T O P I C R E V I E W |
moderator |
Posted - 01/09/2007 : 11:33:34 Даниел Вълчев: Необходим е нов Закон за научните степени и звания 9 Януари 2007 | 12:01
Необходим е нов Закон за научните степени и звания, системата във висшето образование трябва да стане много по-лесно проходима. Това заяви във Варна министърът на образованието и науката Даниел Вълчев преди срещата си с ректорите на варненските университети, предаде радио “Фокус”- Варна. Министърът уточни, че това ще е един от основните въпроси, които ще бъдат обсъждани на предстоящата среща. На нея Даниел Вълчев предвижда да представи статистически данни за възрастовия характер на преподавателския състав, които, по думите му, са обезкуражителни. "У нас работят асистенти, които са на възраст над 60 години", подчерта Вълчев. Той отбеляза, че в средата на февруари се предвижда ректорска среща във Варна. Според Вълчев проблемите във висшето образование се дължат на сравнително ниския социален статус на преподавателите и учените у нас, което допълнително намалява желанието на младите хора да се занимават с научна и преподавателска дейност.
|
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
moderator |
Posted - 08/20/2007 : 16:27:10 Даниел Вълчев обяви приоритетите на МОН за следващите 12 месеца www.actualno.com 20.08.2007 г.
Основен приоритет в училищното образование за периода е успешното организиране през юни 2008 г. на първата задължителна матура за всички ученици Новини по темата Министърът на образованието и науката Даниел Вълчев обяви приоритетите на МОН за следващите 12 месеца, след като представи отчет на ведомството за периода септември 2005 г. - август 2007 г.
По думите му основен приоритет в училищното образование за периода е успешното организиране през юни 2008 г. на първата задължителна матура за всички ученици, завършващи 12-ти клас.
Другите приоритети в средното образование са приемане на нов Закон за народната просвета, въвеждане на трите стълба на системата за диференцирано заплащане на учителския труд и въвеждане на делегираните бюджети във всички училища.
Министър Вълчев посочи и приоритетите във висшето образование. Те се изразяват в приемането на Стратегия за развитие на висшето образование, на нов Закон за висшето образование и на нов Закон за научните степени и научните звания. В областта на науката през посочения период трябва да бъде приета Стратегия за развитие на научните изследвания, да бъде утвърдено програмното финансиране на науката и да бъдат увеличени средствата на фонд "Научни изследвания", каза Даниел Вълчев. |
Andrey_Kurtenkov |
Posted - 03/20/2007 : 12:49:42 То е като в стария виц, дето Тодор Живков имал 50 съветници икономисти и един от тях разбирал от икономика, ама никой не знаел кой! (това е края на вица, първо са Брежнев, който имал 50 маршали и адмирали и един от тях бил американски агент, ама никой не знаел кой и Митеран, който имал 50 любовници и една от тях му изневерявала, ама никой не знаел коя) |
vas55 |
Posted - 03/19/2007 : 17:01:07 Бих искал да се присъединя към изказаното по-горе желание, щото наистина Проф. Лазаров да бъде така отзивчив и да посочи (може и на неговия сайт) кои са 15-те академици, които той смята, че ще „оправят” Българската наука (?!)
