http://www.pueron.org/pueron/forum/
http://www.pueron.org/pueron/forum/
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Uceni za nov zakon za naucnite stepeni i zvania
 Forum
 Министър Танев

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert Email Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is ON
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
George_Chaldakov Posted - 02/26/2015 : 10:06:08
Размисли за образованието
Какво казва Министър Ever и Учителката Надя Лопес
Д-р Георги Чалдъков


Древната гръцка педагогика ни учи да се стремим да бъдем arеte (превъзходни) във всичко, което правим. Ценностната система на arеte включва образование и добродетели, полезни за човека и обществото – будителите ни са я пренесли в нашата педагогика. Те са нашите учители, „тези, които водят децата“ (гръцки paidos – дете, ago – водя). И в корените на английската дума education (образование) има „водачество“ (лат. ducere) - и „да изведеш това, което го има“, да разкриеш способностите на учениците.
Да ги водиш интерактивно по триархичния път на информация-знание-начин на мислене. Да направиш „скелето“ (англ. scaffold) – метафора, която описва начина, с който учителят предоставя подкрепа си в обучението – по подобие на тази, която прави скелето като конструкция докато една сграда бъде построена. За да може след това да стои изправена със собствените си знания. В невронауката това се нарича скафолдна теория - scaffolding theory of cognition (1).
Съвременните проучвания на невропсихологията на обучението са инициирани от кандаския психолог Доналд Хеб (1904-1985). Това е асоциативното обучение по Хеб (associative Hebbian learning), базирано на теорията на клетъчното съгласуване (cell assembly theory) – стабилизиране и динамика на невроналните връзки (синапси) се получава от по-честото активиране на синапсите, участващи в паметта, обучението и други когнитивни процеси (2).
Преди дни в Холивуд филмът The theory of everything получи Оскар за мъжка роля за живота на гения Стивън Хокинг. В същото време в България един всезнаещ професор, самоопределил се пред телевизионните зрители като „Министър Еver“ (Министър Винаги), изнесе пред ученици и учители един прoфански урок за Ломоносов, Асен Златаров, Наполеон, Чърчил и Мария, Пиер и Фредерик-Жолио Кюри. Министър Еver изглежда е забравил, че Лао Дзъ отдавна е казал: Знаещият не е всезнаещ. Всезнаещият не е знаещ.
Това му дава неограничени възможности за предлагане на реформи в образованието. Напремер, въвеждане на предмет „Гражданско образование“ от първи до дванадесети клас; откриване на иновативни училища и на университети за възрастни; не оценки от матурата, а „изпит за мислене“ при влизане в университета.. По-точно, Министър Еver каза: „Някои от университетите не са университети. В България за първи път идва голяма европейска програма за растеж в образованието. Тя обаче ще финансира само качеството, а не масовостта. Затова ще трябва да имаме и общ изпит „за мислене” при приемане във висшите училища.“
С такива образователни инициативи Министър Еver ми звучи повече като Министър Never. А „Някои от университетите не са университети“ - като този министър не е за министър на образованието и науката. По всичко личи, че на МОН не му върви на министри.
Как така изпит за мислене, когато училищното (и университетско) образование са все още базирани на репродуктивното, а не на асоциативното, креативното, евристичното мислене. Сега това се допълва и с емоционалното мислене. Максимата на Рене Декарт „Мисля, значи съществувам“ (cogito ergo sum) е вече променена в „Ние сме чувстващи същества, които мислят“ (3-5).

1. Goh JO, Park DC. Neuroplasticity and cognitive aging: the scaffolding theory of aging and cognition. Restorative Neurolology and Neuroscience 2009; 27: 391-403.
2. Hebb DO. The Organization of Behavior: A Neuropsychological Theory. 1949.
3. Дамасио А. Грешката на Декарт: емоция, мисъл и човешкият мозък. 1994.
4. Чалдъков Г. Човекът:  мисли, чувства, приятелство. 2010.
5. На въпроса „Коя личност те вдъхновява най-много?“, Видал Частанет (13) от много тревожния Бруклин в Ню Йорк отговорил: „Надя Лопес – директорката на нашето училище. Тя ни казва, че всеки път, когато някой напусне училището, построяват нова килия в затвора. Веднъж накара целия ни клас на стане и каза, че всеки от нас е важен, ако учи.“ И още: Надя Лопес мечтаела да заведе учениците си в Харвардския университет, за да ги вдъхнови за високи цели. Напомни ми на „Аз подготвям Човеци, а не отличници“ – изречено от учителката Ирена Христова от СОУ „Гео Милев“ във Варна.
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Andrey_Kurtenkov Posted - 01/30/2016 : 12:52:59
Не разбирам масовото възмущение от хитрия трик (по Божо Лукарски), дето му спретнаха и унизителния начин, по който го изхвърлиха - защото всеки, който е приел да работи за ГЕРБ, едновременно с това е приел и да бъде всячески унижаван.
Но, ако съм на Тодор Танев, няма да си подавам оставката - и ще принудя по този начин подигралия се с мен Премиер да пристъпи към една точно толкова унизителна за него парламентарна процедура - което ще е и повод да кажа от възможно най-високата трибуна някои нещица - примерно, за мотивите на един вицепремиер да слезне надолу в държавната йерархия - казват, имало някъде към 1370000000 причини за едно такова решение - вместващи се в абревиатурата ОП НОИР...

http://www.pueron.org/pueron/forum/ © 2000-05 Snitz Communications Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05