Author |
Topic |
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/02/2006 : 15:11:32
|
Всеки пети студент не посещава лекции и упражнения Източник: bТВ 01-04-2006
Данните са от проучване в един от факултетите на Софийския университет.
Млади социолози са изготвили наръчник с решения на трудни ситуации по време на следването. Субективното оценяване, тромавата администрация и неработещите правилници-това според анкетираните студенти са най-честите проблеми в университетите.
Работното време на администрацията е 2 часа от 10 до 12 -това е приемното време за студенти и то само в понеделник и вторник. Другото е от 14 до 16 сряда и четвъртък, а петък не работят. Ако по това време си на лекции няма как да стане.
Студентите недоволстват и от липсата на правила. Не се предполагат срокове за изпълнението на една услуга-1-2 седмици или за колко ще стане готов 1 документ. Според анкетираните често преподавателите оценяват субективно знанията им.
За всеки пети студент лекциите са губене на време. Във втори, трети и четвърти курс половината студенти работят и то повечето на пълен работен ден. Не си поставят за цел да ходят на лекции, а наваксват като четат вкъщи.
Според младежите правилниците на повечето университети ги поставят в пасивна позиция. Проучването показва, че и самите студенти не са активни. Не търсят информация за самата дисциплина, нито за преподавателя предварително, което говори лошо за самите студенти.
“Нашата цел е да идентифицираме тези студенти, които са активни и те да оказват влияние както върху учебния процес, така и да изискват от преподавателите повече”. Затова младите социолози са изготви наръчник с решения на трудни ситуации. Идеите си ще предложат на академичното ръководство.
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/09/2006 : 15:56:26
|
Срещу 200 лв. наемат "професионален" кандидат-студент в. Политика 08-04-2006 Краят на училището е сезонът на големите въпроси, свързани с избора на университет и професия. Това е и времето, в което процъфтяват наистина екзотични професии като например кандидат-студент. Но не мислете, че това са хора, които просто години наред опитват да влязат в университета. Става дума за истински професионали, които срещу заплащане предлагат помощ за получаването на заветната студентска книжка. Те имат различни тарифи, които зависят от сложността на изпита и материалните възможности на клиента. След предварителни уговорки наемникът отива на препитването вместо истинския кандидат. Този начин за измама е най-популярен при изпитите по математика и физика. Срещу 150 - 200 лв. някой добре запознат с двете точни науки решава задачите. Начините да стигне до залата за изпит са два - с личната карта на истинския кандидат, или със собствената. Във втория случай наемникът подава документи заедно с наелия го, за да попаднат в една стая и в последния момент да си разменят изпитните работи. Тази услуга най-често се рекламира от "доволни клиенти". Въвеждането на предварителни изпити също за съжаление благоприятства за процъфтяването на този занаят. На тях много по-лесно може да попадне човек, който и в момента е студент, защото при по-даването на документите не се изисква диплома за средно образование. А тя е сред документите, които по време на обучението се депозират във ВУЗ-а и ако бъде изтеглена, то съответно прекъсва. За измамите се разбира рядко. Миналата година изобличените "професионалисти" бяха сравнително малко. В Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" хванаха двама мними кандидат-студенти на изпита по математика. Измамниците бяха дадени на прокурор и съдени по бързото производство. Заради случаи като тези ректорът на Медицинския университет в София проф. Владимир Овчаров поиска преписвачите на кандидатстудентските изпити да бъдат пращани на прокурор. Мерките трябва да са наистина сурови, защото методите за измама стават все по-модерни и неуловими за квесторите. Кандидат-студентите преписвачи демонстрират все по-завидна изобретателност. На пробното препитване по история в Алма Матер миналата година девойка беше хваната да слуша темата за управлението на Асеневци, записана на миниатюрен МРЗ плеър, вграден в гривната п. Не толкова добре оборудван неин колега пък си помагаше с устройство от същия тип, но с размерите на цигарена кутия. Преписвачът криел дигиталния пищов под блузата си, но внимателните квестори открили измамата. От Алма Матер разкриха, че шмекерите по време на изпити се хващат само като зорко се наблюдава поведението им. Според квесторите преписвачите гледат напрегнато, крият нещо в ръка, бъркат често в джобовете си. Храната, внесена на изпитите, също може да изиграе важна роля за влизането в университет. Тя не само може да спаси от гладна смърт или да ускори дейността на мозъка, но и да помогне на пишещите да си "спомнят" темата до последната запетайка. Доказателство за това е опитът на квесторите от ПУ "Паисий Хилендарски", които миналата година хванаха царски пищов, скрит в опаковка от кроасан. Висшето училище забрани внасянето на храна по време на изпити. фактите сочат, че преписвачите в УНСС са традиционалисти. Те използват предимно хартиени пищови, най-разпространените са оформените като малко тефтерче или на хармоника. Най-често оръжията се крият в ръката, в