-------------------------------------------- |
nivine |
Posted - 03/19/2007 : 12:54:15 Колега Николов, успокойте се. Вие поне сте присъствал на така наречената "национална" среща на синдикатите за закона за научните степени и звания. Мен днес ме изхвърлиха като мръсно коте от срещата на МОН с обществениците Мира Янева, Валери Найденов и сие на тема висше образование. Ние с вас, а и нашите приятели от ИРИОН сме извън играта на олигархията. Това е и трябва да бъде най-голямата ни гордост, както и най-голямата гордост на ИРИОН. Това еднозначно показва, че нито сме от тях, нито сме като тях, нито някога ще станем. |
nivine |
Posted - 03/19/2007 : 12:36:08 Искам само да подкрепя становището, около което се обединяват колегите от предишните съобщения по въпроса за проф. Лазаров и неговата роля за реформите в науката. Познавам негови материали посветени на дейността на нашето сдружение. Те са умело манипулирани като сред общо взето приемливи фразеологии се прокарват отровни, грубиански, злобни, дори бих казал просташки коментари за нас, тезите му се базират изцяло на изопачаване. За мен например, той твърди, че личало, че не съм школуван. Действително не съм посещавал школите на ДС и КГБ. Явно това личи съвсем ясно за другаря Лазаров, който вероятне се гордее с това, че е школуван по съответния за задачите му начин. Той обслужва научната мафия в България. Има не малко такива като него пратени по различни места на света, както се вижда и в Америка, за да вредят на страната ни и да пречат на отстраняването на олигархията, която ни души. Много бих се радвал другаря Лазаров да ми посочи ония 15 политически непредубедени академици, които ще оправят българската наука. Лошото е, че той едва ли ще ми отговори. Изглежда има задача да ни плюе и съвестно я изпълнява, но няма право да диалогизира пряко с нас защото много бързо ще бъде разобличен пред онази част от научната ни общественост, която не е свързана и не обслужва олигархията. Безнадежден случай. |
moderator |
Posted - 03/13/2007 : 17:12:14 в. Дневник 12.03.2007 г. Израстването на учените в кариерата да става при по-опростена процедура, но при строги критерии. Това ще залегне в новия закон за научните степени и звания, който трябва да бъде приет до края на годината, съобщи председателят на парламентарната комисия по образование Лютви Местан. Промените в сегашния закон бяха обсъдени в поненделник от представители на академичната общност, членове на Висшата атестационна комисия (ВАК) и синдикатите.
В момента комисията присъжда научните степени и звания. Те обаче са тясно обвързани със свободните длъжности за доценти и професори в университетите. "Липсата на свободна длъжност спира израстването на учения, докато някой не умре или не се пенсионира", заяви председателят на ВАК акад. Петър Кендеров. Според него голяма вина за отдръпването от науката има и бавната процедура за присъждане на звания, която трае над половин година. В проектозакона тя е максимално опростена. Участниците в дискусията се обединиха около идеята в новия закон присъждането на звания да не зависи от свободните длъжности. Така ученият ще има възможността да стане доцент или професор, без да е задължително да е на щат някъде. В проекта ще залегне още признаването на интердисциплинарните достижения от една наука в друга.
Според Местан нов закон е задължителен, защото старият е направен за друг обществен строй. Депутатът заяви, че децентрализация ще има при опростяване на процедурите, но не и при критериите.
Частните университети са зад идеята за пълна децентрализация. "Крайно време е хабилитираните преподаватели да се избират от самите университети и да се премахнем монополът на ВАК", заяви в събота ректорът на Нов български университет Сергей Игнатов. Различна е идеята на просветния министър Даниел Вълчев. Според него трябва да има орган, подобен на президиума на ВАК, който да има административни и контролни функции, но трябва да се премахнат специализираните му научни съвети и комисии. На тяхно място трябва да има регистър на възможните рецензенти - хабилитирани лица от същото професионално направление, от които да се определя жури на случаен принцип. Гласуването трябва да е явно и рецензиите да се публикуват в интернет, обясни министърът.
"Академичната общност се обедини около идеята, че президиумът на ВАК трябва да е политически независим и да не се назначава от премиера", каза доц. Лиляна Вълчева от синдиката за висше образование към КНСБ. В момента университетите, БАН и Съветът на ректорите дават предложения, които се утвърждават от Министерския съвет. "Всеки премиер е използвал правото си да прави промени в предложените му списъци", обясни Кендеров. |
moderator |
Posted - 03/13/2007 : 16:51:32 Научните звания да се премахнат, а степените да се дават от ВУЗ Някои колежи ще станат излишни, ако обучават бакалаври казва ректорът на Техническия университет в София проф. Камен Веселинов в интервю на Боряна Джамбазова 13 Март 2007 www.mediapool.bg
Как оценявате предлаганата от правителството стратегия за висшето образование – правото на университетите сами да определят таксите за следване, а също така и промените в начина на управление? Като цяло ги подкрепям. Разбира се, има някои детайли, които могат да бъдат прецизирани, не всички въпроси са единодушно приети от колегията, но основната посока, в която трябва да се движи българското висше образование е тази. То трябва да се европеизира, а европеизирането минава по този път.
А кое според вас какво трябва да се прецезира? Не е ясно например какво означава понятието студентски омбудсман и какви са неговите функции. Студентите и сега имат силен глас в управлението на университетите чрез студентските съвети. Така че това ново понятие е малко чуждо за академичните среди. Но това е дребен въпрос.
