T O P I C R E V I E W |
atakurt |
Posted - 12/30/2009 : 15:06:19 Горещата тема за деня "БАН" доста нажежи страстите и затова ще пусна в научното пространство един любопитен въпрос, а именно:
Каква е разликата между андрагогиката (обучението и възпитанието на възрастни) и педагогиката (обучението и възпитанието на деца)? Има ли право един андрагог (примерно, преподавател във ВУ) да бъде педагог (правоимащ да бъде учител на деца) и обратното - един педагог да бъде андрагог?
Субективното ми мнение (с оглед на изучаваните във ВУ дисциплини като "Педагогика", "Педагогическа психология" и други, както и задължителната учебна практика с деца за бъдещите педагози) е, че: Андрагогът не винаги е педагог. Педагогът не винаги е андрагог. Това са две различни, макар и свързани помежду си поприща. А КАКВО Е ВАШЕТО МНЕНИЕ? |
1 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Andrey_Kurtenkov |
Posted - 12/30/2009 : 16:19:25 Най-напред - искам категорично да развенчая зловредните слухове, че "андрагогика"-та е кръстена на мое име А по-нататък (вече сериозно) - очевидно и по отношение на съдържанието на понятието "андрагогика", както и в много други отношения, различни автори (и школи) се придържат към различни тълкувания. Първо, някои разглеждат андрагогиката като подразделение на педагогиката, други прокарват съвсем ясна граница между тях. Второ, някои тълкуват андрагогиката не просто като "обучение на възрастни", а като "обучение по желание" (или "доброволно обучение"), противопостаняйки го на педагогиката, като "задължително обучение"; т.е., по това тълкувание автоматически подходът към обучаваните става съвсем различен - при педагогиката изпъква моментът на насилие, докато при андрагогиката е по-скоро "ако щеш - то си е за твоя сметка". А що се отнася до момента за изискване за педагогическа квалификация за заемане на дадена длъжност - мисля тук място за спор няма и трябва просто да се гледа буква по буква какво пише в съответните нормативни документи. Очевидно е, че самият факт на преподаване във ВУ не ни дава педагогическа правоспособност (аз съм придобил такава по време на следването си - ако си спомняте, тогава имаше т.нар. "свободни факултети", където всеки студент по непедагогическите специалности можеше да завърши и, едновременно с основното си следване, Педагогика; всъщност, това си го има и днес в много ВУ, в т.ч. и при нас). |
|
|