джоба или в пакетче от носни кърпички. В интернет пък се предлагат писалки за невидими пищови. Основното в комплектите е писецът със специално мастило. Написаният с него текст изчезва за секунди, твърдят продавачите. След това той може да се прочете с втория артикул в комплекта - химикалка с вградена UV лампичка. Тя осветява само по 1-2 см, за да не види квесторът. С мастилото може да се печата и на принтер. Новите пищови вече са "опитани" в Техническия университет в София. НАРЪЧНИК НА ПРЕПИСВАЧА Най-добре е да си пишете пищовите ами. Така ще можете да си "спомните" част от всичко, с което сте го заредили. Вкарвайте само най-главното и най-сложното за вас. Пишете структурирано, използвайте съкращения, за да се ориентирате кое къде ви е. Най-важно е поведението. Не се въртете, не гледайте надолу, когато преписвате, избягвайте среща с погледа на квестора. Знаейки, че в джоба ви се намира пищов, ще бъдете много по-спокойни, което е добър психологически фактор при взимането на изпита. Използвайте по-нестандартни пищови и методи. Запомнете, че преподавателите също са били ученици и студенти като вас. Изкарайте пищова само ако наистина не знаете какво да напишете. Ако все пак са ви "хванали в крачка", не си струва да упорствате. Имайте смелост да си признаете, покажете, че се чувствате виновен. Така преподавателят може да се смили и да ви даде втори шанс.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/10/2006 : 19:56:02
|
Студенти от ВТУ “Св.Св.Кирил и Методий” пишат жалба до МОН заради тенденциозно отношение на преподавател Фокус Нюз 10-04-2006
Жалба до Министерството на образованието и науката, до ректора на Великотърновския университет “Св.Св.Кирил и Методийй”, както и до декана на философския факултет на ВУЗ-а изпратиха студентите второкурсници, обучаващи се в магистърската програма на ВТУ, научи радио “Фокус” – Велико Търново. В протеста си студентите недоволстват от действията и поведението на доцент Лъчезар Андреев, преподавател по “Философия” във Великотърновския университет. В жалбата си до Образователното министерство студентите заявяват: “Ще ви припомним, че доцент Лъчезар Андреев оцени нашите работи с единствената оценка “слаб 2”, след което ни унижи достатъчно, за да поискаме неговото отстраняване не само като ръководител на групата ни, а и като изпитващ и преподаващ. Нямаме нищо против оценките, които доцентът ни е поставил, но отговорността си е изцяло негова, защото толкова е успял да ни научи. Неговото нахалство стигна до там, че е заявил пред местната преса, че след като не сме доволни от преподаването му, можем да намерим друга литература, за да се подготвим. Извиняваме се, господа, но ние сме ощетени. Платили сме си по 252 лева за обучение във Великотърновския университет, подписали сме договори, че сме длъжни да си плащаме, а вие да ни осигурите необходимото образование. Затова смятаме, че е нахално изказването на доцент Андреев”. Студентите твърдят, че доцент Андреев проявява тенденциозно отношение към тях и затова те не желаят той да бъде ръководител на групата и изпитващ. В своята жалба настояват провеждането на изпитите им да се извършва от независима комисия, в която доцент Лъчезар Андреев да не присъства.
|
|
|
Andrey_Kurtenkov
Bulgaria
578 Posts |
Posted - 04/13/2006 : 14:16:05
|
Отнасям се с огромно подозрение към подобни студентски жалби. |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 04/18/2006 : 12:49:54
|
210 лева за дипломна работа на черно в. Телеграф 18-04-2006 Около 210 лева са необходими на български студент, за да си поръча бързо и лесно по интернет дипломна работа, с която да придобие заветния документ за висше образование. Това установи проверка на "Телеграф", след като попадна на няколко сайта, които предлагат такива услуги. Цените варират според обема на материала - от 5-70 лева. За изготвена по поръчка дипломна работа студентът трябва да се бръкне по-дълбоко - по 2,50 или 3,50 на страница. Така например за дипломна работа от 60 страници, младежите трябва да приготвят поне 210 лева. Вече съвсем лесно студентите могат да поръчат необходимата тема и чрез sms. Цената на едно съобщение е 2,40 лв. На сайта REFERATI.COM се предлага такъв набор от есета, курсови и дипломни работи, пищови и теми за кандидат-студенти и ученици. Много от тях са предоставени за безплатно сваляне. "Любезните домакини" обясняват, че все пак, за да покриват разходите си, част от материалите могат да се поръчат и срещу заплащане. Г-жа Ева Иванова, чието име беше посочено на сайта, ни отговори по телефона, че темата на дипломната работа не е никакъв проблем и материалът може да се получи срещу 2,50 на страница. Реферати, есета, различни казуси, дипломни и курсови работи се предлагат и на сайта www. PapersFactory.com. Уточнено е, че екипът обслужва всички икономически специалности, както и Политология, Социология и Информатика. И всичко това само за 3,50 на страница. "Не можем да се справим с това явление, то все повече се усъвършенства". Това заявиха от Софийски университет. Според тях подобни обяви се разпространяват дори на територията на университета. "Понякога самите ние късаме обяви от стените, но не виждам как можем да контролираме нещата, едва ли бихме могли да ги спрем", допълват от учебното заведение.