По-проблемен и важен въпрос е този за научните степени и звания. Общността е доста разделена как да се дават научните степени и звания, затова въпросът бе отложен да се дискутира и решава отделно.
Ние сме една екзотична система, не ми е известна нито една друга страна в ЕС, в която да има звания. Званията идват от военната сфера. Има научни степени, има и длъжности в научните организации, а не звания. Такъв вариант в ЕС няма.
Затова правилната посока е званията да се ликвидират, а степените да бъдат давани от висшите училища. Такава е световната и европейската практика. Европейската асоциация на университетите изрично изисква университетите, които членуват в нея могат да са само такива, които имат пълни права да дават докторски степени. В България няма нито един университет, който има такива права, затова не може да бъде член да тази организация.
Някои предложения за промени в закона също целят да репродуцират тази практика. Рано или късно обаче това ще отпадне, защото такава практика в Европа няма такива нещо. Рано или късно ще отпадне и орган като Висшата атестационна комисия, защото той е замислен като репресивен орган.
Общо взето обаче ректорите са сравнително по-готови да приемат такива промени. Натискът за запазване на сегашното положение идва по-скоро извън колегията – от Българската академия на науките.
А как възприемате идеята университетите да имат право да обучават бакалаври за три години? Според мен е разумно да се отвори възможността за тригодишно обучение, като всеки университет да решава дали да обучава бакалаври за три години или за повече според специалността. Защото има някои по-тежки науки, е трудно да се даде достатъчен фундамент от знания за три години, а за други това е по-разумният срок.
В този ред на мисли как трябва да се постъпи с колежите? Има идея те също да обучават бакалаври, а колежаните се оплакват, че сегашната образователна степен “специалист” не се признава никъде в Европа.
Според мен повдигане нивото на някои колежи оголва територията, където те стояха досега. Ние нямаме недостиг на бакалаври, ние имаме недостиг на кадри от по-ниското ниво – това между средното и висшето образование.
Някои колежи могат да минат във висшето образование, но тогава трябва да бъдат закрити. Ако говорим за Техническия университет, например, ние обучаваме бакалаври, но имаме и колежи. Ако ги повдигнем на ниво бакалавър те ще станат излишни, защото вече има такива факултети. Няма смисъл да има два факултета, които правят едно и също, само че в единия да се учи три, а в другия четири години. Промяната може би е по-удачна за самостоятелните колежи.
Може би не е лошо да се обмисли къде е мястото на колежите. В момента ние нямаме име за степени под бакалавър, но над средното образование. Да речем в Англия има – там можеш да учиш една година и да получиш диплома за обучение след средното, която дава определени знания, обаче не дава степен. Мястото между средното и висшето образование ще се опразни, ако и колежите започнат да обучават бакалаври.
Мислите ли, че предложението на МОН договорът на ректора да се подписва от министър-председателя, ще направи ректора по-независим от преподавателите, които го избират? Не е нормално трудовият договор на ректора да се подписва от негов подчинен. Но не мисля, че подписването на договора от премиера ще промени нещата радикално.
За да засили позицията на ректора, т.е. той да стане наистина по-независим от подчинените си, той не трябва да бъде избиран от тях. Ние обаче все още не сме готови за такъв ход, така че изборността ще остане и след това ректорът ще бъде назначен от премиера. Това може би е крачка в правилната посока, но не нещо сериозно.
А мислите ли, че тези предложения ще бъдат ли достатъчни най-после да предвиждат така очакваната реформа във висшето образование? Ако всичко бъде реализирано - определено. Все пак рано или късно ще трябва да се приспособим към европейската система, независимо дали този министър, аз или колегите искаме. Този път трябва да бъде извървян, ако искаме да бъдем част от Европа. Промените са неизбежни. Ако това не стане сега промените ще станат факт след три-четири години. Ние трябва да се отворим навън иначе ще изчезнем като система.
Ще се изкажа малко непопулярно, но някои ходове като увеличаване на възрастта за пенсиониране бяха грешка. Реформата не се прави от нас старите, а от младите, които са носител на революционен дух и желания за промяна. Трябва да дойдат хора, които мислят по друг начин, които са израснали в друга система. Както виждате не само в образованието, но и в останалите сфери промените се случват вече 18 години, за това време порасна едно ново поколение.
