, слуша го и го оценява, че става за професор (но професор с нисък ранг, не full professor). Вдигат му заплатата с 10%. Защитата на Doctor of Science се прави на федерално ниво пред съвет от различни специалисти, които може да участват в заседанието и по е-мейла. кандидатът праща в електронен вариант своя автореферат на определен брой задължителни адреси плюс още други по негово желание и това на най-големите специалисти по цял свят. Докато не получи отговор с оценка или отзив или рецензия от 2/3 от адресите не може да защитава. Като ги получи защитава. Прави се електронен протокол. Има електронна връзка с цял свят и може членовете на съвета да участват електронно с въпроси и мниния.Кандидатът отговаря на всички. Пристъпва се към тайно гласуване на присъстващите в залата и на членовете на съвета от цял свят в електронен вид.Може да се гласуеа "за", "против", "въздържал се". Ако събере повече от половината гласове "за" става full professor. Дипломата си получава от федерална атестационна "акредитационна комисия." Заплатата на full professor е 80000-100000$, те са по-важни и от ректора и вземат повече пари от него. Това е. Трябва да се знае това, като се правят опити за нов закон у нас. |
|
|
did
90 Posts |
Posted - 02/14/2007 : 11:48:40
|
Автономията, която криворазбират членове на акедемичния съвет на Ту София с незначителен принос в науката се опитват да прокупционните практики в ТУ за прозвеждане на професори по "заслуги". Докато в последните изказвания на министър доц. Даниел Вълчев за стратегията на ВО се лансира идеята за масовизиране на ВО в различни степени -безплатно, полу-платено и платено. Аналог има в САЩ за масово придобиване на ВО, те в разрез с това закриват колежи на ТУ, последният престижен колеж за учители по практика в град Сливен и елиминирането на задочното образование в ТУ, една утвътдена традиция, която би трябвало да се разшири с дистанционно обучение и други съвременни форми. В Катедра ТЕП по-инициативните и напористите учени се потискат - изгонени са поне 5 човека с данни за научна изява, които продължават да са активни и извън катедрата и като пенсионери. Най-потиснати в катедра ТЕП са главните асистенти, които са доктори и не им се дава възможност да се хабилитират гл.ас. без докторати без никакви изяви - Серафимов и други. |
|
|
Vassil_Guliashki
Bulgaria
54 Posts |
Posted - 03/11/2007 : 14:01:43
|
ПРОМЕНИТЕ
Вестник “Труд”, неделя, 11-ти март 2007г., стр. 5
След срещата между ректорите на вузовете, премиера Сергей Станишев и образователния министър Даниел Вълчев на 10. 03. 2007г. във Варна, в сферата на висшето образование и науката се очертава извършването на следните промени:
- Висшите училища сами ще определят семестриалните такси за обучение. Срещу това те ясно ще посочват за какво ще отиват парите на студентите – за безплатни учебници, за ползване на библиотека или за нещо друго.
- Ще се реформира системата за отпускане на стипендии и кредити.
- Държавата ще увеличи разходите за ремонт на общежитията, които били в тежко състояние.
- Висшата атестационна комисия ще се запази, но ще бъдат закрити специализираните научни съвети. Вместо това ще има листа от преподаватели арбитри, които ще решават кой преподавател да стане доцент или професор. Рецензиите за научните трудове ще се публикуват в интернет.
- Студентите ще се изпитват само писмено и работите им ще се пазят в архива на вузовете.
- Ще има студентски омбудсман.
Vassil |
Edited by - Vassil_Guliashki on 03/11/2007 14:06:02 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 03/12/2007 : 06:44:39
|
www.news.bg 12.03.2007 g. Национална дискусия на тема: "Регламенти за научните степени, звания и длъжности във висшите училища и БАН" ще се проведе днес. Дискусията се организира в рамките на инициативите за действие в областта на висшето образование и наука по съвместна програма на социалните партньори. За участие в дискусията са поканени министърът на образованието и науката Даниел Вълчев, председателят на Комисията по образование в Народното събрание Лютви Местан, представители на законодателната и изпълнителната власт, ректори и др.
|
|
|
Topic |
|
|
|