Плагиатството в другите страни Явлението електронна продажба на курсови и дипломни работи е разпространено масово и в други страни. От него е застрашено дори елитното английско образование. В Англия например един от най-посещаваните сайтове за курсови работи: eBAY.COM предлага есета, специално написани за обучаващите се в Кеймбридж. Всеки студент може да се сдобие с тях срещу скромната сума от 50 британски паунда. Един от продавачите на подобен род продукти от Охайо, САЩ продава есета за всякакви цели срещу 50 долара. След масовото разпространение на онлайн търговията на курсови работи британските университети предприемат сериозни мерки за изкореняване на порочната практика. Един от методите, който прилагат преподавателите там, е да отделят на страна темите, за които имат съмнения, след което чрез търсачките в Интернет или онлайн магазините търсят заглавията им. Друг по-успешен метод е специално създаденият център за плагиатствата на курсови работи в университетите. Той изисква заинтересованите образователни институции да се регистрират, след което да правят електронни проучвания, сравнявайки постъпилите при тях курсови работи с тези в създадената база данни с такива разработки, които се предлагат в Интернет срещу заплащане.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 06/03/2006 : 14:17:31
|
Задругата на студентите милионери в. Политика 03-06-2006 По време на сесия Крайслерът на Калин Маринов е паркиран точно пред ректората на Стопанската академия "Димитър Ценов" в Свищов. Дори не си прави труда да го заключва. Всеки там знае, че колата е негова и никой не би се осмелил да я краде. Калин Маринов следва втора година международни икономически отношения, но не това го прави популярен в града. Той е част от една по-особена група в Свищов - студентите милионери. Никой не говори за тях, но всички ги познават. В града те се ползват със специални привилегии - имат запазени места в елитните заведения, вечер си устройват гонки с автомобили, но никога не ги глобяват. По време на изпити винаги са сред първите, които се явяват. За да влезеш в групата им, не е достатъчно да демонстрираш добро състояние и благополучие. В клуба те допускат, само след като си издържал изпит по подобие на тайните студентски общества в Америка. Повечето от привилегированите са деца на богати бизнесмени и са отишли да учат, за да се включат после в управлението на семейната фирма. Друга част от елитното общество са митничарите. Събрани са в Свищов от цялата страна. Пред "Политика" проф. Камен Каменов, преподавател в академията, твърди: "Моята кола е на 16 години, а някои от хората, на които преподавам, имат колекционерски автомобили, струващи стотици хиляди евро. Често те диктуват правилата. Трудно е да се пребориш с една такава неформална организация." Павлин Трифонов е студент втора година в Стопанската академия в Свищов. Той е член на клуба на милионерите и се счита за техен лидер. Баща му е собственик на кожарска работилница. Павлин е един от лидерите на тайната студентска общност. Има всички предимства, за да бъде приет там - кара Ауди, Мерцедес и Порше кабрио, наема огромен мезонет в центъра на града, през лятото почива заедно с избрани приятели в Гърция и Египет. До края на миналата година, когато се случва инцидент. През октомври той участва както обикновено с останалите в гонка из околностите на Свищов. Освен него са включени още девет състезатели. Двама от тях са новобранци и полагат изпит. Пет минути след началото на старта катастрофират. Удрят колите си челно при опит да вземат един от завоите. Случаят не е документиран в полицията, но пострадалите студенти са отзовани от родителите си в УНСС-София. Шест месеца след инцидента Павлин се качва на автомобила си "Ауди" А6 и го подкарва с бясна скорост. Загива на място след челен удар в дърво по пътя за София.