Ето и реакциите във форума на медиапул:
Звания Автор: кой да е Получено на: 13 Март 2007 17:25 Ами като ги гледаме професорите какви са, та се чудим на какво от горе са с тази титла. Тук всичко е опорочено. Голяма част от нашите хора с титла са срам и позор, а не пример. Класика в жанра професор с 25-30 години по млада от него, а жена му кучета я яли. Не е за приказване.
званията Автор: доц.д-р БА Получено на: 13 Март 2007 17:19 Какви ги говори този ректор? Звания има навсякъде: във Великобритания напр. те са lecturer, senior lecturer, reader, professor. В САЩ и Канада са: assistant professor, associate professor, full professor. Без звания няма растеж в кариерата на универсистетския преподавател. Това, което никъде го няма, са двата типа "доктори" (научни степени) - "малък доктор" и "голям доктор".
до проф Фалшиментов Автор: БСК Получено на: 13 Март 2007 17:12 Фалшиментов много говориш, а твойта диплома каква е и от де я взе А?
A фалшивите дипломи? Автор: проф Фалшиментов Получено на: 13 Март 2007 17:04 Гиньо Ганев омбудсмана-фалшиментата ще ги анулира, а??? смях в залата(държавата)!
омбудсмана Автор: до г-н Веселинов Получено на: 13 Март 2007 16:51 "Не е ясно например какво означава понятието студентски омбудсман и какви са неговите функции"...? Ами Камене какъвто е общинския де не се чува никакъв, или примерно Гиньо Ганев де пази заграбеното от ОЛИГАРСИТЕ такъв ще е бъдещия студентски. Нищо няма да правят, важното е един билюк още наши хора - клатикурци да бъдат на "ясла"! Да е чул някой дали Гиньо Ганев да е реагирал на налудничанвата идея на Божидар Данев за опрощаване КРАДЕНЕТО от сивите кардинали- бизнесмени? Не трайка си. Ами налудничавата идея да се легитимират хилядите издадени фалшиви дипломи? И тук наш Гиньо пак си трайка. И в единия и другия случай са СИЛНО ЗАСИГНАТИ интересите на гражданите но пишман -омбудсмана си трайка! Такава му и програмката. Такава ще е на тия синковци-бъдещи студентски омбудсмани! Това е днес реалната действителност живота във ФЕОДАЛНА България!
'Lifelong learning' на българския бизнес Автор: G-n Nikoj Получено на: 13 Март 2007 16:35 Големият проблем на българската наука и више образование е в тяхното недофинансиране, както като абсолютни стойности, така и като относителен дял от бюджета. Никакви 'стратегии' не могат да компенсират този недъг. Позоваването на чужд опит е белег не на друго, а на липса на идеи. Организацията на Европейската наука е много разнообразна и националните системи са често коренно различни. Общото между тях е (1) разумното финансиране и (2)системата за кредитиране на курсовете която дава конветируемост на вишето образование между страните членки на ЕС. Мутренският подход, прилаган в последните години от българския бизнес и неговите правителства обричат българската наука на смърт. За мутрата е по-лесно да прекара два тира с контрабанда и със спечеленото да си купи наукоемък продукт (ако му е необходим) вместо да залага на 'доморасли' (според собствените им разбирания) решения. Що се отнася до БАН, той може да съществува само, ако се интегрира с ВУЗ-овете и с индустрията (т.е. с мутрите), работейки на проектен принцип. Така че всичко зависи от зрелостта на нашите мутри. Ако те замръзнат на нивото на Гойко Борисоф и на Аамед-парадигмата, нищо няма да се случи. И ще продължаваме да храним чуждата наука с инвестиции и с кадри. Докато останат само мутрите и обслужващият ги персонал. Така че точка Nо1 в 'статегията' трябва да бъде 'Lifelong learning' на българския бизнес.
бакалаври за три години Автор: Ne Priznati Получено на: 13 Март 2007 16:33 Nikoy nyama da gi priznae. V USA iskat 12 godini do sredno obrazovanie i 4 godishen bakalavar za da te pusnat da utcish za master. Ami gledayte kade si preshtate decata i kakvo pravite s parite si
nenuznite zwanija Автор: odobrjawasht po princip Получено на: 13 Март 2007 16:05 Da, trjabwa da se premahnat, a s tjah i edna nenuzna struktura - BAN. Taka shte se spre gerontokracijata i shte se dade wazduh na mladite, dokolkoto ostanaha.
