http://www.pueron.org/pueron/forum/
http://www.pueron.org/pueron/forum/
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Uceni za nov zakon za naucnite stepeni i zvania
 Forum
 НГО-та , NGO-та

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert Email Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is ON
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
moderator Posted - 11/05/2008 : 09:49:57
Обръчи от фондации
от Юлиана Колева ulianak@dnevnik.bg
04 ноември, 19:18

Още по темата
Неправителствени бенефициенти се оказват плътно до властта
Опааа...к

Задължението произтича от приетия неотдавна закон за конфликта на интереси, който в края на миналата седмица беше обнародван в Държавен вестник. Освен самите членове на изпълнителната власт и висшите чиновници, техните близки или т.нар. свързани лица също не би трябвало да участват в сдружения и фондации.


Идва ли краят на конфликтите на интереси


Повечето от попитаните, които би трябвало да се подчинят на закона, вече декларираха готовност да го направят и от началото на следващата година да излязат от неправителствените организации. Проверката колко точно хора с позиции в централната и местната власт участват, създават или управляват фондации би отнела твърде дълго време, защото само от кабинета близо три четвърти от членовете са в НПО, а някои членуват и в по 4-5. Но докато премиерът и министрите са във фондации по-скоро с почетни функции или пък в сдружения, които на практика не работят, то ситуацията в местната власт или в държавни агенции не е такава. Кметове създават организации, които предстои да спечелят европроекти, а ръководители на агенции са във фондации, развиващи дейност, пряко свързана с оглавяваното от тях ведомство. Тъкмо разговорното фондация се наложи като синоним на неправителствена организация (НПО) или non-governmental organization (NGO), т.е. на структури на гражданското общество и с нестопанска цел.

Забраната за участие във фондации беше определена от експерти като едно от най-сериозните постижения на закона за конфликт на интереси, отлаган с години. Разпоредбите идват като отговор на явлението властта превзема гражданския сектор чрез свои сдружения, каза пред "Дневник" експертът от Центъра за изследване на демокрацията Тодор Ялъмов, който от години се занимава с темата за конфликта на интереси (виж блиц интервюто).


Срастване на секторите на местна почва

Едно от най-дълбоките сраствания на управляващи с неправителствения сектор е в местната власт, показват наблюденията на експертите. Кметове и заместник-кметове участват в сдружения, които печелят европроекти. Разследване на "Капитал", публикувано в края на юни, откри близо 20 случая, в които организации, създадени от кметове, печелят проекти по Оперативната програма "Административен капацитет" (ОПАК). Сред цитираните примери е фондация "Обществен фонд - Пазарджик", спечелила проект за близо 129 хил. лв., в управлението на която участва Тодор Попов, кмет на община Пазарджик. Фондация "Камчийски бряг" пък е спечелила проект за 199 хил. лв., като освен че в управлението на НПО е кметът на община Аврен Красимир Тодоров, но и адресът на регистрацията на самата организация съвпада с този на общината. Оказа се също, че "Екоживотновъдство" печели проект за малко над 191 хил. лв., а в управата на дружеството (според регистъра на Министерството на правосъдието) влизат кметът на село Долна Студена Йордан Трифонов Ангелов (НДСВ), кметът на Караманово Марин Анчев (БСП), Боян Боянов от "Атака", който е общински съветник в село Ценово, и т.н. Според информационния регистър ДАКСИ самото НПО пък е създадено няколко дни преди крайния срок за подаване на документите.


НПО и държавна организация - на един адрес


На партньорите ни в чужбина им идва в повече, когато разберат, че на адресите на държавни ведомства, областни управи или общини има "неправителствени организации" с шефове шефовете на тези ведомства, техни заместници, секретари или подчинени, коментира Тодор Ялъмов. Притеснително било също, че шефове на ведомства участват в организации, които работят в същата област като оглавяваната от тях държавна структура. Той даде пример с шефа на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС) Пламен Вачков, който според ДАКСИ участва в управлението на сдружение "Българска изследователска и образователна мрежа" (регистрирана на ул. "Гурко" 6, където се помещава ДАИТС), сдружение "Съюз по електроника, електротехника и съобщения" и сдружение "Обществен съвет за високи технологии". През 2006 г. ръководената от съпругата на Вачков "Трансбизнес" пък се включва в проекта на ДАИТС "Национална мрежа от виртуални библиотеки" и започва виртуално обучение по управление и развитие на човешките ресурси. Пред "Дневник" Пламен Вачков коментира, че досега законът не му е забранявал участие в неправителствени организации, но сега ще спази разпоредбите и ще излезе от всички неправителствени организации, в които е в момента.