|
|
|
Andrey_Kurtenkov
Bulgaria
578 Posts |
Posted - 06/21/2006 : 11:42:40
|
От тази учебна година, при атестиранията при нас се правят подробни анкети на студентите за мнението им за атестираните преподаватели. И ефектът не закъсня – оформи се една стабилна група на „добрите”, при които може да се влиза и излиза на занятия по всяко време, текущият контрол протича в смехотворни форми, а изпитът е предшестван от неколкократни уверения да са спокойни, че „всичко ще е наред”. И наистина всичко е наред. И на тези преподаватели студентите при анкетите дават най-високите възможни оценки. Изкушавам се да пусна тук един абзац от моя отчет, писан във връзка с наскоро приключилата ми атестация (както бях писал в една друга тема, за нехабилитирани преподаватели, съгласно приета от нашия Академичен съвет наредба, тя се провежда веднъж на три години; тази отчети обикновено се пишат формално (и аз така съм ги писал при миналите си атестации), но този път, предвид особената си ситуация (с доцент по моите дисциплини, който съвсем целенасочено работи, с действия и бездействия против израстването ми), реших да напиша един съвсем детайлизиран отчет и се получи нещо наистина доста голямо по обем). Та, ето го обещаното цитатче: «И през този отчетен период съм правил всичко възможно, за да осигуря максимална ефективност на учебния процес, независимо от продължаващото движение надолу на качеството на по-голямата част от постъпващите при нас студенти – ако то продължава с такива темпове, скоро ще трябва да започвам упражненията си с таблицата за умножение. Като несериозни мога да окачествя изказванията за това колко висока била летвата на приемните ни изпити – такива неща могат да говорят само хора, които никога не са готвили кандидат-студенти по биология. (Загадка за мен си остава, защо винаги се цитират минималните балове след първо класиране – меродавните са тези след трето, а те са от порядъка на 22-23 при максимален 30, т.е., при нас влизат и тройкаджии). За съжаление, нашият контингент се състои предимно от неуспели кандидати за медицинските висши училища, които, съответно, учат без необходимата мотивировка и с една определено погрешна, но вече твърде стабилна, представа за същността на труда на ветеринарния лекар. И, също така, с представата, че „обучение“ – това ще рече, да им се издиктува някакъв текст, който те после трябва да наизустят и да са в състояние, в нужния момент, да въпроизведат.» |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 07/06/2006 : 10:35:56
|
Студенти броят 2 лева за колби в. Стандарт 05-07-2006 Групичка четвъртокурсници кротко си пият кафето пред ректората на ХТМУ. Чакат доцент за поредната консултация по дипломната работа. Споделят, че медийното присъствие тези дни им е направило впечатление, но така и не знаят защо журналистите са се сетили за университета им. Искрено са изненадани, като разбират, че около даскaлото им имало скандал. Не знаем за никакви дарения, които са се разпределяли по катедрите, чудят се студентите. Обаче на нас всеки семестър ни искат по 2 лева за колби. Не сме забелязали и да се подменят лабораториите - караме си с едни и същи стари апарати, откровени са четвъртокурсниците от катедра "Хартия и целулоза". Бъдещите висшисти споделят още, че въобще не са разбрали таксите за летния семестър да са събирани предварително. Платихме си през февруари, изненадани са студентите. И споделят, че намеците за неправомерно получаване на средства въобще не ги вълнуват. Сега само искаме да си вземем дипломите и да си намерим някаква работа, че нонстоп ходим по интервюта, а резултатът - нулев, притеснени са бъдещите инженер-химици.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 07/07/2006 : 20:33:02
|
До Хайделберг, Оксфорд, Сорбоната и назад в. Дневник 07-07-2006
Българските студенти в чужбина стават все повече, а дипломиралите се в европейски и американски университети все по-масово се връщат да правят кариера в България. Тези тенденции отчитат институциите, които посредничат на младежите да заминат да следват извън страната. Според техни представители тенденцията българи да завършват висшето си образование в чужбина ще се задълбочава, когато България стане член на Европейския съюз и условията за учене навън се облекчат.
Няма официална статистика, която да отчита колко се връщат да търсят работа в страната. По думите на специалисти по човешки ресурси мнозина го правят, защото смятат, че България вече предлага възможности за професионално развитие. Такова е мнението на Веселка Цочева, която е HR специалист и работи в "Консултийм". Ирина Христова от специализираната агенция за образователни програми "Интеграл" потвърждава тенденцията. Докато следват, младежите трупат опит в добри компании, който после им дава
високо стартово ниво
у нас. При възможност за сравнително равни условия за работа и реализация нормално е да бъде предпочетена родината. Дори и заплащането да не е по западните стандарти, това се компенсира от средата, обяснява Христова. Студенти в чужбина от последните курсове дават сходни аргументи за намеренията си да търсят реализация у нас.
Най-много българи следват в Германия
и само за година броят им се е увеличил с 6 на сто. Според статистиката за 2005 г. на Германската служба за образователен обмен българските младежи там са близо 13 хил. Само за последните три-четири години българските студенти във Франция са станали два пъти повече, обявиха от Френския културен институт в София, които посредничат при заминаването. Във Франция сега учат над 3 хил. българи, съобщи Бисера Коларова от института.