За Професор Веселинов Автор: Пантерата Получено на: 13 Март 2007 18:17 Не бих искала да говоря с "Професор", "репресиран" от ВАК! _(Висша Атестационна Комисия, състояща се от стари професори)! Познавам много такива и личното им име е все Доцент или Професор! Така казват по телефоните си: "На телефона Професор Веселинов", или "Професор Веселинов слуша!" Жив да сте, Професоре!
LL 1. Za parvi pat chuvam che v Evropa i po sveta njamalo nauchni zvania
2. Bulgarskite universiteti trjabva da se nagodjat kam iziskvaniata na Evropejskata asotziatzia na universitetite s kachestvoto si, a ne s pravo da davat bezkontrolno doktorski stepeni
колегията Автор: scientist Получено на: 13 Март 2007 19:06 "Натискът за запазване на сегашното положение идва по-скоро извън колегията – от Българската академия на науките"-действително, че сме извън колегията-не взимаме пари от кандидат-студенти и студенти
никой Автор: scientist Получено на: 13 Март 2007 19:13 ако знаете в Гърция какви (в смисъл колко)пари дава ДЪРЖАВАТА за развитие на науката и образованието и в Румъния-след 5-8 години нашите студенти ще им мият епруветките
Аре,аре!!! Автор: водач на МПС Получено на: 13 Март 2007 21:58 Колко много свесни и кадърни хора останаха доценти,а със званието професор се накичиха не светила,а плашила!!! В буквален и преносен смисъл!!!А най-пресен пример за такова светило-плашило аз ще дам! Внучето иска помощ за некакво уравнение и аз отидох при професора да помогне... Тоя така хубаво "помогна",че внучето едвам оправи двойката,получена в резултат на неговата "помощ" !!!
званията Автор: Simo Получено на: 13 Март 2007 22:49 Ами защо не направят наистина като в европейските университети! Ако някой иска да става доцент -- първо минава през ВАК и там решават става ли той въобще за доцент! После кандидатства за доцентско място, където такова е обявено! Освен това в някои държави имат изискване ако дадено лице се хабилитира, това да става в друг университет, а не в този в който е работило!
Pektor MEI Автор: Prepodavatel MEI Получено на: 14 Март 2007 08:26 V momenta do kartedrite na MEI e pusnato pismo ot prof. Veselinov, s koeto administrativno zadyljava katedrite da razgledat negovata "genialna" idea za davane zvanie Profesor na MEI! Tazi "idea" beshe othvyrlena ot Obshtoto sybranie !
Както всичко друго в България, Автор: Доцент Получено на: 14 Март 2007 08:30 така и висшето ни образование е мафиотизирано. А ВАК е не само безполезен, но и вреден орган. Защото възпроизвежда некадърници и блюдолизци. Нивото на подготовка на бакалаврите е катастрофално ниско и ще спадне още повече ако се намали продължителността на бакалавърското обучение. А да не говорим за нивото на кандидат-студентите, които подготвят средните ни училища. С такива знания преди години едва ли щяха да успеят дори и да завършат гимназия.
Професор на ТУ - София Автор: Преподавател Получено на: 14 Март 2007 08:32 В момента до катедрите на МЕИ е пуснато от Ректора административно писмо, задължаващо катедрите да излязат с мнение по неговата любима идея за даване сванието "професор" на МЕИ и това след като Общото събрание отхвъли това предложение.
До Симо Автор: Пантерата Получено на: 14 Март 2007 10:15 Миналите през ВАК "доценти" се наричат в България Старши научни сътрудници ІІ степен и работят в научни институти, а професорите-с голяма докторска-Доктори на науките, утвърдени от ВАК са Старши І степен! Е това е смешното, защото в доста държави (Сърбия например), професори са учители в училищата! Сбъркана система и дано да я оправят. Но ВАК трябва да има! Дали в този, или друг вид-да се помисли! Ако няма ВАК, ще има фалшиви документи за професори повсевместно! Както бакалаври и магистри от Частни Университети!
|
moderator |
Posted - 03/13/2007 : 11:45:10 Лютви Местан: Доцентите няма да зависят от свободен щат във вуза
Ванина Стоянова в. Сега 13.03.2007 г.