Подобен е примерът с изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки Миглена Павлова, която е и в сдружението "Национален институт по обществени поръчки". Фондацията организира обучения по възлагането, кандидатстването и изпълнението на обществени поръчки. Във вестникарски обяви пишеше, че някои от лекциите са платени, а Павлова беше посочена сред лекторите. От агенцията по обществени поръчки казаха, че Миглена Павлова ще се съобрази изцяло с изискванията на закона, но към момента не може да каже дали ще напусне сдружението, защото трябва да се запознае с конкретните разпоредби. Допълниха, че провежданите обучителни курсове от института не са свързани по никакъв начин с дейността на агенцията, а самото ведомство провежда свои собствени обучения. Досега Миглена Павлова не била участвала в прояви на сдружението и се водела само като почетен член.

В края на юни, когато правителството отпусна близо 1 млн. лв. на 24 фондации за проекти за утвърждаване на духовни ценности, за здравеопазване, образование, култура, социална интеграция, пък се оказа, че сред печелившите са организации, близки до властта. Например проектът "Васил Левски - гражданин на Европа" - за разпространението на биографията на Левски в Европарламента, беше предложен от фондацията, в чиято управа е и зам. военният министър Спас Панчев. Вчера от военното министерство увериха, че както министър Цонев, така и неговите заместници ще прекратят участието си в НПО съгласно законовите изисквания и в необходимите срокове.

"От 1 януари започваме да събираме встъпителните декларации за конфликт на интереси и ще направим всичко възможно след това да ги проверим", заяви депутатът от НДСВ Олимпи Кътев, който се очаква да оглави парламентарната подкомисия, която ще следи за конфликта на интереси на хората по най-високите етажи на управлението. По думите му макар да няма изрично законово изискване, което да задължава комисията да направи такава проверка, тя е възможна и е добре да бъде извършена.


Тодор Ялъмов, експерт от Центъра за изследване на демокрацията:

Властта реши, вместо да финансира външни организации, да си направи свои

След години напразни опити в крайна сметка законът за конфликт на интереси видя бял свят. Как ще коментирате приетите текстове?

- Въпреки че могат да се намерят много кусури, смятам, че трябва искрено да поздравим министър Тачева и парламента за бързото му приемане. Очаквам редица позитивни ефекти. На първо място описването на конфликта, защото по-рано разпоредбите лесно се избягваха, като в преходните и заключителни разпоредби на специализираните закони се запише, че законът за администрацията не важи (случая с пътния фонд). За първи път се обхваща и финансирането по европейските програми. Въведоха се ограничения за заемане на длъжности и участие в неправителствените организации, като реакция на опита за превземането на гражданския сектор от страна на властта чрез нейни сдружения.

Къде очаквате най-много случаи на конфликти на интереси?

- Там, където има най-много ресурси за разпределяне или ключов контрол - инфраструктурата, енергетиката, земята и горите и не на последно място неправителствените организации.

Казвате, че сериозен удар ще е разпоредбата за неправителствените организации. Какви са проблемите там?

- Държавата и кметовете решиха, че юридическите лица с нестопанска цел са хубав инструмент за държавна политика, но за съжаление вместо да финансират външни за тях организации, почнаха да си правят свои. Последните няколко години секторът се напълни с организации, създадени от хора във властта на високи постове, които използват позициите си в администрацията, за да им осигуряват я финансиране, я история с идеята, че като излязат от властта, ще си имат сигурно местенце. Ако разгледате инструментите за финансиране - от бюджета или по линия на европейските фондове, ще видите, че държавата няма ясна политика какво подкрепя - организации без никакъв опит или с по един човек.