Тази тенденция обхваща и другите европейски страни. Малко под 600 визи за обучение във Великобритания е издало британското посолство за една година до юли 2006 г. И тук регистрират повече молби и разрешения. За първата половина на 2005 г. например са издадени малко над 100 визи, а за същия период на тази година те са близо 170. Великобритания все още не е масова дестинация за българските студенти, защото обучението там е скъпо, обясни Ирина Христова от "Интеграл". Вероятно след влизането в ЕС положението ще се промени, защото българите ще плащат
по-ниски такси
в университети, отколкото сега.
Засега се забелязва лек спад на интереса към следване в САЩ и той е на фона на общото намаление (3 на сто за последната година) на чуждите студенти там. Според последните данни на Американския институт за международно образование годишно в САЩ следват към 3500 младежи от България. Те се насочват към медицина, право, инженерни науки, математика, физика, изкуства. Най-много български студенти и специализанти има в "Харвард" и "Йейл".
Около 13 хиляди българи следват в Германия Българските студенти там са най-многобройни сред колегите си от групата на 20-те развиващи се страни (източноевропейските държави и някои страни от Близкия изток). Втора по големина е академичната група от Полша, която е с пет-шест пъти по-голямо население от България. Русия (на трето място) има 9.6 хил. студенти в Германия.
Най-често българите избират икономически специалности (близо 2.8 хил.). Студентите по информатика са близо 1200. Германистиката е привлякла близо 600 младежи, а специалността машиностроене - над 400. По толкова са студентите по електротехника и медицина. Българската група по медицина е най-голяма сред останалите чужденци.
Най-много българи има в Бавария - близо 2.7 хил. студенти. В Баден-Вюртенберг са около 2 хил., в Хесен и в Берлин - по около 1000. В едни от най-големите университети българските студенти отново са най-многобройната група. В университета в Мюнхен българската общност е най-голямата - 650 души. В Хайделберг е втората - близо 350 младежи. В Техническия университет и в Хумболдовия в Берлин те са по около 250.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 07/20/2006 : 09:43:52
|
Оставката на ректора на МУ-Пловдив искат кандидат-студенти news.bg
Анулиране на изпита по химия в Медицинския университет-Пловдив искат явилите се вчера на изпита кандидат - студенти. Младежите са подготвили протестно писмо, което ще изпратят до министъра на образованието Даниел Вълчев, информира Пловдив24.
Протестът е заради една от изпитните задачи, която не е присъствала нито в изучавания досега материал, нито в конспекта. По думите на протестиращите това не се дължи на грешка или небрежност, а е преднамерено, с корупционни цели.
В писмото си те настояват за уволнението на ректора на Медицинския университет и за дисциплинарни наказания на съставителите на изпитните задачи.
Протестиращите кандидат - студенти се надяват изпитът да бъде анулиран или решенията на въпросната задача да не повлияят на формирането на оценката.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 07/23/2006 : 10:57:06
|
Демографската криза закрива по сто училища годишно 22 Юли 2006 | 11:47 www.express.bg Около стотина училища годишно ще бъдат закривани, ако се запази низходящата демографската тенденция в България. Това каза министърът на образованието е науката Даниел Вълчев в предаването „Седмицата” на Дарик радио. Той обасни, че училищата се закриват не заради политиката на правителството, а поради липсата на ученици. „Много бих искал да съм министърът, който реже лентите на новооткрити училища”, каза Даниел Вълчев. Според него тенденцията е валидна предимно за малките населени места, докато в големите градове се наблюдава по-скоро обратното. Министерският съвет определя в момента студентските такси, но според министъра това трябва да прави всяко висше училище. Стратегията на Министерството на образованието за платено обучение в университетите цели да има конкуренция между студентите, между държавните висши училища и между държавните и частните университети. Идеята на ведомството предвижда пълна субсидия за студентите с най-добър успех. В близките години не се очаква увеличение на брутния вътрешен продукт, затова средствата, които могат да се привлекат в образованието, трябва да се търсят в обществото, допълни Даниел Вълчев. Зрелостният изпит да стане решаващ за приема във висшите училища, е позицията на Даниел Вълчев. Той обясни, че в Европа „национално събитие” не е приемният изпит във вузовете, а зрелостният изпит. Стремежите на Министерство на образованието са в тази посока. Има два подхода да се въведе тази практика и в България – чисто законодателно висшите училища да се задължат да приемат кандидат-студенти на базата на резултатите от зрелостните изпити или да бъде предложен период, в който ръководствата на университетите да се убедят в качеството на българските зрелостни изпити. Министър Вълчев се обяви за втория по-либерален подход. На въпрос би ли се кандидатирал за президент, Даниел Вълчев заяви “в близките 15 години едва ли”.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 08/01/2006 : 13:15:54
|
Дипломата за висше - къс хартийка на пазара на труда Автори: Таня Петрова, Мария Колчагова
в. Сега 31-07-2006 Десетки, ако не стотици дипломи отлежават с години непотърсени в канцелариите на университетите. За притежателите им наличието на хартийката е формалност - работодателите явно не я търсят. Изобщо не можем да говорим за проявата на по-софистициран интерес бакалавър или магистър е кандидат-служителят, къде и по какъв учебен план е учил, по какъв проблем е защитавал дипломна работа и т.н., и т.н. Среднисти и висшисти вземат близки заплати, а ползата от времето, прекарано зад банките - ако студентът междувременно не е работил, се изчерпва главно със спомена за купона.