Научните звания трябва да се разделят от длъжностите във висшите училища и научните институти. Така професорите и доцентите няма задължително да са на щат в университет или научна организация. Това предлага председателят на парламентарната комисия по образование Лютви Местан. Той иска и степените да се присъждат при опростена процедура - сертификатът за доцент или професор да се подписва от централизиран орган (в момента Висшата атестационна комисия) и от съответната научна организация. Сега за откриването на конкурс за доцент или професор трябва да се освободи щатно място в университет. Затова често се кандидатства в по-малки вузове, където реално няма конкуренция. Защитата преминава първо през научно звено, след това през още един научен съвет, научна комисия към ВАК и накрая през президиума на ВАК. Трябва да има и финансови стимули за научно израстване, например при присъждане на професорска титла заплатата да се увеличава с 50%, посочи Местан. Сега се полага само добавка към заплатата от 15 лв. По данни на МОН в момента у нас няма професор до 35 г., а само 10 са професорите на възраст от 35 до 44 г. Най-много - 494, са професорите на 65 и повече години. В същото време доцентите на пенсионна възраст са 507, а асистентите - 24.
|
Dimitar_Nikolov |
Posted - 03/12/2007 : 16:43:17 Успях, някакси да се добера до присъствие на Националната среща "Регламенти за научните степени, звания и длъжности във висшите училища и БАН". Както виждате в показаната по-напред обява няма нито час, нито място на срещата. Името Национална среща е много претенциозно, защото там присъстваха само специално поканени за целта личности, които трябваше да поддържат специални предварително договорени мнения. Присъствието на случайни елементи беше НЕЖЕЛАНО! Все пак ето един репортаж от срещата: Водещата доц. Лилиа Вълчева едвам ме изтърпя, ясно показа, че е изненадана от присъствието ми, не ми даде да се изкажа. На срещата присъстваха Желязко Христов, Лютви Местан, академик Кендеров и някой от МОН, не разбрах кой. Имаше и ректори от провинцията. Доц. Лилия Вълчева поддържаше тезата степените и званията да се дават по места във факултетите и катедрите и да няма ВАК. Кендеров защити обратната теза, но много от присъстващите не бяха съгласни с него. Аргументира се с това, че като се дават от Национална институция титлите и званията ще се признават в чужбина, а ако се дават по места няма да се признават. Все пак ми се струва, че неговата теза е по-близка до истината. Но госпожата Вълчева направо ме изнерви, такъв тоталитаризъм не бях виждал отдавна. |
Andrey_Kurtenkov |
Posted - 03/12/2007 : 16:17:43 quote: Originally posted by moderator Всъщност би ли ми пояснил защо си избрал термина чорбаджия, като му вменяваш пейоративно значение в комбинация с академичен, та не са ли били именно чорбаджиите тези, които са помагали за Априлското въстание, защото са били по-заможни, по-изучени, по-прогресивни и т.н. Всъщност не възвеличаваш ли нашите академични властници, аташирайки им етикета чорбаджии?
Верно че е малко оф-топик това, ама не мога да се въздържа да не цитирам тук един мой добър познат - Роберт Леви (бих го определил и като поет, и като публицист, и като научен работник, изобщо - Творец) - та, той твърди, че единствено в българския език има словосъчетание като "чорбаджия-изедник". И в тази връзка призоваваше да се откажем от честването на 1 ноември - Деня на будителите - според него именно те са сложили основата за днешния български популизъм. "Софроний Врачански е виновен задето го има днес Бойко Борисов" - каза той веднъж. |
Andrey_Kurtenkov |
Posted - 03/12/2007 : 16:11:49 Моля - за феновете на импакт-фактора: http://www.ru.acad.bg/doctoral/docs/impact_faktor_bg.pdf , а също и http://www.democrit.com/this_news.php?n=704#stat и още много подобни коментари има нагоре и надолу. Това че импакт-факторът е номенклатурна дивотия за мен е толкова очевидно, че просто ми се струва странно че се налага да защитавам тази теза. Впрочем, аз такова твърдение написах и в отчета си при атестацията миналата година. И когато го приемаха на Катедрения ни съвет, никой не възрази по този пункт (а иначе обсъждането беше сериозно, даже два катедрени съвета ми направиха за тази цел). |
moderator |