Достатъчна гаранция ли е текстът за свързаните лица, за да предотврати възможността сега тези постове да бъдат просто прехвърлени на близки хора?

- Не, не е достатъчно. Но ще е сериозна спирачка за напред.

Къде е по-сериозното и опасно сливане между властта и неправителствения сектор - на централно или на местно ниво?

- Срастването между властта и бизнеса и властта и неправителствения сектор са най-опасни на местно равнище. На централно винаги имате опозиция, повече медийно внимание и НПО, които следят какво се случва и винаги ще има някой, който ще алармира обществеността.
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
moderator Posted - 09/05/2012 : 18:38:09
Кабинетът започва да полага грижи за гражданското общество
05.09.2012
news.bg
http://news.ibox.bg/news/id_1574716276

Правителството прие Стратегия за подкрепа на развитието на гражданските организации в България и визия за създаването на механизъм за финансирането им.

За изграждане на работещо партньорство между държавата и гражданските организации се предвижда създаването на Съвет за развитие на гражданското общество към министър-председателя.

Той ще координира, следи и оценява изпълнението на Стратегията, ще приема годишен (вкл. финансов) план за изпълнението й, ще анализира ефективността на отпуснатите публични средства за финансиране на гражданските организации, ще подпомага взаимодействието им с държавната и местните власти.

От Дондуков 1 цитират Световния дарителски индекс за 2011 г., според когото България е на 145-о място от общо 150 страни - само 13% от хората у нас са дарявали за гражданска организация и само 5% са били доброволци.

Предвижда се също създаването и реализирането на прозрачен механизъм за финансиране на гражданския сектор в България, който няма да отменя финансирането, получавано от юридическите лица с нестопанска цел по условията и реда на съответните специални закони.

В момента в България има повече от 34 хил. регистрирани фондации и сдружения. От вписаните над 9000 в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел при Министерството на правосъдието (основна целева група на стратегията) най-голям брой работят в сферата на образованието - 13%, социалната област - 11%, културата - 9% и младежките проблеми - 7%, а останалите - в 20 други области.

Стратегията си поставя за задача да подкрепи организациите да мобилизират гражданска енергия за осъществяване на информиран дебат по теми от дневния ред на обществото, да представляват и защитават интересите на различни обществени групи, да бъдат коректив на централната и местната власти и двигател на диалога между управляващи и граждани и др.

Сред мерките за постигане на финансова устойчивост на гражданските организации е насърчаването на дарителството - един от трите основни източника за финансиране на гражданския сектор (освен държавния бюджет и собствените приходи от членски внос, стопанска дейност и др.).

По отношение формирането на условия за гражданска активност е заложено създаването на ред, според който становищата на гражданските организации да станат част от задължителните материали за разглеждане при вземането на решения; подкрепа на доброволчеството и доброволчески инициативи, вкл. приемане на закон за доброволчеството; създаване на условия за включване на гражданското образование в училищната и академичната програми.

В проекта на МС се посочва още, че целта на Механизма за финансиране на гражданския сектор, чиято концепция беше одобрена заедно със Стратегията, е да създаде устойчива система за финансиране на организациите на гражданското общество и да допринася за превръщането им в реален фактор при формулиране на приоритетите на държавата, общините и местните общности.

От МС гарантират, че при финансирането на организациите ще се спазват принципите на прозрачност и откритост (вкл. на целите, финансирането, дейността и участниците/създателите на организациите, кандидатстващи за публични средства); устойчивост на предоставяното финансиране; ефективност и ефикасност (видимост на резултатите и оптимална цена); предвидимост (ясни срокове за обявяване на темите, за които ще се получава финансиране, и за набиране на проекти); отчетност и публичност на резултатите, докладите, анализите и отчетите; партньорство при разработване на приоритети, цели, критерии и участие при оценката на резултатите.

Предвижда се за 2013 г. Министерството на правосъдието да остане органът, отговорен за конкурсния принцип за предоставяне на средства на гражданските организации, а от 2014 г. да бъде избрана специална независима организация, в която ще бъдат включени представители както на държавата, така и на НПО.

http://www.pueron.org/pueron/forum/ © 2000-05 Snitz Communications Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05