Девалвацията в качеството на самото образование
е традиционното обяснение за това. Част от работодателите се оправдават с нея, без да си дават сметка, че те също са част от порочния кръг. Показателна за тежкия разрив между образование и пазара на труда е липсата на каквато и да е статистическа информация в тази посока. Националният статистически институт не събира и не публикува данни за връзката между заплатите и образователен статус, отчитат се единствено нивата на възнаграждения спрямо сектор на заетост и тип заета позиция - ръководна или изпълнителска например. Тепърва просветното министерство и Националната агенция по приходите ще се опитат да засичат списъците със завършващи ученици и студенти и данните за новорегистрираните трудови договори. Първите опити за рейтинги на университетите не показват ясно степента на реализация на кадрите. Статистика все пак има - вярно, не родна, а европейска. Последните по актуалност показатели, публикувани от Евростат (http://epp.eurostat.ec.europa.eu) - за годишните доходи по ниво на образование за 2002 г., показват изоставане на България както спрямо 10-те нови членки на ЕС, така и спрямо кандидатката Румъния. Парадоксално, но факт - по структура на доходите спрямо нивото на образование България се доближава до силно развити страни като Великобритания например. През 2002 г.
висшистите са вземали 73.6% повече спрямо хората с най-ниско образование
- до основно. За сравнение същият показател във Великобритания е 70.8%. Това обаче е измамно успокоение. Защото за разлика от България Великобритания има високи в абсолютни стойности възнаграждения. Ако се сравним с по-близки до нашата икономики, картината се влошава. 100% е разликата в заплатата на хора с висше и основно образование в 10-те нови членки на ЕС. Румъния ни води с още повече - 184% разлика. Впечатление прави и слабата позиция на частния бизнес у нас. 2873 евро е била годишната заплата на висшистите у нас в сектора на публичната администрация. В сферата на индустрията и услугите хората с университетска диплома са взимали 2944 евро на година - едва с 2.5% повече. За сравнение разликата между двата сектора във Великобритания е 24%, в 10-те нови членки на ЕС - 18%, в Румъния - 21%. Ако работодателят все пак прави някаква разлика между двете големи групи - среднисти и висшисти, различните степени на висше образование са буквално неразпознаваеми. Това признават и големите посредници при намиране на работа. "Към момента българските
работодатели не правят разлика между бакалаври и магистри,
когато търсят служители", категоричен е Драгомир Бояджиев, управител на компанията за управление на човешки ресурси DB Interconsult. Най-често работодателят се интересува от специалността, трудовия стаж и професионалния опит, а напоследък се набляга и на личностните качества на кандидата. "Все по-често работодателят казва: "Намерете ми читав човек!", и само посочва подходящото висше образование, но не конкретизира дали предпочита бакалавър или магистър", разказва консултантът. Така наличието на по-високата магистърска степен рядко води до по-високо възнаграждение, а заплатата зависи най-вече от ресурса на самата фирма. "Обикновено работодателят има ясна идея за заплатата, която е готов да даде за обявената позиция, често се съветва и с нас за размера й, но никога не дискутираме нивото на образование. Не че го подценяваме, но все още тази диференциация между магистри и бакалаври не е толкова изяснена", обяснява Бояджиев. Експертът е скептичен, че в близко бъдеще ясното разграничаване на двете нива при поставянето на условия за наемане на работа ще бъде факт. По-вероятно е установяването на друга зависимост - повишаване на заплатата в резултат на покрита след време, в зависимост от нуждата на фирмата и служителя, магистърска степен. В момента голяма част от студентите се записват в магистърска степен директно след бакалавърската, без да си дават реална сметка доколко полезно ще им е това при реализацията. На Запад изборът на магистратура става след натрупване на реален опит на пазара на труда. Изключение са случаите, в които студентът е решил да преследва научна кариера. Така служителят е много по-наясно с това за какво ще му служи втората тапия. Върху заплатите у нас все повече влияе и сертифицирането по различни международни стандарти. Тези изпити обикновено са много тежки и служат като съпоставим и разпознаваем критерий за знания на все по-мобилния глобален пазар на труда. Големите чужди работодатели у нас започват да изискват задължително и периодично сертифициране по тези стандарти. Липсата на интерес към по-високите образователни степени - магистър и доктор, се обяснява и с друг парадокс. Едно от златните правила в подбора на персонала е, че