Posted - 03/12/2007 : 15:07:17 Там е работата Краси, че аз нямам, за какво да споря с тях. Аз напълно споделям техните мнения в констативната им част. Колкото и да не им се вярва споделям и афенитета им към SCI и грантовете. С времето това ще станат единствените критерии и у нас. Споделям напълно и лайтмотива на проф. Димитър Ненов за така необходимия контрол за обективност и спазване на закона при процедури за даване на научни степени и звания. Ще кажеш тогава, ами защо не работите заедно? Ами, аз теб те питам или по-точно ти тях ги питай. Просто защото аз успявам да разбера, че сме на едно мнение и гоним едни и същи цели за доброто на България и на младите хора в България, но ТЕ НЕ РАЗБИРАТ това и виждат в мен (и във всички колеги от нашата група) потенциален противник, конкурент, едва ли не враг. Винаги си бил много прозорлив, но все пак да довърша тезата си. Неяснотата в техните постановки идва, когато се зададе въпроса, какво да се прави, как да се направи то и кой да го направи. Образно казано, те се опитват да внушат - "Ние проф. Лазаров и проф Ненов знаем какво трябва да се направи, имаме високо SCI, следователно трябва да ни поканите, ние да ръководим българските научни институции. Ама някой друг мислел като нас - да си трае там, да не ни се бута, да диалогизираме с него значи да му дадем стойност, цена, дай по-добре да му смачкаме фасона, да не се показва, че да не би нас да ни изпуснат, когато редат върха на пирамидата". Друг е въпросът, че те си ги изпускат, никой пет пари не дава за тях, съвсем други се вихрят по върховете, а те милите се уплашили, че някои от пострадалите, които едва що успяват да формулират проблемите си, ще ги измести от научния Олимп. Тук проличава липсата им на класа и това, че са прегорели, оттук и за съжаление потенциално непродуктивни. Те се превръщат в още една спирачка по пътя на реформите в науката и висшето образование в България. А аз Краси не отивам на форума им защото все пак не съм мазохистка. Достатъчно зло виждам около себе си, достатъчно потискане и смазване наблюдавам, за да се подложа и на техните сарказми - "ти си нищо, не те нaмерих в Web of Science, ти пишеш за краставиците и краставичарите те цитират, следователно всичко, което кажеш е нищо, какво само се вайкаш, все си недоценена, защо не ни хвалиш и не ни се възхищаваш... Така любимите ти чорбаджии още 100 години ще управляват БАН, ВАК, МОН, университеите, факултетите, катедрите, институтите и т.н.
Всъщност би ли ми пояснил защо си избрал термина чорбаджия, като му вменяваш пейоративно значение в комбинация с академичен, та не са ли били именно чорбаджиите тези, които са помагали за Априлското въстание, защото са били по-заможни, по-изучени, по-прогресивни и т.н. Всъщност не възвеличаваш ли нашите академични властници, аташирайки им етикета чорбаджии? |
Andrey_Kurtenkov |
Posted - 03/12/2007 : 14:32:09 Великолепно обяснение в последното съобщение на Галя Маринова. Ще използвам случая да добавя и още някои неща, които се отнасят и за неща писани в други теми напоследък. 1. Който е преминал в кръгова отбрана и води война на всички възможни фронтове, със сигурност губи; 2. Днес всеки има право на свободен избор къде ще живее и изборът, който той е направил сам по себе си не може да е нито добър, нито лош, но не приемам менторски тон от хора, които са си избрали друга родина - да дава доброжелателни съвети - ради Бога - всеки е добре дошъл, но нека да се разпорежда само в своя си дом - българските работи са си работа само на хората, чиято родина е България, който си е избрал друга родина, да не ми гледа в канчето - това си е нашата родина и ние ще решаваме какво, кой, кога, защо и прочие; 3. Илюстрация за зациклянето - най-висок импакт-фактор в нашите среди имаше един академик-паразитолог, заради "публикация" в "Нейчър" - публикацията е била всъщност съобщение за предстояща конференция, ама то му излизало като публикация при справка...Ама не - зациклили сме - импакт-фактор та импакт-фактор. Впрочем, на един форум преди близо две години, заедно с други форумци, изслушахме великолепен доклад от една ст.н.с. (не помня името, за съжаление), посветен точно на това каква дивотия е импакт-фактора - тя тогава каза, че ще излезне в сп."Наука" - аз не го следя, който го чете да каже дали се е появил там този материал. |
kkabakciev |
Posted - 03/12/2007 : 12:54:30 Галя,
Казваш "Твоите любимци проф. Лазаров и проф. Ненов".