свръхквалифицираните кандидати дори не попадат в групата за интервю
Опасенията са, че те ще работят под нивото си, ще се чувстват неудовлетворени и ще са готови лесно да сменят работата си. "За да избегне това, работодателят трябва да знае точно какво изисква длъжността, да прецени дали бакалавърските умения са достатъчни, или наистина му трябва магистър с повече знания и съответно - с адекватна за образованието заплата", препоръчва Бояджиев. Според него мениджърските позиции би следвало да се заемат от магистри. Принос за този тюрлю гювеч на пазара на труда има и рекордната скорост, с която България въведе едва прохождащото в Европа разграничение между бакалаври, магистри и доктори. Законодателно към тристепенната система на висше образование се мина през 1995 г. "Проблемът дойде от козметичното орязване на тогавашните 5-годишни програми и вместването им в 4", коментира доц. Марко Тодоров, ректор на Русенския университет и министър на образованието в периода 1993-1995 г. По идея бакалавърските програми трябва да осигуряват широкопрофилни знания, а специализацията да се получава в магистърските програми. В много университети обаче това разграничение е размито. В хода на образователната реформа падна и задължителното изискване магистратурата да е по специалността, в която е получена бакалавърската степен. Тоест в момента има два вида магистри - специализирали върху вече учени неща, и квалифициращи се в нови, къде близки, къде не, територии. Опитът на университетите все пак да обвържат отделните учебни програми с пазара на труда вади наяве проблем и на друг терен - квалификационните характеристики, ползвани от бюрата по труда. "Когато правихме учебните планове, се консултирахме с Бюрото по труда, за да може да насочим студента какво ще може да работи след дипломиране. В квалификационните характеристики обаче не се прави разграничение с какво ниво на висше образование може да се заема съответната длъжност", обяснява доц. Тодоров. С членството ни в ЕС към тези проблеми ще се прибавят нови. Докато България още се опитва да разбере какво е бакалавър и магистър, редица държави минават към съкратени 3-годишни бакалавърски програми. У нас в момента 3-годишно обучение има в колежите, чиито дипломи - специалист, са неразпознаваеми в Европа. Заради многото проблеми в момента по-кратките бакалавърски програми се разглеждат като допълнителна заплаха за качеството. Страната ни сериозно изостава по линия на гъвкавите форми на продължаващо през целия живот обучение.
ТАБЛИЦА*
Сектор Средна годишна заплата (лв.) Наети с висше образование (%) Финансово посредничество 8165 68.4 Производство и разпределение на електроенергия, газ и вода 6487 19.7 Добивна промишленост 5837 11 Транспорт, складиране и съобщения 4255 24.5 Операции с недвижими имоти и бизнес услуги 3255 51.8 Преработваща промишленост 3145 12.1 Строителство 2941 10.8 Търговия, ремонт на автомобили, лични вещи и стоки за домакинството 2609 22.9 Хотели и ресторанти 2064 12.4 Държавно управление; задължително обществено осигуряване 5644 40.7 Здравеопазване и социални дейности 3961 62.2 Образование 3858 70.2 Селско, ловно, горско и рибно стопанство 2589 4.3 Други дейности, обслужващи обществото и личността 2471 24
------- Източник - НСИ. Данните за заплатите са към края на 2004 г., за процента наети с висше образование - към 2005 г.
|
|
|
goranovaz
Bulgaria
5 Posts |
Posted - 08/15/2006 : 13:17:05
|
Относно студентските анкети! Какво може да се сподели? Това е лесен начин за манипулиране на студентите. Такива анкети обслужват в повечето случаи някои интереси и служат за лесно дискредитиране на неугодни преподаватели. Така се създават предпоставки за налагане на наказания и съответно (пази Боже!) за уволнения. Чудничко! Какво ли обещават на такива студенти? Може би взимане на изпит или нещо друго!
Дали тези анкети не се отнасят към ресора на Комисията за защита срещу дискриминацията?
|
Edited by - goranovaz on 08/15/2006 13:21:09 |
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/15/2006 : 17:45:31
|
В САЩ пребиха жестоко българка Диляна Панайотова www.news.bg 15.10.2006 Българка е била жестоко пребита и ограбена в американския щат Делауеър. Според местната полиция е чист късмет, че 29-годишната Николета Цанкова е оживяла, защото побоят е бил жесток и тя е открита в безсъзнание, информира БНТ.
Момичето учело в университета в Делауеър по програмата за обмен на студенти и в свободното си време разнасяла пица.
За 40 долара щяха да ме убият, казала Цанкова.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 10/18/2006 : 21:01:16
|
Студенти скочиха срещу кандидатите за президент в. Сега 18-10-2006 Нито един от кандидатите за президент не предлага идеи в помощ на младите хора. По-вяла и безинтересна кампания не е имало досега. Става все по-трудно младежите да бъдат задържани в България. Около тези изводи се обединиха студентските съвети във Варна. Въпреки това те стартираха кампания за повишаване на избирателната активност. Из общежитията и университетите ще бъдат раздадени 2000 флаера с призив за гласуване. Местните вузовски вестници ще публикуват подробна информация как точно се упражнява вотът. "Във Варна има пет университета с около 20 хил. учащи в тях. 1/4 да мотивираме да гласуват, ще е добър показател", заявиха студентските лидери. "Да пуснем бюлетина е по-малкото зло, отколкото въобще да не проявим отношение", допълниха те.
|
|
|
moderator
Bulgaria
2231 Posts |
Posted - 11/17/2006 : 10:03:18
|
Известният хирург избрал да е лекар още като дете Доц. Паскалев търси студенти в Африка Ректорът на Медицинския университет връща чужденците във вуза
Ели Куманова w.Standart 17.11.2006
Вече трета година доц. д-р Георги Паскалев ръководи успешно Медицинския университет в Пловдив ФОТО СЛАВИ КАЛИНОВАко има дори един студент на остров Ливингстън, готов съм да отида да го взема и да го доведа да учи в Пловдив. Така описва мисията, с която се е заел ректорът на Медицинския университет под тепетата доц. Георги Паскалев. Откакто пое ръководния пост в един от най-престижните родни вузове, известният хирург си е поставил сложната задача да върне чуждестранните студенти, които преди напираха да учат медицина в Пловдив. Най-много обиколки съм направил на студентските борси в Африка, тъй като оттам беше най-големият наплив на студенти, разказва доцентът. По време на посещенията си около Екватора той дори срещнал местни лекари, завършили в Пловдив. Всичките са преуспели в професията. Един дори станал министър на здравеопазването в Нигерия. За нови студенти доц. Паскалев ходил и в най-размирните времена в Бейрут. Рискът обаче си заслужаваше, защото доведох 6-7 момичета. А всеки нов чуждестранен студент носи на университета по 24 хиляди евро, казва ректорът. Тази година той е привлякъл 101 турски младежи в трите специалности на вуза. Работи и по въпроса за връщането на гърците във университета, който ръководи. Наред с административните задачи на ректор доц. Паскалев продължава да работи и като лекар. Повече от 35 години без прекъсване той е хирург. Практикува обща и гръдна хирургия, като и сега, ако не всеки ден то през ден влиза в операции. Да бъде доктор е детската му мечта. Пожелал си го още когато бил съвсем малък. Тогава много боледувах и понеже в родопското село Гугутка, където съм роден, нямаше лекар, родителите ми ме заведоха в съседното, спомня се ректорът. Образът на първия лекар, който видял тогава, и досега е запечатан в съзнанието му. Благодарение на упорито учене и на родителите си успял да завърши медицина. Имах късмет, че винаги съм срещал хора, които ме оценяваха като професионлист, защото нямах връзки и съм се борил сам, казва още Георги Паскалев. Голяма част от кариерата му на лекар минава в гурбет. Най-дълго време съм работил в Либия, където се чувствах много добре, разказва хирургът. Младият тогава доктор заминал за джамахирията заедно със съпругата си, която също е лекар. Там получих нужното уважение и признателност. Намерих добри приятели. Всичко, каквото съм поръчал като необходимо в професията ми, се доставяше, обяснява българският лекар, който говори перфектно арабски език. В момента обаче той се чувства добре и си тежи на мястото в България, където е семейството му - съпругата, дъщеря му и зет му, също лекари. Доцент Паскалев има и малък внук, за когото се надява също да стане доктор по медицина. Напоследък го вълнуват въпросите, свързани с проблемите на лекарите, които заради ниските си заплати у нас след 1-ви януари ще тръгнат към чужбина. Съветва всичките си млади колеги да имат самочувствие. Това е условието да вървите напред. Ако нямате самочувствие, всеки ще го разбере и няма да ви се довери, обяснява Георги Паскалев. В практиката си на хирург той често се замисля и за пациентите. Проблемите на лекарите и на болните са свързани, смята доцентът. И с болка разказва, че в отделенията е пълно с бедни и недохранени хора. "Не е справедливо от тях да се иска да плащат за лечението си. Те просто нямат тази възможност", казва Паскалев. Убеден е, че когато един доктор спасява човешки живот, той не може да дели пациентите на бедни и богати.
|
|
|
Topic |
|
|
|