Защо да са ми любимци? Що за определение? Аз просто общувам с тях (с първия виртуално, в Нета), с втория не съм се срещал отдавна. Съвпадали са много от вижданията ни (техни с мои). Но да са ми любимци? Да не би да са футболисти или рок-звезди?
После пък самата ти казваш, че много ги уважаваш, симпатизираш им, "дори бих казала ги обичам".
Ами, като не си съгласна, спори с тях! Аз, ако имам с какво да споря с тях, не бих се поколебал да го направя.
Красимир |
moderator |
Posted - 03/12/2007 : 12:10:20 Ето Краси, ти сам си отговаряш на въпроса, който зaдаваш. Има нещо тъжно, но уви неоспорим факт. Някои от учените, които са били обект на подчертана несправедливост в оценките на тяхната дейност от заобикалящата ги научна администрация в България, така са прегорели и са се озлобили, че не могат да вникнат в никакви идеи и предложения освен техните собствени. Навили са си нещо на пръста и реагират първосигнално на всяка появила се идея, цикълът им се стартира от ключови думи, както в конкретния случай се оказва за проф. Лазаров, но същото е за един достоен, но уви прегорял български учен, какъвто е проф. Димитър Ненов, а именно те дават заето като чуят и/или прочетат термини като "ВАК", "голям доктор" и т.н., влизат веднага в цикъла SCI, и оттам изход няма. Веднага класифицират всички - тоз-добър(рядко, защото за добри приемат основно себе си), оня - лош. Тези наши, безпорно достойни учени, днес пенсионери, не са способни да водят диалог. Или трябва да ги хвалиш персонално, демек, Вие сте най-великите, елате да ни оправите науката, като единия да оглави МОН и БАН, другият - ВАК, и/или обратното, ако ли пък не ги хвалиш тях и евентуално, но на второ място след тях самите - SCI-то, ти си нищо. Ама видял си нещо, забелязал си, имаш някакви идеи - НЕ, това не ги интересува. Нямаш право да съществуваш, защото ТЕ не са ти разрешили това. И тук диалогът блокира. Оня ден Маргарита Михнева каза нещо много интересно в предаването на Велизар Енчев по TV 7 дни - Левски бил казал някога, че трябва да управляват не заслужилите, а компетентните, не пенсионерите, а младите, енергичните, непрегорелите, тези, които не са изпаднали в песимизъм и цинизъм, тези, които не са обзети от омразата и чувството на неудоволетвореност и мъст. Може би животът е в известен смисъл несправедлив, но това е факт. Твоите любимци проф. Лазаров и проф. Ненов, аз много ги уважавам, симпатизирам им, дори бих казала ги обичам, но виждам съвсем ясно, че те работа не могат да свършат за доброто на България и за младите и способни учени в България. Повярвай ми, молила съм ги за диалог (особено проф. Ненов, който си е тук в България), за съвместна дейност за подобряване на системата у нас, но съм срещнала само студенина и неприязън. Отхвърляйки всякаква идея за реална промяна, те всъщност, без може би да го желаят съзнателно, се явяват крепители на СТАТУКВОТО и обслужват настоящата научна номенклатура, която уж критикуват. На въпрос, как да постъпим с тези, които в момента имат титли, звания и постове, а са със съмнителни качества - проф. Ненов ми цитира Вера Мутафчиева с думите: "Тях няма да ги пипаме, с тях Господ да се разправя." Тук мисля коментарът е излишен. Това е, нашите скъпи приятели проф. Лазаров и проф. Ненов нямаха нерви да прочетат книгата "Храмът" и да вникнат задълбочено в нейното съдържание. Всички материали в нея са интересни и многопластови, но нека цитирам само един - последната глава на книгата "Как да предотвратим злоупотреба с реформата или Как дяволът чете евангилието в университетите". Там се постарах да изясня по-задълбочено някои въпроси, но от повърхностните приказки и коментари на проф. Лазаров и проф. Ненов, разбирам, че нито са чели, какво съм написала, нито някога ще прочетат. Е, кажи ми Краси, друже, как да водим диалог тогава с нашите двама заслужили учени? |
|
|